Értékalapú befektetés

Az értékalapú befektető olyan részvényeket keres, amelyeknek a tőzsdei árfolyama alacsonyabb, mint az általa kalkulált "fair" árfolyam. Bízik abban, hogy az ár visszatér az általa számolt, várható értékhez. Amennyiben a részvény ezen ár felett van, a value befektető elad. A tőzsdei csodákkal szemben óvatosabb, szkeptikus.

HOGYAN ÁLLAPÍTJA MEG A BEFEKTETŐ A VÁLLALAT ÉRTÉKÉT?

AKTUÁLIS TULAJDONSÁGOK

  • profit
  • cég eszközeinek értéke
  • osztalékfizetési politika

JÖVŐBELI KILÁTÁSOK

  • várhatóan mekkora profitot szerez a jövőben
  • növekedési mértékét mindenki másképp becsüli meg

Fontos!

Nem csak a vállalat értéke alapján dönt az értékalapú befektető, hanem azt összehasonlítja a részvényvény aktuális árfolyamával is, erre szolgálhat például a P/E ráta.

Egy részvény P/E rátája azt mutatja meg, hogyan aránylik egymáshoz a részvény ára, és a papírra eső profit (price/earning).

Az értékalapú befektető relatíve kis P/E rátával rendelkező cégeket keres, amelyek akár 5-10 éven belül megtermelik a vételi árat, míg a growth típusú részvények elérhetik akár a száz feletti P/E értékeket is.

NÉZZÜNK EGY PÉLDÁT!

Hasonlítsuk össze, egy growth és egy értékalapú autókereskedő melletti érveket!

  • Piaci kapitalizáció: 700 Mrd
  • Eladott autók száma: 900.000
  • P/E ráta ~100
  • 2021-es eredmény
  • 2022-es piaci érték
  • Piaci kapitalizáció: 70 Mrd
  • Eladott autók száma: 2.000.000
  • P/E ráta ~3
  • 2021-es eredmény
  • 2022-es piaci érték
  • Piaci kapitalizáció: 700 Mrd
  • Eladott autók száma: 900.000
  • P/E ráta ~100
  • Piaci kapitalizáció: 70 Mrd
  • Eladott autók száma: 2.000.000
  • P/E ráta ~3
  • Piaci kapitalizáció: 700 Mrd
  • Eladott autók száma: 900.000
  • P/E ráta ~100
  • Piaci kapitalizáció: 70 Mrd
  • Eladott autók száma: 2.000.000
  • P/E ráta ~3
  • 2021-es eredmény
  • 2022-es piaci érték
  • 2021-es eredmény
  • 2022-es piaci érték

innovatív vállalat

elektromos autók növekvő popularitása

magas piaci érték

professzionális technológia

nagy számú autóeladás

alacsony piaci érték

Mi alapján lehet egyáltalán egy részvényt a növekedési vagy az értékalapú kategóriába sorolni? És mitől value, azaz értékalapú szemléletű egy befektető?

A befektetők többsége (leszámítva például a technikai alapon invesztálókat) többnyire alulértékelt eszközöket keres, az általa becsült „fair” árhoz képest olcsóbban szeretne részvényeket vásárolni, függetlenül attól, hogy stílusát tekintve value vagy growth befektetőnek számít-e. Ebből a nézőpontból megközelítve tehát szinte mindenki értékalapú befektető. Általában véve az értékalapú szemlélettel rendelkező befektetőknek nincs bajuk a growth részvényekkel, ha a jövőbeli növekedési lehetőséget viszonylag olcsón tudják megvásárolni. Többnyire azért nem vesznek growth papírokat, mert óvatosabbak, szkeptikusabbak a konszenzusnál a jövőbeli növekedést illetően. Az értékszemléletű befektetők tehát a piachoz képest ellenvéleményt fogalmaznak meg, a többség ellen fogadnak, azaz kontrariánusak.

A gyakorlatban több módszer is elterjedt arra, hogy mi alapján kell egy részvényt a value vagy growth kategóriába sorolni, de alapjában véve a múltban magas árbevétel-növekedést felmutató, az elemzők várakozásai alapján a jövőben az eredményüket vagy árbevételüket gyorsan növelni tudó vállalatok részvényei mennek a growth kategóriába. Időnként előfordul, hogy egy részvény mindkét kategóriába be tud kerülni, de esetek nagy részében könnyű eldönteni, hogy mi a helyzet. Sokat segít az is, ha figyelembe vesszük, hogy az adott vállalat az évről évre megtermelt eredményének mekkora részét forgatja vissza az üzletbe (a növekedés érdekében) és mennyit fizet vissza a tulajdonosainak (osztalék vagy részvény-visszavásárlás formájában).

Az értékalapú befektető két esetben vásárol meg egy értékpapírt:

  • A value befektető olcsónak tarthat egy részvényt akkor, ha annak jelenleg jó az eredmény- vagy cashflow termelő képessége és a befektető optimistább, mint a konszenzus azzal kapcsolatban, hogy ez fent is marad. Ebben az esetben tehát a value befektető elégedett a vállalat jelenlegi eredményével és azt várja, hogy ez fennmarad, vagy csak lassabban romlik, mint azt a piac gondolja. Ilyenkor, ha a vállalattal nem történik semmi különös, az jó hír. („No news is good news.”)
  • Előfordul azonban az is, hogy azért tűnik egy value befektető számára olcsónak egy részvény, mert a jelenleg nyomott eredményességének a ciklikus javulására, normalizálódására számít. Itt a befektető nem egy struktúrális, nagyon hosszú távú növekedési sztorira fogad, hanem „csupán” arra, hogy a vállalat üzlete megjavul (visszajavul) egy szokásos, ciklusközepi szintre. Ellentétben az előző esettel, itt, ha nem történik semmi a vállalattal, az inkább rossz hír, ugyanis a részvény csak akkor olcsó, ha idővel az üzleti ciklus a nyomott helyzetből megjavul.

A közös faktor a fenti két kategóriában, hogy az értékalapú szemleletű befektető kontrariánus. Kevésbé pesszimista a piacnál, amikor az az adott vállalat üzletének strukturális romlását várja, illetve optimistább a piacnál a ciklikus fellendülést illetően. (Egyébként a legjobb befektetések sokszor éppen abból adódnak, hogy a piac tévesen strukturális romlásnak vél egy ciklikus gyengülést. Persze, ha a piacnak lesz igaza, akkor az értékalapú befektető könnyen beleeshet a csapdába, az úgynevezett value trapbe, ahol hiába várja a ciklikus fellendülést, az sosem következik be.) Éppen ez a kontrariánus viselkedés az oka annak, hogy a value befektetők alulsúlyozzák (kevésbé tartanak) a growth részvényeket: az átlagnál pesszimistábbak, amikor szárnyalnak a növekedési részvények és azok árazása további fantasztikus növekedési kilátásokat tükröz. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a value befektetők mindig pesszimisták, éppen csak óvatosabbak és erősen hisznek az átlaghoz való visszatérésben, azaz a nagy kilengések normalizálódásában. Így például a ciklus mélypontjánál jóval több, a ciklusra erősebben kitett, de aktuálisan rosszabb helyzetben lévő vállalat részvényét tartják. Ilyenek jellemzően az ipari részvények vagy az olajfinomító papírok.

Nyomott gazdasági helyzetben tehát a value befektetők optimistábbak a ciklikus kockázatokat illetően. A nagyon hosszú távú, strukturális növekedéssel kapcsolatban azonban már jellemzően nem ez a helyzet. A kutatások szerint ugyanis az elemzők és ezzel párhuzamosan a befektetők többsége viszonylag jól tippeli meg a vállalatok következő évi eredményét, de a hosszú távú, 2-5 éves növekedést szisztematikusan túlbecsüli. A túlbecslés mértéke pedig éppen a leggyorsabb növekedésű vállalatoknál a legnagyobb. Ez a fő magyarázata, hogy a piac miért szereti és gyakran miért értékeli túl a nagy növekedést ígérő growth részvényeket.

És ez itt a lényeg: nem arról van szó, hogy a growth vállalatok nem lesznek jók a jövőben. Nagy valószínűséggel az árbevételük és az eredményük tényleg jobban fog nőni a piacnál, a reálgazdaságban a growth vállalatok többsége tényleg piaci részesedést növel majd. A tőzsdei befektetések világában ugyanakkor nem önmagában a növekedés számít, hanem a nem várt, nem árazott növekedés.