A Crvena Zastava, azaz Vörös Lobogó autógyárat 1953-ban alapították a Belgrádtól délre fekvő Kragujevácban. A Zastava története már az 1950-es évektől szorosan kapcsolódott a Fiathoz. Az együttműködés első gyümölcse a Fiat 600-asra épülő Zastava 600-as volt, melyet további modellek követtek. És bár a szocialista hiánygazdaság kevésbé ösztönzött modellváltásokra, 1971-ben mégis érkezett az 1970-es Év Autója díj nyertesére, a Fiat 128-asra épülő legújabb modell, a Zastava 101-es.
Déli szomszédaink a 128-as eredetileg négyajtós lépcsőshátú karosszériáját saját tervezésű, ötajtós, modern ferdehátúra cserélték. E mellett elsőkerék-hajtása és elöl, keresztben elhelyezett motorja is előremutató technikát jelentett akkoriban. Gyorsulása és végsebessége a kis lökettérfogatú (0,9-, 1,1- és 1,3 literes) motorokkal persze nem volt egetverő, mindössze 3,84 méteres hossza, ideális súlyelosztása és alacsony tömege mégis élvezetes vezethetőséggel ruházta fel a kisautót. És bár összeszerelési minősége mintaszerűnek jóindulattal sem volt nevezhető, a „Zaszti” mégis eladható volt nemcsak a szocialista országokban, hanem egyes nyugati piacokon is. Az első széria 1983-ban búcsúzott, amikor megjelent a sokkal ismertebb GTL 55-ös. Az első keleti ferdehátú modell gyártása 1971-től 2008-ig különböző típusneveken (Zastava 101, 1100 és GTL 55/65, valamint Yugo 55/65 és Skala) folyt, folyamatosan modernizált dizájnnal és technikával.
Árak: a klasszikus autók legnagyobb németországi értékbecslő szervezete, a classic-analytics értékelése szerint a Zastava 101-es szép állapotú példányai napjainkban 3.900,- Euróért cserélnek gazdát. Egy átlagos állapotú autó 2.200,- Eurót ér, míg egy felújításra szoruló példányért már 800,- Euróval a zsebben is érdemes elindulni.