A magas ár legfőbb ellenszere a magas ár

A Walmart, az USA legnagyobb foglalkoztatója, árfolyama 10 százalékot esett (36 milliárd dollárral csökkent a piaci értéke!) arra a hírre, hogy az egész évi profitvárakozását levitte mínusz 10 százalékra, mert a magas infláció miatt a fogyasztók elkezdték főleg az olyan akciós meg saját márkás termékeit venni, amelyeken nincs vagy alig van profitja, és a ruházati cikkekben lévő nagy készleteit is csak akciósan tudja kiszórni. 100 dollár bevételből jó, ha 1,45 dollár lesz a nettó nyeresége.

Vakmajom szerint ez a jelenség pontosan olyan, mint amikor bemész a boltba, ott van előtted a márkás tejföl mondjuk 5 euró/kg áron, szépen van rajta a kereskedőnek profitja, és mellette a “budget” sajátmárkás, 3 euróért, amin alig vagy semmi, és az olcsóbbat választod, mert a pénzedet elvitte az adó- és rezsiemelés.

Ha abba az irányba változnak a fogyasztói trendek, hogy a márkátlant veszik, mert egyre kevesebb az elkölthető pénzük, akkor kereskedőként igencsak lecsökken a nyereséged. Ha egyáltalán marad.

Tehát az infláció megeszi a kereskedő profitját, mert előbb megeszi a lakosság elkölthető jövedelmét, és utána kevesebbet tud költeni a boltban, ezért olcsóbbat próbál venni, akcióra kényszeríti a kereskedőt, aki egy erős versenypiacon ezt kénytelen is megtenni, és ezekkel az akciózásokkal, meg a profit kényszerű beáldozásával végső soron az árak mérséklődésének irányába tesz lépéseket.

100 dollár bevételből jó, ha 1,45 dollár lesz Walmart a nettó nyeresége, Fotó: Shutterstock

A magas árak csökkentik a keresletet és leverik a magas árakat. Ha hagyják a piacot működni – és nem éppen magas infláció idején vetnek oda a kereskedőknek különadókat, amelyeket rá kell pakolniuk az árakra, hogy megéljenek.

Ebből is látszik, hogy az erős piaci verseny deflatórikus, az árak letörésének irányába hat. Az inflációt mindig az állami beavatkozás, adóemelés meg pénzszaporítás generálja. És az is látszik, hogy erős inflációs környezetben semmiféle extraprofitról nem lehet beszélni a kereskedők esetében. Sőt, éppen ellenkezőleg, „belezabál” a profitjukba.

Az állam az ellenséged, a piac a barátod.

Forrás: Vakmajom Facebook-oldala

A Walmart-sztori a recesszió előszele?

Évi legalább 200 ezer dolláros fizetésért sem talál elég üzletvezetőt Amerika legnagyobb magánfoglalkoztatója, az 1,6 millió embert alkalmazó Walmart. A szakképzett munkaerőhiány újabb állatorvosi lova ez Vakmajom szerint.

Ez egy véleménycikk, amely nem feltétlenül tükrözi a HOLDBLOG szerkesztőségének álláspontját.