Amikor 1977. április 5-én elindult a Volgai Autógyár (VAZ) 2121-es típusának sorozatgyártása, még senki sem gondolta, hogy igazi sikermodell lesz belőle. A teljes egészében szovjet fejlesztésű autó futóműve elöl független, hátul merevtengelyes, spirálrugós. Motorterében a 2106-osból már ismert 1,6-os egység dolgozott, karosszériája önhordó. E mellett állandó összkerékhajtást és kapcsolható központi differenciálzárat is kapott. Ez a technika, kiegészülve az autó mindössze 3,74 méteres hosszával, rövid tengelytávjával, rövid túlnyúlásaival és 22 cm-es hasmagasságával, biztosították legendás terepképességeit, megalapozták elpusztíthatatlanságát és nemzetközi sikereit.
Ugyanis – a Lada többi típusával ellentétben – a Nivából a gyártott mennyiség többsége külföldön lelt gazdára. Fénykorában több mint 100 országban forgalmazták, hat országban gyártották, vagy szerelték össze. A nyugati exportos Nivák persze több ponton különböztek a szocialista országokban értékesített példányoktól. Többek között jobb minőségű radiál gumikkal, panoráma tükrökkel, minőségibb üléskárpitokkal és hátsó ablaktörlővel is felszerelve szállították őket, a különböző egyedi változatokról nem is beszélve.
Az ős-Niva (egy időben 4×4, ma pedig már Niva Legend néven) hazájában – és még néhány keleti országban – napjainkban is kapható. Ráadásul népszerű autó, annak ellenére is, hogy formájához és technikájához is csak nagyon finoman nyúltak történetének eddigi négy és fél évtizede alatt. Eladott példányszáma mind ezek ellenére is elérte már a 3 milliót. És bár az elmúlt hónapok történései hoztak némi bizonytalanságot a Lada márka, így a Niva jövőképébe is, mégis, furcsa módon, a francia tulajdonos kivonulása – karöltve az új orosz cégvezetés színre lépésével – az ős-Niva történetének továbbírását támogatja. A végtelenbe és tovább?
Erre a kérdésre ma még nem tudjuk a választ, de akik szeretnének mai hősünkhöz hasonló keleti (és nyugati) autócsodákkal, kordonok nélkül, élőben is találkozni, keressék fel Hatvan városát az előttünk álló hétvégén, hiszen – két év kényszerpihenő után – mától ismét randevúznak a Retropartyzánok!
Árak
A német Oldtimer Markt árkatalógusa (Oldtimer Preise 2022) szerint a Lada Niva korai (1986-ig gyártott), tökéletes állapotú példányai napjainkban 14.500 euróért cserélnek gazdát. Egy szép állapotú autó 9.000 eurót ér, egy átlagos állapotú 4.300-at, de még egy felújításra szoruló példányért is minimum 2.000 euróval a zsebben érdemes csak elindulni. Az elmúlt öt esztendőben a korai egyedek ára átlagosan 43 százalékot emelkedett.
Rendszerváltó – Lada Samara (1984-2013)
A belföldön Szputnyik néven piacra dobott Samara, a Niva után a második teljesen önálló fejlesztésű modellje volt az AvtoVAZ-nak. Szíjas vezérlésű, keresztben elhelyezett négyhengeres motorjának fejlesztésébe pedig még a Porsche szakembereit is bevonták az elvtársak.