Anyu pincéjéből a világbajnokságra – az Adidas-sztori, 1. rész

Egy testvérpár alapította az Adidas elődjét, amely cégből a sportszeripar egyik legkeményebb versenye bontakozott ki. Adolf Dassler cége ment nagyobbat, cipőik egy idő után nemcsak a sportpályákat, de az utcákat is meghódították.

Adolf Dassler az első világháború utáni Németországban, Herzogenaurachban már viszonylag sikeres cipőjavító- és készítő üzemet vezetett, amikor igazán nagyon álmodott. A szülői ház mosókonyhájában alapította meg sportszergyártó cégét bátyjával, Rudolf Dassler együtt. A két testvér 1924-ben jegyezte be a közös vállalkozásukat Gebrüder Dassler Schuhfabrik névvel. A korhoz képest innovatív termékeik voltak, amik szép lassan terjedtek a német sportolók körében. Az igazi áttörés az 1936-os, berlini olimpián jött el, amikor Jesse Owens az ő cipőjüket viselve nyert 4 aranyat.

Azonban a két fivér viszonya a második világháború alatt annyira megromlott, hogy 1948-ban felszámolták a közös vállalkozást. A konfliktusnak részét képezte persze a politikai helyzet: mindkét fivér náci párttag volt, azonban míg Adolf inkább a lehetőségek miatt, addig Rudolf ideológiailag is azonosulni tudott Hitlerékkel. Többek között Rudolf aktívabb politizálása is vezetett a testvérek viszonyának megromlásához és a közös cég felszámolásához.

Adidas vs Puma

Adolf a vállalatát a saját nevének felhasználásával Adidasnak nevezte el. Fivére, Rudolf is hasonló logikával először a Ruda nevet választotta, azonban rövid időn belül Pumának keresztelte át a cégét. Kettejük megromlott viszonya olyan erős versengésben csapódott le, ami nagyban segítette a termékinnovációt a sportszerpiacon.

Adi Dassler a jól ismert háromcsíkos modellekkel. Fotó: Getty Images

Az Adidas ma egyik legismertebb modellje, a Sambát már 1949-ben elkészült, a futballcipő egyedi talpkialakítása segített a focistáknak a fagyos, kemény talajon játszani. A márka első nagy áttörését az 1954-es labdarúgó világbajnokság jelentette: a Puma alapítója, Rudolf Dassler összekülönbözött a német válogatott edzőjével, aki ezért az 54-es világbajnokság előtt már Adolf Dasslert kereste fel a csapat cipőiért. A világbajnokság döntőjét a német nemzeti tizenegy a magyar válogatott, az Aranycsapat ellen nyerte meg 3-2-re.

Sokan úgy tartják, hogy az Adidas csavaros stoplis cipői nagy előnyt biztosítottak a német válogatottnak a magyarokkal szemben, ugyanis a felázott pálya miatt hosszabbra cserélt stoplik nagyobb tapadást biztosítottak.

A német futballválogatott Adidas-cipőkben az 1954-es vilgbajnokság döntőjén. Fotó: Getty Images

Érdekesség, hogy a csavaros stoplit eredetileg Adolf fivére és a Puma fejlesztette ki az 50-es évek elején, de igazán csak az Adidasnak sikerült népszerűvé tennie, az 54-es vb megnyerésével. A FIFA-val való kapcsolat annyira szoros lett, hogy 1970-től mindegyik világbajnokságra az Adidas szolgáltatja a hivatalos labdákat, továbbá az első számú partnere az UEFA-nak, és már 2001 óta szállítja mind a Bajnokok Ligája, mind az EB-mérkőzések labdáit.

Több sportág is meghajol az Adidas előtt

A futball után Adolf Dassler a teniszt is meghódította, a francia teniszezővel, Robert Haillet-vel 1965-ben dobták piacra az Adidas Robert Haillet cipőjüket. A modellt az évek során folyamatosan módosították, majd 1978-ban az amerikai Stan Smith teniszezővel együttműködve végleg átnevezték a ma ismert Adidas Stan Smith modellé.

Persze az egyre népszerűbb kosárlabdából se maradhatott ki a márka, és 1969-ben az amerikai kosárlabdázók számára kifejlesztették a mai napig ismert Superstar modellt. Ezt követte a ’80-as években a Forum modell, amelyet már kosárlabdázókkal együtt fejlesztettek ki, és hatalmas siker lett nemcsak a kosárpályán, hanem az utcán is.

A Forum egyik legfontosabb megjelenése az 1984-es olimpián Michael Jordan lábán volt. Persze mind tudjuk, hogy Jordan végül sokkal jobb lehetőséget kapott a Nike-tól, ahol nem egy meglévő modellt reklámoztak vele, hanem saját cipője lehetett, és a saját márkáját tudta felépíteni.

Ezt a kihagyott ziccert azóta is biztosan bánják az Adidas-nál.

A ma ismert arculatát pedig még 1972 kapta meg a márka, amikor a közismert három sáv mellett, Adolf felesége unszolására a 72-es olimpia alkalmából a háromleveles logót is bevezette a cég, amely azóta is fontos szerepet játszik az Adidas életében.

Adolf Dassler és felesége halálát követően fiuk, Horst vette át az üzletvezetői szerepet. Legfontosabb intézkedése a „lifestyle” részleg kialakítása volt, amely igen erősen elősegítette a vállalat terjeszkedését az egyre erősödő sneaker kultúrában.

A fejlődés motorja: együttműködések

Michael Jordan esete a legmeghatározóbb a cipőtörténelemben, és nagyon jól megmutatja, hogy miért érdemes a sportszergyártó cégeknek híres sportolókkal együttműködnie. Nagyon fontos egy cipőmárkánál a teljesítmény bizonyítása, hiszen amikor azt látjuk, hogy a profik is ebben a cipőben játszanak, elhisszük, hogy nekünk is elég jó lesz. Persze az is közrejátszik, hogy szeretjük az érzést, hogy ugyanazt a cipőt hordhatjuk, mint kedvenc játékosaink.

Nem csak a cipők világában létezik ez a jelenség, ahol a profi felhasználásra kitalált és ott bizonyított eszközök lesznek a hétköznapokban is népszerűek. Tekintsük meg az órák vagy az autók világát! A Rolex azért is tudott ilyen népszerűségre szert tenni, mert kiemelkedő minőségével meggyőzte a búvárokat, a Ferrari pedig a versenypályán mutatta be mire képesek igazán az autóik.

Amennyiben pedig a termékhez még egy ismert arc is csatolható, még nagyobb hatást érhetünk el vele.

Rolex és Ferrari, két sokat bizonyított márka. Fotó: Getty Images

Az Adidas is évek óta épít erre a modellre, nagyon sok sikeres együttműködést tudhat maga mögött. A teljesség igénye nélkül a legismertebb kollaborációk között van David Beckham, akivel először írtak alá élethosszig tartó szerződést, Lionel Messi, a Gucci, a Prada, a Marvel, a Star Wars, az amerikai Fear of God márka, a japán BAPE divatmárka, Pharrel Williams, Rick Owens, Beyonce Ivy Park márkája és a Puerto Rico-i énekes Bad Bunny. Kis érdekességként: a Bad Bunny-val közösen kiadott első módosított Forum cipőt 160 dollárért dobták piacra. A készlet azonnal el is fogyott, jelenleg pedig 1000 dollár körül tudjuk megvásárolni a másodlagos piacon.

Kanye West az Adidas-logó előtt. Forrás: Getty Images

Azonban az Adidas legfontosabb együttműködő partnere kétségkívül Kanye West huszonnégyszeres Grammy-díjas amerikai rapper.

De az Adidas és Kanye West kalandos útjáról a következő részben lehet olvasni.

Lajer Máté többi írását itt böngészheti a HOLDBLOG-on.