Alkatrészhiány? Medvepiac? Nem a Teslánál!

Elon Musk autógyártójának eladási számai remekelnek, a részvényárfolyam 1000 dollár felett jár, közben a techvezér várva várt hídfőállást épített Európában. Tesla: eljött az újabb osztalékfizetés ideje.

Nagyon jól teljesítenek a Tesla részvényei, mióta Elon Musk március 22-én – táncolva – megnyitotta a vállalat berlini gyáregységét, ahonnan még aznap kigurult az első 30 helyben gyártott Model Y.

Ez nem kis szó, a Giga Berlin névre keresztelt komplexum 22 hónap alatt épült fel. Komoly befektetői aggodalmra adott okot, hogy a beruházás előkészítésétől a gyártósorok beindításáig közel 20 engedélyt kellett összehozni a szigorú német bürokrácia útvesztőiben. Közben mindvégig fennállt az esélye annak, hogy nem kap zöld utat a Tesla, ami azzal járt volna, hogy a vállalatnak el kellett volna bontania mindazt, amit már felépített.

Végül Musk megszerezte az európai hídfőállását:

a cél az, hogy éves szinten félmillió autót gyártsanak az üzemben, ahol a csúcson akár 12 ezer dolgozót foglalkoztathatnak.

Az épülő Giga Berlin madártávlatból Fotó: Shutterstock

Ezzel a beruházással, illetve a jövő héten átadásra kerülő, még újabb austini (Texas állam) egységgel a Tesla igazi tömeggyártóvá avanzsálja magát az elektromosautó-gyártás piacán. A két friss komplexum, a már meglévő fermonti (Kalifornia állam) és sanghaji üzemek mellett, megduplázza a cég teljes gyártási kapacitását.

A jó kilátások a részvényárfolyamon is tükröződnek: elhagyva a medvepiacot, a Tesla igazi bika üzemmódba kapcsolt. Míg a papír március 14-én 766,37 dolláron zárta a kereskedést, (ez 36 százalékos mínusz a vállalat legerősebb idei napjához, a január 3-i árfolyamához képest) szűk három hét alatt 43 százalékot erősödött.

Tovább fűtheti a papírt, hogy a Tesla hétfőn benyújtott a tőzsdelefelügyeletnek egy jelentést, mely szerint a vállalat az éves közgyűlésén az engedélyezett törzsrészvényeinek számának emelését fogja kérni annak érdekében, hogy részvényfelaprózással (stock split) részvényosztalékot (stock dividend) fizethessen a részvényeseinek.

Ez az osztalékfizetési forma annyiban tér el a hagyományostól, hogy nem készpénzben, hanem törtrészvények formájában fizet osztalékot a cég.

Például amikor egy vállalat 3 százalékos részvényosztalékot bocsát ki, az a gyakorlatban azt jelenti, hogy a meglévő részvényesek minden egyes részvénye után 0,03 részvényt kell kibocsátani, így egy 100 részvényes pakett birtokosa további 3 részvényt kap. A Tesla legutóbbi (és első), 2020. augusztusi stock splitje óta a papír árfolyama több mint kétszeresére emelkedett.

Úgy tűnik a Tesla eddig egész jól megbirkózott az iparágat sújtó chip- és alkatrészhiánnyal. Hogy pontosan mennyire, az ki fog derülni a vállalat napokban várható beszámolójából a negyedéves eladásokról. Elemzői konszenzus szerint a globális értékesítés 308 ezer autóra becsülhető. Ha ez valós, az 67 százalékos növekményt jelent az előző év azonos időszakához képest.

Közben az Edmunds és a Cox Automotive amerikai nepper óriások szerint, hivatkozza a CNN, az Egyesült Államokban az újautó-eladások egy év alatt 15 százalékkal bezuhantak a készlethiány és a rekordmagas autóárak miatt. (Nem mellékes, a Tesla sem maradt ki az áremelők táborából, írja a villanyautok.hu.)

A két új gyártól azt várják a piac szakértői, hogy meg fog ugrani Elon Musk vállalatának teljesítménye. Jövőre már 1,3 millió autó, amivel leköröznék a Volvót, és nagyjából egy szintre kerülnének a Skodával.

Meddig tarthat még az autógyártok szenvedése?

A globális chiphiány lassan másfél éve sújtja az autógyártást. A jelenség okai ma már viszonylag széles körben ismertek. Ami azonban eleinte egy átmeneti problémának látszott, az idővel jóval tartósabbnak bizonyult.

JOGI NYILATKOZAT

A dokumentumban foglaltak nem minősülnek befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetésitanácsadásnak vagy adótanácsadásnak, befektetési elemzésnek, az abban foglaltak alapján a HOLD Alapkezelő Zrt.-vel szemben igény nem érvényesíthető, azokért a HOLD Alapkezelő Zrt. felelősséget nem vállal.