Amikor a Kárpátok géniusza autót akart – Dacia 1300 (1969-1982)

Nem a Dacia volt az első román autómárka (hanem a GAZ-69-másolat IMS-57-es), mégsem volt az országban érdemi járműgyártói tapasztalat az 1960-as évek közepén. Miután azonban a Nicolae Ceausescu (aki előszeretettel neveztette magát a Kárpátok géniuszának) vezette párt eldöntötte, hogy Romániában is legyen személyautó-gyártás, 1966-ban együttműködési pályázatot írtak ki, amit végül a Renault nyert meg. A franciák az R10-es modellt ajánlották a románok számára, ám ők végül a még prototípus fázisban lévő, sokkal modernebb R12-est választották. 1966. szeptemberében meg is állapodtak egy közös autóipari beruházás létrehozásáról. Az Uzina de Autoturisme Pitesti (UAP) autógyár 1968. július 1-jén készen is állt, de mivel a szériaérett R12-es akkorra még nem készült el, a régi farmotoros R8-as lett az első UAP-modell, Dacia 1100 néven.

1969. augusztusában aztán megkezdődhetett az R12-es alapú Dacia 1300-as sorozatgyártása is. A négyajtós, ötüléses limuzin négyhengeres, 1,3 literes felülszelepelt 54 lóerős benzinmotorja 4 sebességes váltón keresztül hajtotta meg az első kerekeket. Lassításáról elöl tárcsa-, hátul dobfékek gondoskodtak. Az első sorozathoz az alkatrészek nagy része még Franciaországból érkezett Pitestibe, majd helyüket fokozatosan hazai gyártásúak vették át. A franciákkal kötött szerződés 1978-ban lejárt, ami után egyre csak sűrűsödtek a típus történetét végig kísérő komoly minőségi problémák. Ennek ellenére az 1300-ast 1982-ig gyártásban tartották, utóda a némileg továbbfejlesztett 1310-es típus lett. Az elkészült autók nagy többsége a keleti blokkban talált gazdára, hazánkba is szép számmal jutott belőlük.

Árak: A Dacia a klasszikus autók között nyugaton marginális szereplő, így nem közöl áradatokat autóiról sem a klasszikus autók legnagyobb németországi értékbecslő szervezete, a classic-analytics, sem a német Oldtimer Markt árkatalógusa. Ezért az Internetet hívtuk segítségül a piaci árak meghatározásához. A legnépszerűbb magyar, német, illetve román használtautós portálokon való tallózás eredményeképpen elmondhatjuk, hogy érdemi kínálat a Dacia 1300-as típusból ezen írás megjelenésekor nincs (mindössze 2 db “magyar” és 4 db “német” autót találtunk), az árak pedig – egy kiugróan drágán (12490,- Euró) kínált példány kivételével – állapottól függően 2300,- és 7000,- Euró között mozognak. Talán meglepő, hogy napjainkra a Dacia 1300-as gyakorlatilag már hazájában is eltűnt a piacról, hiszen pillanatnyilag Romániában is csak 29 eladó példányt kínálnak eladásra 950,- és 3500,- Euró közötti árakon.