Egy játékfejlesztő, ami az Apple Vision Pro-sztori nagy nyertese lehet

Június elején az Apple az évente megrendezett Worldwide Developers Conference (WWDC) eseményén nyilvánosságra hozta a legújabb technológiai újítását, az Apple Vision Pro augmented reality (AR) szemüveget. A szemüveg bemutatását a tech influenszerek körében óriási lelkesedés követte, a befektetőket azonban láthatóan nem nyűgözte le a bejelentés. Míg az Apple árfolyama lényegében meg se mozdult, egy kisebb szoftverfejlesztő cég, a Unity Software árfolyama történetének legnagyobb napon belüli emelkedését mutatta be ugyanakkor a hír hatására.

A cikkben megvizsgálom, mivel foglalkozik a Unity, és miért gondolhatják a befektetők, hogy a cég, amelynek még egy nyereséges negyedéve sem volt a tőzsdére lépése óta, az Apple-szemüveg elterjedésének egyik nagy nyertese lehet.

Kezdetek

A Unity-t 2004-ben hozta létre három alapítója Dániában, akik egy olyan játékmotort akartak kifejleszteni, amely a fejlesztők számára könnyen elsajátítható, és egyben megtalálják benne a játékok fejlesztéséhez szükséges összes eszközt. A 2000-es évek elején a legtöbb játékmotor drága volt, és használatukhoz jelentős technikai szakértelemre volt szükség, a Unity alapítói ezen akartak változtatni. Olyan játékmotort terveztek, amely megfizethető, könnyen használható és több platformra is képes kis módosításokkal játékokat fejleszteni, ami idővel óriási előnye lett a vállalatnak.

Az első nagy mérföldkő a 2005-ben megjelent Unity 1.0 volt, amit – hasonlóan a Vision Pro-hoz – az Apple Worldwide Developers Conference-en jelentettek be. Az évek során a cég nagy hangsúlyt fektetett az innovációra, új eszközöket és szolgáltatásokat fejlesztett ki, amelyekkel a fejlesztők számára segítséget nyújtott nemcsak a játékok üzemeltetésében, hanem azok monetizálásában is, így a Unity átfogó megoldássá vált a játékfejlesztés és -üzemeltetés terén. A nagy áttörést a cég életében az okostelefonok térhódítása hozta meg, mivel a mobiljátékok népszerűségének fellendülésével sok fejlesztő fordult a Unity felé játékainak elkészítéséhez. Ez a Unity felhasználói bázisának és bevételeinek gyors növekedéséhez vezetett.

2020-ban a Unity tőzsdére lépett, ami újabb fontos mérföldkövet jelentett a vállalat fejlődésében. Ekkorra a Unity már nem csak a játékfejlesztők eszköze volt, hanem más iparágak, például a filmipar, az autóipar, az építészet és egyéb szektorok alkotói is, akik sokféle célra használták a Unity valós idejű 3D-s fejlesztési képességeit.

Üzleti modell

Azt tehát már értjük, hogy a Unity hasonlóan működik, mint egy digitális szerszámosláda, a fejlesztők egy helyen, felhasználóbarát környezetben találják a játékfejlesztéshez szükséges különböző eszközöket. Most vizsgáljuk meg milyen üzleti modelleken keresztül monetizálja a cég ezt a szerszámosládát.

1. Create Solutions: ez olyan, mintha magát a szerszámosládát árulnánk. A Unity biztosítja az alapmotort, amelyet a fejlesztők játékuk elkészítéséhez használnak. Ezt előfizetéses alapon veszik igénybe a fejlesztők, különböző szintekkel a fejlesztő cég méretétől és igényeitől függően. Ez egy folyamatos, kiszámítható bevételi forrás, amely addig érkezik, amíg a fejlesztők használják a Unity szoftverét. A Create Solutions üzletága a Unity 2023 első negyedéves bevételeinek a harmadát adta.

2. Grow Solutions: A Unity nemcsak a játékok elkészítésében segít a fejlesztőknek, hanem különböző szolgáltatásokat is nyújt számukra, beleértve a hirdetéseket, az alkalmazáson belüli vásárlásokat, a játékosok elemzését és a játékosok közötti kommunikáció lehetővé tételét is. Ezekből a szolgáltatásokból is subscription alapon, valamint revenue share megállapodások kombinációjával keresnek pénzt. Ez egy változó bevételi forrás, amely a Unityvel épített játékok sikerétől függ. A Grow solutions-üzletág az idei első negyedéves bevételek 62 százalékát szolgáltatta a cégnek.

3. Stratégiai partnerségek: habár a Unity bevételeinek csak elenyésző részét adja ez az üzletág, a stratégiai partnerségek a cég hosszútávú versenyelőnyét biztosíthatják be. Ezeket a partnerségeket általában hardvergyártókkal és platformszolgáltatókkal köti meg a cég, akik fizetnek azért, hogy a saját hardware-ükre optimalizálják ezt a fejlesztői környezetet. Egy olyan termék esetében, mint az Apple Vision Pro, ez a stratégiai kapcsolat hosszú távú bevételt jelenthet a többi üzletágnak, hiszen a fejlesztők azt akarják majd, hogy a leendő játékuk az új eszközzel is kompatibilis legyen.

Az Apple azzal a bejelentésével, hogy a Unity szoftverét használja a Vision Pro-s alkalmazásokhoz, azt üzeni a fejlesztői iparágnak, ha azt szeretnéd, hogy az alkalmazásod az új szemüvegen is optimálisan fusson, használd a Unity eszköztárát, ne a versenytársakét. Ez óriási előnyt jelenthet a cégnek, ha valóban realizálódik az Apple víziója, és az AR szemüvegei az iPhone-hoz hasonlóan meghódítják a világot.

Stratégiai akvizíció

Mi a közös az alábbi filmekben: A Gyűrűk Ura-trilógia, Avatár, District 9, Avangers: Endgame? Mindegyik filmben elképesztően látványos, realisztikus, és korukat meghaladó vizuális effektek vannak, és mindegyiket egy vizuális effektekkel foglalkozó vállalat, a Weta Digitals segített életre kelteni. A Peter Jackson által alapított cég 7 Oscar-díjat nyert vizuális effekt kategóriában, az általuk kifejlesztett technológiák pedig iparági sztenderdekké váltak 3D-s tömegszimuláció (A Gyűrűk Ura-trilógia), performance capture technológia (Avatár), és még számtalan más területen.

Forrás: TechCrunch

A Unity ennek a vállalatnak a Visual Effect Tools divízióját vásárolta fel 2021 novemberében azzal a céllal, hogy a Weta Digitals eddig csak több száz millió dolláros büdzsével rendelkező filmstúdióknak értékesített szoftvereit és 3D eszközökkel teli digitális könyvtárát minden Unity-t használó fejlesztő számára elérhetővé tegyék. A Weta számára ez egy teljesen új disztribúciós csatornát jelent a 30 év alatt kifejlesztett szoftvereinek, a Unity számára pedig egy óriási versenyelőny, hogy be tudja építeni ezeket az eszköztárába.

A Unity már másfél évvel ezelőtt kiemelte, hogy ez az akvizíció a virtuális (VR), és augmented reality (AR) világok készítőinek lesz igazán izgalmas. Azt nyilatkozták, „még csak a kezdetén vagyunk a gazdag, interaktív, lenyűgöző 3D-s tartalmak iránti óriási igénynek – a játékokban, a filmekben és messze azon túl is.” Ha ez a vízió valósággá válik, akkor ebben a világban a Unity minden bizonnyal központi szereplő lesz.

Az AI persze nem maradhat ki

Nagyjából kezd tehát összeállni a kép, hogy van egy vállalat, ami a játékfejlesztőknek segít nem csak a játékok előállításában, hanem azok monetizálásában is, amiből revenue share-en keresztül maga a társaság is részesedik. Nemrég felvásárolt egy világklasszis VFX eszközökkel és könyvtárral rendelkező céget, aminek a segítségével felhasználó még egyszerűbben hozhatnak létre gyönyörű játékokat. Ezt megfejeli egy stratégiai partnerség az Apple-el, ami (belátható ideig) kötelezővé teszi a Vison Pro-val kompatibilis alkalmazások fejlesztői számára a cég szoftver csomagjának a használatát. Ehhez adjunk hozzá még egy wild card-ot a mesterséges intelligenciát, ami rövid távon biztosan előnyös, hosszú távon pedig kiszámíthatatlan hatással lesz a vállalatra – mint minden másra az életünkben.

A Large Language Modellek (LLM)) elterjedésével – a ChatGPT is ilyen – már nincs szükség szakértelemre ahhoz, hogy bonyolult programok használatát alap szinten megtanuljuk, hiszen a saját szavainkkal el tudjuk mondani a programnak, hogy mit szeretnénk, ami ezt megérti és végrehajtja. A játékfejlesztő programokba épített LLM-ek segítségével még több ember számára nyílik meg a lehetőség, hogy kreatív ötletét megvalósítsa, és saját játékot készítsen – akár csak szórakozásképpen a barátainak. Ha a játék készítés belépési korlátja jelentősen lecsökken, lehet én is életre keltem ezt a játékot, amiről egyelőre csak egy képet készítettem Midjourney-ben.

Továbbá lehetővé válik majd az is, hogy a játékban szereplő karakterek ne előre megírt kérdésekre előre megírt válaszokat ismételjenek vissza, hanem mindegyik egy saját céllal rendelkező ChatGPT-ügynök legyen, akik változatosan reagálnak a játékosok saját szavaikkal feltett kérdéseikre, aminek köszönhetően az interakció a számítógépes karakterekkel sokkal valósághűbbé válik.

Azt persze senki sem tudja megmondani, hogy hosszú távon milyen hatása lesz az AI-nak a Unity-re. Talán még az is előfordulhat, hogy évek múlva színre lép egy versenytárs, akinek a mesterséges intelligenciája néhány mondatnyi szövegből gyönyörű, teljesen funkcionális játékot hoz létre, ami fölöslegessé teszi majd a Unity termékeit, de ezzel kapcsolatban még találgatni se nagyon érdemes.

Versenytársak

A Unity játékfejlesztő szoftvercsomagjának jelenleg egy komolyabb versenytársa van, az Epic Games által tulajdonolt Unreal Engine. A Godot és a hozzá hasonló ingyenes játékfejlesztő szoftverek nem igazán említhetőek egy lapon a két óriással, ezért ebből az elemzésből ki is hagynám ezeket.

A két játékfejlesztő szoftver között képességben nincsen igazán jelentős eltérés, mindkét termékkel gyönyörű játékokat tudunk létrehozni. Leginkább személyes preferencia, és a projekt részletei alapján dől el, hogy melyik fejlesztő cég melyik programot preferálja. Egy játékfejlesztő ismerősöm úgy fogalmazta meg szemléletesen a különbséget a két program között: „Ha egy GTA 6-ot szeretnék csinálni, akkor az Unreal-t választanám, ha egy mobil játékot, akkor a Unity-t.”

A számítógépesjáték-iparág elképesztő növekedését látva mindkét cég számára bőven tér a növekedésre új felhasználók bevonzásával, koránt sem arról beszélünk, hogy egy érett piacon próbálják egymástól elkapkodni a fejlesztőket. A Unity-nek talán abban lehet előnye, hogy a casual játékosok száma (akik inkább mobilon játszanak a metrón, mintsem a gamer gépükön otthon) jobban nő mint a hardcore gamereké, akik inkább a Unity segítségével fejlesztett játékokat preferálják, előnyösebb helyzetbe hozva őket az Unreal Engine-nel szemben.

Értékeltség

Ez a cikk nem kíván befektetési döntés alapjául szolgálni, ezért csak két rövid, egymással ellentétes következtetésre alapot adó gondolatot emelnék ki a cég jelenlegi árfolyamáról.

A cég a 2020 szeptemberében már tomboló techrészvény-őrület kellős közepén ment tőzsdére, 87 dolláros árfolyamon. A 2021-es mánia 200 dollár fölé húzta (napon belül) a cég árfolyamát, ahonnan a következő évben szépen le is zuhant 25 dollár alá, majd az elmúlt hónapokban (részben az Apple bejelentés hatására) 38 dollárig mászott. Korábbi értékeltségéhez képest tehát jelenleg relatív olcsón, az IPO ár felén lehet megvenni a cég papírját.

Másik oldalról azonban a cégnek még nem volt egy nyereséges negyedéve sem. Habár a bevételek szépen nőnek, és a 2023 első negyedéves árbevétel 56 százalékkal lett magasabb az egy évvel korábbinál, még így is átlagosan 235 millió dolláros veszteséget hozott össze negyedévenként az elmúlt 5 negyedévben, és egyelőre nem mondható el, hogy a negyedéves profitja javuló tendenciát mutatna.

Ezek után remélem mindenki el tudja végezni a szükséges kockázatelemzést, ami alapján eldönti, hogy beemelje-e, és ha igen, mekkora arányban a Unity-t a saját személyes portfóliójába vagy sem… Vagy alternatív esetben, ha inkább azzal foglalkozna, amit szeret, keressen meg minket és bízza ránk a befektetéseivel kapcsolatos döntéseket.

A bejegyzés szerzője Énekes Tamás, az egyik ügyfélkapcsolattartó privátbankárunk, akit a fentiekkel kapcsolatos kérdése esetén ezen a címen érhet el: privatvagyonkezeles@hold.hu

JOGI NYILATKOZAT

A dokumentumban foglaltak nem minősülnek befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak, befektetési elemzésnek, az abban foglaltak alapján a HOLD Alapkezelő Zrt.-vel szemben igény nem érvényesíthető, azokért a HOLD Alapkezelő Zrt. felelősséget nem vállal.