Milliárdosként is bejár az üzletekbe, megszállottan gyűjti a hibákat

Tech-papírok nélkül, évtizedek munkájával már rég felért a csúcsra, és azóta ott is maradt Európa leggazdagabb embere. Bernard Arnault a francia örökség és kultúra nagykövetének tekinti magát, de nem rest hétvégente lemenni az üzletekbe, és összegyűjteni mindent, amit hibának lát.

Európa vezető gazdasági és kulturális központja, a szeszélyes Párizs ad otthont a világ egyik leggazdagabb emberének. Minden héten hallunk egy jó storyt Elon Muskról, Zuckerbergről vagy éppen az Apple piaci reakciót olvashatjuk, azonban főhősünk ma Bernard Arnault. Nem amerikai tech-arc – rajta kívül ez csak Buffet úrról mondható el a top10-ben –, ráadásul már a hetvenes évei második felében jár, mégis az élbolyba tartozik évek óta.

Óriási lett a cégbirodalom

Az Arnault-család tulajdonában lévő cégbirodalom hosszú évek alatt, számtalan akvizícióval épült fel. Először 2006-ban jelentek meg a top10-ben 7. helyezéssel, ekkor Musk vagyona még csak pár százmillió dollárra rúgott, a Facebook pedig alig 2 éve működött. Nehéz ma már elképzelni – létezik ilyen is –, de az LVMH egyenletesen jutott el a csúcsra.

Néhány a vállalat legismertebb luxusmárkáiból: Moët, Hennessy, Louis Vuitton, Dior, Bulgari, Givenchy, Fendi, Sephora, Tiffany…

Bernard és családja 2019 és 2024 között majdnem megháromszorozta vagyonát.

Bernard Arnault és Donald Trump a New York-i Trump Towerben. Forrás: Getty Images)

Hogy lehetséges ez a hihetetlen növekedés különösebb technológiai innováció nélkül egy ilyen szélsőséges időszakban?

Ügyfélköre, a felső ezrelék vásárlóerejét nem érintette sem a covid sem a háborúk – leszámítva pár orosz mogult… Az elmúlt időszakban évente átlagosan 10-15 százalékkal nőtt a cégek árbevétele, sőt az online kiskereskedelmi szektor (Sephora, Le Bon Marche) organikus növekedése elérte a 20 százalékot.

Arnault és az LVMH 40 százalékos részesedéssel bír az L Catterton magántőke cégben, amely több mint 30 milliárd dolláros vagyonnal rendelkezik, beleértve a Birkenstock és az Equinox cégekben való részesedéseket. Továbbá olyan vállalatokba fektetett be, mint a Carrefour kiskereskedelmi áruházlánc, a Netflix és különböző technológiai startupok.

A francia birodalmába sorolható brandek szép számmal szerepelnek szerteágazó iparágakban az ékszerektől és divatcikkektől, a kozmetikumokon át a legkiválóbb italokig. A közel négy évtized alatt kialakult céghálót mutatja be a következő ábra.

Szombatonként körúton van

A családfő szombatonként még mindig bejár a különböző üzleteibe, órákat tölt olyan rendellenességek kiszűrésével, amelyek megzavarhatják a gondosan felépített fényűzés auráját. Az észlelt hiányosságokat megszállottan részletesen leírja felsővezetőinek. Saját megfogalmazása szerint:

„A francia örökség és a francia kultúra nagykövetének tekintem magam. Amit létrehozunk, az emblematikus. Versailles-hoz, Marie Antoinette-hez kötődik.” – a siker záloga a magabiztosság!

Ravasz és időnként kíméletlen üzletember hírében álló mágnás 9000 dolgozót bocsátott el a Boussac Saint-Frères és Christian-Dior anyavállalatának felvásárlása után. Ez a tömeges elbocsátás hozta meg Arnault-nak a „Terminátor” becenevet, az ezt követő évek során még félelmetesebb beceneveket gyűjtött össze, mint például ’The Great Predator of Luxury’.

Értelemszerűen a hamarosan megrendezésre kerülő párizsi olimpiát is szponzorálja Arnault, nem pusztán jóindulatból! Az LVMH Franciaország leglátványosabb vállalata, márkái tervezik az érmeket, öltöztetik a francia sportolókat a nyitóünnepségen,

sőt a győzelmi ünnepségre ki más, mint a Moët & Chandon szállítja az ambróziát.

Raffai András, a HOLD Alapkezelő privátbankárának több írását itt böngészheti a HOLDBLOG-on.