Azon túl, hogy a mi családunkban kiemelt jelentőségű dátum augusztus 16-a – ezúton és előre is Isten éltessen Édesanyám! –, azt is tudom már egy jó ideje, hogy ez a dátum nem mindenki számára ennyire kedves. Ők a Király, Elvis Presley rajongói. Ugyanis pontosan ezen a napon ment el minden idők legnagyobb rock legendája. Az ez évi dátum azért is különleges, mert egy kerek évfordulót ünnepelünk, pontosan a negyvenediket. Vagyis dehogyis ünnepelünk, de mindenképpen tisztelgünk és emlékezünk. Ki-ki a maga eszközeivel. Mi, itt az Alapblogon természetesen egy autó, egy különleges BMW 507 Roadster bemutatásával.
De miért is olyan különleges ez a Feather White (magyarul leginkább elefántcsont) színű autó, melyet kiemelt képünkön látnak? Nos, egykori tulajdonosa miatt. Ezt az autót egy 23 éves amerikai fiatalember vásárolta meg – már használtan – 1958-ban Németországban, ahol éppen katonai szolgálatát töltötte. Ez a fiatalember pedig nem más, mint a rock and roll koronázatlan Királya, egy bizonyos Elvis Aaron Presley. Azt hiszem, ha csak ennyi különlegessége lenne ennek a példánynak, már akkor is felbecsülhetetlen értékről beszélhetnénk. Itt viszont még ennél is többről van szó.
Az 1956 és 1959 között gyártott 507-es kétségtelenül a BMW valaha gyártott egyik legszebb modellje. Az 503-as típus alapjaira épült kétszemélyes roadster 1955 őszén mutatkozott be a nagyközönség előtt a Frankfurti Autószalonon. A gyáriak azt tervezték, hogy a nyitható tetejű típussal meghódítják nem csak az „Öreg Kontinenst”, hanem az Újvilágot is, ezért még abban az évben bemutatták a tengerentúlon is. A New York-i Waldorf Astoria hotelben tartott debütálás alkalmával szintén nagy érdeklődés fogadta korának egyik legszebb autóját. Megálmodója, Albrecht von Goertz vitathatatlanul örök formát alkotott.
Végül a több ezres tervezett darabszám helyett – a két prototípuson kívül – mégis mindössze csak 252 példány gördült le a szerelőszalagról. (Viszont ezekből több mint 200 autó a mai napig megmaradt! Csak a BMW tulajdonában 5 darab 507-es található jelenleg is.) A látványos kudarc oka egyértelműen az autó magas vételára volt, hiszen az 507-es fejlesztési- és gyártási költségei is rendkívül magasak voltak, ezért a bajorok értelemszerűen nem adhatták olcsón. Így viszont nem is fogyott. A fő piacnak szánt Amerikában is csak a legfelső réteg tudta kifizetni érte a tízezer dollár körüli vételárat. Az autó sikertelensége az 1950-es évek végére pedig majdnem csődbe is vitte a vállalatot. A csődöt végül elkerülték a bajorok, köszönhetően többek között a két héttel ezelőtti írásunkban bemutatott Isetta sikerének, és persze a Quandt-testvérek (Herbert és Harald) tőkeinjekciójának. (A Quandt-család a mai napig tulajdonosa a propelleres márkának.)
A számos technikai csemegét – például teljes alumínium karosszériát – felvonultató, hátsókerék-hajtású típus üresen alig 1,3 tonnát nyomott a mérlegen. A tisztességes menetteljesítményekről pedig egy szintén alumínium, kétkarburátoros 3,2 literes V8-as benzinmotor gondoskodott, amihez négysebességes manuális váltót kapcsoltak a mérnökök. A motor teljesítménye 150 lóerő volt, ami elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy az autót 11 másodperc alatt gyorsítsa nulláról száz km/órára. Végsebessége így alig maradt el a bűvös 200 km/órától. Később készült belőle 165 lóerős változat is, melynek végsebessége már 220 km/óra körül alakult.
A bajor roadster többek között Alain Delon francia színész, Ursula Andress svéd színésznő és John Surtees brit autóversenyző tetszését is elnyerte. A világhírű tulajdonosok pedig nagymértékben hozzájárultak ahhoz, hogy a modell gyorsan státuszszimbólummá váljon. Mindazonáltal, egyetlen BMW 507 Roadster sem rendelkezik olyan egyedi történettel, mint az egykor Elvis Presley tulajdonában állt példány.
Erről a különleges négykerekűről viszont közel fél évszázadon keresztül mindenki azt hitte, hogy végleg elveszett. Köszönhetően azonban a BMW Group Classic archívumának és egy amerikai újságírónő fáradhatatlan tenni akarásának, három évvel ezelőtt végre összeállt a kép. Jackie Jouret – aki a kaliforniai Bimmer Magazin publicistája – 2006-ban átfogó nyomozást végzett Elvis Presley BMW 507 Roadstere után kutatva, sorra véve a kortárs riportokat és a modell szakirodalmát. Mígnem felfigyelt egy lényeges részletre. Számos forrás kész tényként állította ugyanis, hogy az a BMW 507 Roadster, amelyet Elvis Presley a németországi katonai szolgálata alatt vásárolt, nem egy vadonatúj modell volt, hanem Hans Stuck autóversenyző korábbi versenyautója.
Azóta már azt is tudjuk, hogy a bajorok büszkesége 1957. szeptember 13-án gurult le a gyártószalagról, majd néhány nappal később már ki is állították a Frankfurti Autószalonon. Ezt követően a sajtó munkatársai többször is tesztelhették. 1957 októberében Hans Stuck személyesen mutatta be a modellt a Londoni Autószalonon, majd Belgiumban I. Baldvin királynak is megmutatta az autót, mielőtt begurult volna vele a Torinói Autószalon közönsége elé. 1958-ban a hegyi felfutók bajnokaként ismert pilóta Németország, Ausztria és Svájc számos hegyi versenyét is megnyerte a fehér BMW volánja mögött, majd befejezte vele a versenyzést. Stuck autójának alvázszáma 70079, eredeti rendszáma pedig M-JX 800 volt.
A nyugdíjazott versenyautó 1958 őszén – teljes motorgenerált követően – egy frankfurti márkakereskedőhöz került. Ebbe a szalonba toppant be egy napon a fiatal amerikai katona, Elvis Presley. Elvis csak egy tesztkörre akarta elvinni a roadstert, viszont azonnal beleszeretett a modellbe és rögvest meg is vásárolta azt. Az autót később azért is volt olyan nehéz beazonosítani, mert mint kiderült, a vásárlást követően katonai rendszámtábla került a BMW-re, amit ráadásul évente cseréltek. A BMW Group Classic archívumának szakértői is csak akkor bizonyosodtak meg végleg a legendás roadster eredetéről, amikor rátaláltak egy 1958 decemberében kiállított biztosítási kötvényre, amelyen a 70079-es alvázszám mellett tulajdonosként Elvis Aaron Presley neve szerepelt.
A Király annyira megszerette az autót, hogy katonai szolgálatát követően magával vitte a tengerentúlra, de ott aztán hamar túl is adott az akkor már pirosra fényezett roadsteren. (Mivel hölgy rajongói folyamatosan rúzzsal írtak különböző üzeneteket az autóra, a roadster fehér fényezését használva levélpapírnak, Elvis az új fényezéssel reagált a számára egyre inkább terhessé váló népszerűségre.) Az autó ezután egy New York-i Chrysler márkakereskedőhöz került, aki eladta azt Tommy Charles rádiós személyiségnek. Charles versenyezni akart vele, ezért a nem túl izmos BMW motort egy könnyen tuningolható, az eredetinél jóval erősebb Chevrolet-féle V8-asra cseréltette, ami számos átalakítást igényelt az autón. A gyárinak már jó indulattal sem nevezhető roadstert Charles végül 1963-ban eladta. 1968-ban – két tulajdonosváltást követően – az autó Kaliforniába került az aerodinamikai mérnökként dolgozó Jack Castor, szenvedélyes autó- és kerékpárgyűjtő kollekciójába. Az új tulajdonos a későbbi felújítás szándékával a BMW-t jó időre egy raktárba zárta.
Több évtized múltán, amikor 2006-ban Jack Castor elolvasta Jackie Jouret riportját Elvis legendás BMW 507 Roadsteréről a Bimmer Magazinban, felhívta az újságírónőt és meghívta otthonába. Jack Castor jól tudta, hogy Hans Stuck egykori versenyautója áll a raktárában, azt azonban csak sejtette, hogy a járműnek talán Elvishez is lehet némi köze, de bizonyítéka nem volt erre. Jackie Jouret azonban teljesen biztos volt ebben. „Jack kötelekkel szorította le a motorháztetőt, így beletelt némi időbe, mire bejutottunk a motortérbe és hozzáfértem az alvázszámhoz. 70079, a BMW modelltörténetének Szent Grálja” – mesélte az újságírónő az első találkozásról.
Jack Castor az évek során számtalan alkatrészt felhalmozott a modellhez, hogy később – szándékának megfelelően – minden részletében eredeti állapotúvá újíttassa fel azt. A munka megkezdését azonban egy eredeti BMW erőforrás hiánya gátolta. Az autóért ekkor jelentkezett be a BMW Group Classic. Jack Castor viszont nem akart egyik napról a másikra túladni a kétüléses ritkaságon. Hosszú évek teltek el a tulajdonjog-átruházás és a restaurálás részleteit taglaló egyeztetésekkel, mígnem végül tető alá hozták a megállapodást.
A BMW Group Classic tehát megvásárolta az autót Jack Castortól. A felújítás pedig minden tekintetben a nyugdíjas gyűjtő kívánságai szerint zajlott 2014 és 2016 között. A BMW gyári restaurátorainak nem volt könnyű dolguk a legendás roadsterrel. Már a szétszerelés is egy hétig tartott az eredetileg tervezett két nap helyett, annyira rossz állapotban volt az autó. Nem volt motorja, váltója és a hátsó felfüggesztése sem volt már eredeti. Csak a meglehetősen rossz állapotú alumínium karosszéria és az acél alváz volt gyári.
A felújítás során nagyon sok alkatrészt újra kellett gyártani a korabeli leírások alapján, az utastér több eleménél pedig még a 3D nyomtatás modern technológiáját is igénybe vették a szakemberek. Összességében elmondható, hogy a munka során az 1950-es években alkalmazott gyártástechnológiai megoldások a korszerű csúcstechnológia újításaival keveredtek. A hiányzó motor helyére került új, 3,2 liter hengerűrtartalmú V8-as benzinest is a BMW 507 Roadster eredeti specifikációi szerint készítették el a mérnökök. A restaurátorok a karosszéria-fényezés terén is a lehető legautentikusabb megoldásra törekedtek, amikor visszatértek a 60 évvel ezelőtti technológiához. A vadonatúj fényezés éppen ezért nem annyira élénk, mintha mai anyagokkal dolgoztak volna. Az pedig már magától értetődik, hogy az elkészült autó végül ismételten megkapta eredeti M-JX 800 rendszámát, egy „H” kiegészítéssel, ezzel is utalva a jármű történelmi jellegére. (Akit bővebben is érdekel a felújítás teljes folyamata, a BMW Group Classic hivatalos honlapján talál róla részletes leírást.)
A BMW Group Classic 2016. augusztus 21-én a Pebble Beach-i Concours d’Elegance rendezvényen mutatta be a nyilvánosság számára Elvis tökéletesre restaurált roadsterét. A legendás autó – amelyet Hans Stuck győzelemre vezetett, Elvis Presley megvásárolt, Jack Castor újraálmodott, a BMW Group Classic pedig újraalkotott – visszatért. Az autót azóta a gyári gyűjtemény részeként kezelik, azaz múzeumban, a BMW Classic főhadiszállásán, avagy éppen valamelyik oldtimer autós rendezvényen találkozhatnak vele az érdeklődők.
Jack Castor már a kezdetektől azt szerette volna, ha a legendás roadster minden részletében pontosan olyan állapotban születik újjá, ahogyan anno kigurult a gyárból. Ez az álma – most már tudjuk – teljesült is. Azon vágya azonban, hogy a Király szemével is láthassa az autót már nem, hiszen 2014 novemberében, 77 éves korában elhunyt. Tisztelegve emléke előtt, a BMW Group Classic hivatalos honlapján található képek némelyikén őt is felfedezhetjük.
A már felújított autóról egy néhány perces videofilm: