„Ez nem verseny, hanem csalás” – Úszó és ugró autókkal akarja letarolni Kína a piacot

Brutális büntetővámmal igyekszik védeni Amerika a saját autópiacát, de a kínaiak olyan járművekkel érkeznek, amilyeneket még a tengerentúlon sem nagyon láttak. A kínai BYD az elektromos autózás eddigi királyára, a Teslára is komoly veszélyt jelent, a kocsikat látva pedig nem lehet csodálkozni a 100 százalékos amerikai védővámon.

Hatalmas büntetővámot rendelt el az Egyesült Államok a Kínából importált elektromos járművekre, félvezetőkre és akkumulátorokra. Az Egyesült Államokban a Kínából importált

  • elektromos járművek tarifája idén 25 százalékról 100 százalékra emelkedik,
  • félvezetők esetében 25 százalékról 50 százalékra nő a vám,
  • elektromos járművekben használt lítium-ion akkumulátorokra és akkumulátor-alkatrészekre idén 7,5 százalékról 25 százalékra növekszik a tarifa,
  • más lítium-ion akkumulátor esetében 25 százalékra emelkedik a vám 2026-ra.

A hatalmas vámemelést alapvetően az amerikai autóipar és az igazságos verseny védelmével indokolták, ahogy Biden maga mondta: „Az amerikai munkások bárkit képesek felülmúlni egy versenyben, amíg a verseny tisztességes. De már régóta nem az.

A kínai kormány évek óta állami pénzeket önt kínai vállalatokba… ez nem verseny, hanem csalás”.

Ez persze erőfitogtatás is Biden részéről a novemberi választások előtt, hogy megmutassa, hogy legalább olyan kemény, ha nem keményebb Kínával szemben, mint elődje, Donald Trump.

Azóta a kínai válasz is megjött: a Bloomberg értesülései szerint Peking készen áll egy 25 százalékos védővám bevezetésére a 2,5 literesnél nagyobb motorral rendelkező külföldi modellekre, amelyből tavaly 250 ezer érkezett Kínába. A büntetés által leginkább érintett márkák a Mercedes, BMW és Porsche lehetnek, ugyanis a kínai autóimport nagy részét a felsőkategóriás autók képzik. Továbbá amennyiben nem csak az Európai Unió és az Egyesült Államokból importált autókra vezetné be a vámot Kína, a Toyota lenne legerősebben érintett, ugyanis a tavalyi évben a Lexus márkájuk vezette a kínai importlistát.

Szegény japánoknak nem elég, hogy a jen több évtizedes mélyponton van, de a hatalmi játszmákban is igen nagy járulékos károkat szenvedhetnek el…

De mitől is kell megvédeni az amerikai autóipart?

Röviden: a BYD-től. Valószínűleg a legtöbb olvasónak már nem ismeretlen a BYD márkanév, a kínai autógyártó Szegeden is gyárat létesít. Ez lesz az első kínai tulajdonú személyautógyár Európában, és terv szerint három év múlva meg is kezdik a termelést.

Ahogy korábbi cikkemben írtam, a BYD vette át a vezetést a Teslától az elektromos autók piacán a tavalyi utolsó negyedévben, miután a Teslánál 20 ezerrel több, 526 ezer elektromos autót értékesített. A Tesla majdnem 387 ezer autót adott el az első negyedévben, míg a BYD ebben az időszakban alulmaradt, csupán 300 ezer autó értékesített. Azonban nagyon fontos összevetni, hogy ez milyen változást jelent a tavalyi adatokhoz képest. A Tesla 387 ezer darabos, első negyedéves száma 8,5 százalékos visszaesés a tavalyi első negyedévhez képest, miközben a BYD 300 ezres eredménye 13 százalékos növekedés hasonló időtávon. Továbbá a plug-in hibrideket is számítva összesen 626 ezer autót értékesített a BYD az első negyedévben, ami szintén 13 százalékos növekedést jelent a tavalyi azonos időszakhoz képest.

A rekorder negyedik negyedévhez képest persze mindegyik autógyártó eladásai drasztikusan visszaestek. Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy ez eddig minden évben igaz volt, és általában is a negyedik negyedév a legerősebb, tehát ez önmagában nem nagy meglepetés.

Viszont a Teslánál ez az első alkalom, amikor az első negyedéves adatok csökkenést mutattak az azt megelőző évi eredményekhez képest.

Pénzügyi szempontból a lenti ábra mutatja meg a két cég elmúlt 5 éves teljesítményét. Ahogy láthatjuk mindkét vállalat bevétele igen nagy ütemben növekedett a vizsgált időszakban, azonban a nettó nyereséget tekintve sokkal vonzóbbnak tűnik a Tesla. A nettó profit margin, azaz a nettó nyereség és a bevétel hányadosa tekintetéből is a Tesla teljesít jobban, hiszen a BYD marginjának háromszorosát tudták elérni.

Miért is olyan veszélyes a BYD?

Először is lebontanám miből is állt össze az idei első negyedévben eladott 300 ezer elektromos autó.
A 300 ezerből 287 ezer autóért felelt maga a BYD márka, a többiért a BYD almárkái.

  • 10 ezerért a Denza,
  • 3,5 ezerért a Fang Cheng Bao és
  • ezer autóért a Yangwang.

A Yangwangot a korábbi cikkemben is említettem, mint a BYD próbálkozását a luxus-e-autók piacán. Viszont sokkal többnek ígérkezik, mint próbálkozás és egy részletesebb bemutatás után érthető lesz miért is örülhetnek majd az amerikai autógyártók, ha nem kell a Yangwanggal versenyezniük az Egyesült Államokban.

A Yangwang márkanév jelentése a „magasba tekintés” vagy „csodálat”, a logója pedig a villám vagy az elektromosság jele a jóslócsont-írás, a kínai írás legkorábbi formájából. Eddig két modellt dobott piacra a márka, mindegyik lenyűgözte a közönséget.

Úszó modellel támad a Yangwang

A márka első modellje a Yangwang U8, egy luxus SUV volt, amelyet 2023 januárjában mutattak be és 2023 áprilisában dobtak piacra 150 ezer dolláros kezdőárral.

Ez az autó valóban kiérdemelte a luxus jelzőt. A technológiai felszereltségében is lenyűgöző beltér prémium bőrrel, fémmel és fával van borítva, az első ülések amellett, hogy légáteresztőek és fűthetőek, masszírozni is tudnak. Prémium audiórendszerrel, többzónás klímaberendezéssel és sok más aprósággal együtt egy igazán felsőkategóriás vezetési élményt nyújt. Amennyiben még valami extrával villantani akarunk, az autóhoz egy, a DJI által gyártott drónt is vásárolhatunk, amely az autó tetejében tárolható, és egy gombnyomásra felszáll onnan vagy éppen visszatér oda. A tárolóján belül több akkumulátor is van a drónhoz, amit az autó magától is tud cserélni.

A BYD Yangwang U8 még úszni is tud. Forrás: Getty Images

Azonban beszéljünk a technikailag is fontos részről, az U8 meghajtásáról. Az autó az E4 elektromos platformra alapul: négy elektromos motorral látták el a négy kereket, azaz mindegyik kerék külön motort kapott, amelyeket külön-külön lehet szabályozni, és teljesítményét a viszonyokhoz igazítani. Ezek együtt 1200 lóerőt eredményeznek, amelynek köszönhetően ez a közel 3,5 tonnás autó 3,6 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s sebességet. Mindezek mellett az intelligens hidraulikus karosszériavezérlő rendszer segítségével a kerekek magasságát külön-külön tudja igazítani a terepviszonyoknak megfelelően.

Csak azért, hogy egy kicsit kontextusba helyezzük ezt az 1200 lóerős teljesítményt, érdemes megemlíteni, hogy az átlagos utcai autók teljesítménye valahol 120 és 180 lóerő körül mozog.

A nagyobb terepjárók, mint amilyen az U8 is, persze nagyobb, 200 és 400 lóerő közötti teljesítményűek is lehetnek a hatalmas tömeg hatékony mozgatása érdekében.

Azonban ez nem egy 100 százalékosan elektromos autó, hanem egy extended-range electric vehicle (E-REV), azaz kiterjesztett hatótávolságú elektromos autó. Ezek olyan járművek, amelyeknek elektromos motorral szereltek, de egy kis belső égésű motor is jelen van a meghajtásban. Ebben az esetben egy 2 literes benzinmotor is helyet kapott az autóban, amely generátorként tovább tölti az akkumulátort.

Egy érdekes képessége még az autónak a tankfordulás, amely alapvetően csak azt jelenti, hogy az egyik oldalon a kerekeket előre, a másik oldalon hátra forgatva egyhelyben meg tud fordulni. Egyébként ez egy közkedvelt szórakoztató funkció az új elektromos Mercedes G-osztályon.

A hab a tortán az úszás. A Yangwang tájékoztatása szerint az autó 30 percet képes a víz felszínén tölteni és a vízben maximum 3 km/h-s sebességgel haladni a kerekek segítségével. Erősen ajánljuk a 2012-ben Balatonba hajtó Hummerek gazdáinak a funkció tesztelését!

Apró ugrásokra képes az autó

A Yangwang második modellje egy luxus sportautó, a Yangwang U9. Az autót 2023 áprilisában mutatták be és az idei év februárjában dobták piacra körülbelül 230 ezer dolláros kezdőárral.

Erről a modellről már kicsit kevesebb információnk van, mivel tesztek még nem nagyon születtek róla, de bemutatjuk azokat, amik már biztosak. Ez a modell is az E4 platformra épül és mindegyik kerekét egy-egy elektromos motor hajtja, és ebben is megtalálható az intelligens hidraulikus karosszériavezérlő rendszer, amely ennél az U8-nál már könnyebb autónál egy igen jó partitrükkre is képes.

Amellett, hogy akár az egyik kerék elvesztés esetén 3 kerékkel is tud közlekedni, el tud rugaszkodni a földtől.

A kerekek együttes kirúgásával az U9 apró ugrásra képes, ami lenyűgöző és szórakoztató egy autóbemutatón, de persze nem feltétlen szükséges a mindennapi életben. Kivéve persze, ha egy fekvőrendőrön is át tudunk vele ugratni menet közben…

A Yangwang U9 apró urgásokra képes. Forrás: Getty Images.

Az autó 1300 lóerővel 2,36 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s sebességet és a végsebessége majdnem 310 km/h, ezzel a leggyorsabb sorozatgyártott elektromos autó. Ezekkel a specifikációkkal együtt a 230 ezer dolláros ár igen korrekt.

Látnok a dizájn mögött

A harmadik modelljük pedig a Yangwang U7 egy luxus szedán, amit idén áprilisban mutattak be a Pekingi Nemzetközi Auto Show-n.

Erről a modellről is kevesebb információnk van, de a már ismert és érdekes adatokat összegyűjtöttük.
Körülbelül 140 ezer dolláros kezdőárral lesz elérhető a modell, amely a BYD szerint a világ legalacsonyabb légellenállású globálisan tömeggyártott autója. Ahogy az előző kettő modellnél megszokhattuk, ez az autó is az E4-es platformra épült,

1300 lóerős autó, amely 2,9 másodperc alatt éri el a 100km/h-s sebességet és 270 km/h körüli végsebességet képes elérni.

A Yangwang U7 1300 lóerős szörnyeteg.

Mindegyik modell a német autótervező, Wofgang Egger alkotása, aki korábban az Alfa Romeo, az Audi és a Lamborghini luxusautó-márkák vezető tervezőjeként dolgozott, 2017-ben került a BYD vezető tervezői székébe. A munkái és a vásárlói visszajelzések alapján pedig eddig igen elégedettek lehetnek vele.

Így a Yangwang márkát már jobban megismerve és azt látva, hogy a BYD nem csak a középkategóriában tud nagyot alkotni, hanem a luxus kategóriában is bőven megállja a helyét,

megérthetjük miért lélegezhetnek fel a megnövekedő vám hallatán az amerikai autógyártók.

A szerző Lajer Máté, a HOLD Alapkezelő részvényelemző gyakornoka.

Lajer Máté többi írását itt böngészheti a HOLDBLOG-on.