Megmenekülhet még a csődtől a Tesla valamikori versenytársa?

Sokaknak, akik jártasak kicsit az elektromos autózás területén, ismerősen csenghet a Fisker márkanév. A 2008-ban bemutatott Karma plug-in hibrid modelljük hirtelen tett szert ismertségre napelemes tetejével és egyedi formatervezésével. Most egy dollár alatt forog a Fisker-részvény, a csőd szélén áll a vállalat. Újra. Hogy is van ez?

Korábbi cikkemben a három legnagyobb elektromosautó-gyártóról írtam, most viszont az egyik kevésbé ismért játékost, a Fiskert mutatom be.

Egy kis történelem

A megegyező logó és név ellenére ez a Fisker már nem az a Fisker, ami a Karma modellt piacra vitte.

Henrik Fisker mielőtt saját vállalatot alapított igazán kreatív módon Fisker néven, már olyan jelentős projekteket tudhatott maga mögött, mint a BMW Z8 és az Aston Martin V8 Vantage megtervezése.

Első cége a 2005 és 2007 között működő Fisker Coachbuilding volt, ahol egyedi autók tervezésével foglalkoztak. Ez idő alatt a Tesla is megkereste Fiskert, hogy közreműködjön a “WhiteStar” modell tervezésénél, amely ma Model S-ként fut az utakon.

Ezt követően 2007-ben megalapította a Fisker Automotive vállalatot, és 2008 januárjában be is mutatták a Fisker Karmát. Ennek hírére a Tesla pert indított Fisker ellen, miszerint nem végzett elég jó munkát a Model S-nél és csupán azért vállalta el a feladatot, hogy bizalmas információkhoz jusson, mielőtt bejelenti a konkurens járművet. A pert a Fisker megnyerte és a Teslának 1,14 millió dollár kártérítést kellett fizetnie.

A Fisker Karma bemutatója
Forrás: Allen J. Schaben / Getty Images

A Karma bemutatása után a Tesla elleni per megnyerése mellett további hatalmas győzelemnek számított a Fisker Automotive számára az is, hogy az Egyesült Államok energiaügyi minisztériuma 528 millió dolláros hitelgaranciát biztosított a vállalatnak.

A problémák ezt követően kezdődtek… 2011 decemberében az akkumulátor beszállítóik hibás termékei miatt több autójukat kellett visszahívniuk. Majd az 528 milliós garanciát 192 millió dollár lehívása után 2012 februárjában befagyasztotta az energiaügyi minisztérium, mert a Fisker képtelen volt tartani a termelési határidőket. Márciusban újabb visszahívás következett hibás akkumulátorok miatt, majd augusztusban a Fisker akkumulátor beszállítója, az A123 systems végleg csődbe ment.

A gyártást leállították. A Karma után bejelentett modelleket elvetették. Ebben az időszakban gyorsan váltották egymást a vezérigazgatók, de a külső körülmények sem kedveztek a cégnek: a Sandy hurrikán 2012 októberében megsemmisítette a 338 Karmából álló teljes európai szállítmányt.

Henrik Fisker 2013 márciusában – miután “nézeteltérései támadtak a vezetőséggel” – lemondott a vállalatnál betöltött tisztségeiről, a társaság pedig novemberben csődöt jelentett.

A cég eszközeit a Wanxiang vásárolta fel – ebből lett későbbi Karma Automotive. Henrik Fisker viszont meg tudta tartani a Fisker márkát és a védjegyeket.

Eddig ez nem épp sikersztori…

Új esély

Henrik Fisker nem adta fel autós álmait és 2016-ban feleségével megalapította a Fisker Inc.-t. Először a lítium-ionos akkumulátorok helyett szilárdtest- vagy grafénos akkumulátorok használatával próbálkoztak, de kétszer is kudarcot vallottak.

Ezek után csupán 2019-ben mutatták be a márka első autóját, a Fisker Ocean-t. Kezdetben 2021-es bevezetéssel számoltak, de az első járműveket végül csak 2023 tavaszán adták át. Ez annak is volt köszönhető, hogy végül 2020-ban az osztrák Magna Steyrnek szervezték ki az autók legyártását.

A Fisker Ocean modell
Forrás: picture alliance / Getty Images

Mindezek mellett a 2020 és a 2021-es trendnek megfelelően a Fisker is egy SPAC (special purpose acquisition company) segítségével lépett tőzsdére 2020 októberének végén és kevesebb, mint egy hónap alatt a 10 dollár körüli szintről 20 dollár fölé ugrott a részvény ára.

Élet a tőzsdén

Sajnos azóta közel sem ilyen fényes a helyzet, a Fisker papírja látott már a 2024 tavaszinál szebb napokat is.

A 2021-es rally alatt a piaccal együtt növekedni tudott a részvény és rövid ideig még a 30 dolláros szintet is áttörte. Majd 2022-ben – ahogy a piac zuhanni kezdett –, egészen a 10 dollár körüli sávig esett vissza, ami egy kis ideig támasz volt az árfolyamnak, azonban rövid időn belül tovább csökkent az. Ráadásul ez a trend nem is fordult meg a piaccal együtt 2022 végén, hanem maradt a stabil csökkenő pálya. Ezek után pedig 2023 október végén egy újabb erős zuhanás indult, miután a vállalat bejelentette, hogy a kereslet csökkenése miatt árat mérsékelnek az Ocean modell legdrágább verziójánál.

Januárban már egy dollár alá süllyedt a papír ára, amely azért jelent kritikus helyzetet, mert a New York-i tőzsdén nem foroghatnak a papírok tartósan ezen szint alatt. Február 15-én figyelmeztetést kapott a vállalat, miután a társaság törzsrészvényeinek átlagos záróárfolyama egy dollárnál alacsonyabb volt 30 egymást követő kereskedési napon keresztül. Ettől számítva 6 hónapja van a Fiskernek arra, hogy 30 egymást követő kereskedési napon át az átlagos záróárfolyam egy dollár fölött maradjon – ezzel elkerülheti a kivezetést a tőzsdéről.

Mi indokolja a zuhanást?

Vessünk egy pillantást a cég eredményeire!

Az elmúlt 4 évben a vállalat folyamatosan veszteséget termelt, sőt, ennek mértéke igen gyorsan nőtt: 2020-as 130 millió dollár után rendre 471, 548, majd 762 millió lett az éves mínusz. A tavalyi 762 milliós veszteséget is az első millió dollár fölötti bevételt hozó évében érte el – 2023-ban már 273 milliós bevétele volt a vállalatnak.

A hatalmas veszteség mellett további gondot jelenthet, hogy a cég hiteleinek állománya 660 millió dollárról 1,2 milliárdra ugrott, pénzeszközei pedig 736 millióról 325 millió dollárra csökkentek tavaly. A saját tőke is folyamatosan apad 2020 óta, az akkori 907 millió dollárról először 800, majd 400 és a tavalyi év végére csupán 80 millió dollárra esett ennek összege.

A gyenge pénzügyi teljesítmény mellett az Ocean modellről sem érkeznek túl jó hírek. A várt 36 ezernél sokkal kevesebbet voltak képesek gyártani és eladni. Összesen eddig kicsivel több, mint 10 ezer autót szállított le az osztrák partner, a teljes tavalyi évben pedig körülbelül csupán 4700 darabot adtak át. Emiatt az idén év elején azt is bejelentették, hogy ezentúl nem csak közvetlenül értékesítik az autóikat, hanem több autókereskedést is bevonnak a forgalmazásba annak reményében, hogy ezzel elérjék a kívánt eladási számokat.

Az utakon sem teljesít igazán jól az autó, hiszen több felhasználó jelentett váratlan leállást, valamint a legnagyobb technológiai eszközökkel foglalkozó YouTuber, Marques Brownlee is erősen negatív tesztvideót töltött fel a Fisker Oceanről.

Március elején a 2023-as eredmények bejelentésénél Henrik Fisker adta a befektetők tudomására, hogy a szűkös erőforrások miatt nehéz év előtt áll a vállalat, de mindent megtesznek a fennmaradás érdekében, erre azonban semmi garancia sincs…

Nem túl biztató kilátások…

Ki lehet a megmentő?

Az évértékelőn azt is bejelentették, hogy a nehéz pénzügyi helyzetükre tekintettel az autókereskedések bevonása mellett már több, mint fél éve OEM (original equipment manufacturer) cégekkel tárgyalnak, akikkel együtt tudnának fejleszteni, az Egyesült Államok területén gyártani, valamint akik befektetnének a Fiskerbe. A Reuters értesülései szerint a befutó jelenleg a Nissan.

A Nissan 2010-ben piacra dobott Leaf modellje volt az egyik első, nagy tételben eladott, tisztán elektromos meghajtású autó. 2011-ben az év autója díjat is elnyerte, majd 2018-ban ebből az elektromos autóból kelt el a legtöbb a világon.

Nissan Leaf
Forrás: Sjoerd van der Wal / Getty Images

A Leaf óta azonban a Nissannak nem volt nagy dobása az elektromos autók terén. A Fisker viszont 2023 augusztusában bemutatta az Alaska elnevezésű elektromos pickup modelljét, amellyel együtt már 4 autóból állna a portfóliójuk (a négyből továbbra is csupán az Oceant gyártják, a többi fejlesztés alatt áll). Ez az oka annak, hogy az üzlet érdekes lehet a Nissannak.

A Reuters szerint 400 millió dollárt fektetne a Nissan a Fiskerbe, valamint 2026-tól kezdődően az egyik amerikai összeszerelő üzemében a Fisker Alaska modelljét is elkezdenék gyártani.

Amit pedig a Nissan kapna, az az előbb említett Alaska modell platformja lenne, amire a Nissan is építene egy elektromos pickupot, amellyel végre versenybe szállhatna a Tesla Cybertruck, a Rivian R1T vagy Ford F-150 Lightning autókkal.

Az üzletet lehet, hogy már ebben a hónapban megkötik. Egy biztos, a Fiskernek jól jönne a támogatás…

Mit gondol a Wall Street?

A Citi elemzője, Itay Michaeli szerint az Ocean modell továbbra is ígéretes, és nem csodálja, hogy egy nagy autóipari szereplő érdeklődést mutat iránta, mégis, szerinte túlsúlyban vannak a Fisker megvásárlása ellen szóló érvek.

„Ha a vállalatnak megfelelő likviditási kilátásai lennének 2025-ig, akkor a kockázat-nyereség arány vitathatatlanul érdekes lenne, jelenleg a részvény jelentős nyomás alatt van” – fogalmazott Michaeli, majd hozzátette, hogy a Fisker előtt tornyosuló, egyelőre megoldatlannak tűnő számviteli kihívások miatt nehezen tudná ajánlani a papírt.

Ezért inkább jelentősen, 4-ről 0,8 dollárra csökkentette az autógyártóra prognosztizált 12 havi célárát.

Amennyiben talpra tud állni a Fisker, akkor egy nagyon jó value-sztori válhat belőle – igazi „buy the dip” beszálló.

Viszont ne felejtsük el, egy másik mondást idézve, hogy „sometimes the dip just keeps dipping”.

Borítókép: Michael Tullberg/Getty Images

JOGI NYILATKOZAT

A dokumentumban foglaltak nem minősülnek befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak, befektetési elemzésnek, az abban foglaltak alapján a HOLD Alapkezelő Zrt.-vel szemben igény nem érvényesíthető, azokért a HOLD Alapkezelő Zrt. felelősséget nem vállal.