Nincs még egy sportág, amelyikben úgy érvényesülne a személyesség, a politika és a dráma, mint az F1-ben, ami megmagyarázza a Netflix „Drive to Survive” című dokusorozatának globális sikerét, melynek ötödik évadát nemrég mutatták be. Az első futamon túl, a Ferrari kieséstől kezdve az Aston Martin-pódiumig, már most egészen biztos, hogy az idei év is izgalmakkal teli lesz.
Az amerikai rajongótábor robbanásszerű növekedését a 2019-ben indult „Drive to Survive” című sorozat táplálta, amelynek az ötödik évada nemrég debütált a Netflixen. A sorozat ismét izgalmas kulisszák mögötti felvételeket és korábban nem látott interjúkat tartalmaz a versenyzőkkel és a csapatokkal, megörökítve a paddockot átszövő dicsőséget, fájdalmat és emberséget.
A sportágnak 2015 óta először van amerikai pilótája, a 22 éves Logan Sargeant a Williams csapatnál versenyez. Generációk óta először fordul elő, hogy egy amerikai pilóta és egy amerikai székhelyű csapat, a Haas F1 egyszerre van a pályán.
Idén három futam is lesz a tengerentúlon – több, mint bármely más országban –, köztük a texasi Austinban található „Circuit of the Americas”, amely tavaly 440 ezer rajongóval megdöntötte az eddigi látogatottsági rekordot. A miami futam, amit tavaly rendeztek meg először, minden idők legnagyobb nézettségét produkálta az Egyesült Államokban, 2,58 millió nézővel. Az idei naptárban pedig egy sokat emlegetett éjszakai futam is szerepel, amely a csillogó Las Vegas Strip-en átívelő egyenesre épül.
A növekvő nézettség azt jelenti, hogy a sportág új közönséget is elér. A 2021-es szezon, amely a történelem egyik legizgalmasabb bajnoki csatáját hozta, az ESPN szerint átlagosan 949 ezer amerikai nézőt vonzott. A 2022-es szezon ezt 28 százalékkal megdöntötte, és először lépte át az egymillió nézőt átlagosan futamonként. A csatorna tavaly minden eddiginél több női és fiatal korosztályú nézőről számolt be.
„Meggyőződésem, hogy még csak a piac felszínét kapargatjuk. Még csak a jövőbe tekintünk – árulta el Domenicali – Nagyon izgatott vagyok.”
Idén a középmezőnyben az Aston Martin lehet a legjobb, amely a visszavonult Sebastian Vettelt a kétszeres világbajnok Alonsóval pótolta. A csapat tavaly a hetedik helyen végzett az összesítésben, az idei tesztek és a Bahrein-i futam dobogós helyezése viszont új megvilágításba helyezi a kilátásaikat, és én is kezdek Aston Martin-szurkolóvá válni.
„Úgy tűnik, hogy az autójuk koncepciója előrébb vitte őket, és úgy tűnik, hogy nincsenek túl messze. Különösen Fernando tűnik nagyon versenyképesnek” – nyilatkozta korábban a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner az F1 televíziónak.
A tíz csapatból négynek új vezetője van, ami azt jelzi, hogy az F1-es csapatok menedzselése egyre inkább a labdarúgás eredményorientált irányításához hasonlít. Vassuer a Ferrari ötödik csapatfőnöke kevesebb mint egy évtized alatt. Vasseur helyét a Saubernél Andreas Seidl veszi át, míg a McLarennél Andrea Stella lett a csapatfőnök, a Williamsnél pedig James Vowles vette át az irányítást.
További változás az átírt szabály, amely biztosítja, hogy a lerövidített futamokért kevesebb pont jár. A tavalyi esős japán futamot két kör után ideiglenesen leállították, majd több mint két órával később folytatták, és a tervezett 53 körből 28-at teljesítettek. A kvalifikáció során a versenyzők legfeljebb 11 szett száraz gumit használhatnak (kettővel kevesebbet, mint egy átlagos hétvégén), ami szintén javítja az F1 fenntarthatósági mutatóit.
A költségplafon kiigazításáról is megállapodtak, hogy a csapatok a szezonra vonatkozó 135 millió dolláros alapon felül 1,2 millió dollárral többet költhetnek a naptárba került plusz futam miatt.
Érdekes lesz látni majd az év végéhez közeledve, milyen kiadásokat fognak visszavágni a csapatok, hogy beleférjenek a kijelölt keretbe és ennek milyen látható teljesítménybeli különbsége lesz az autókra nézve.
2023-ban indul az „F1 Academy”, amely segít felkészíteni a fiatal női versenyzőket a magasabb szintű versenyzésre, beleértve egy kizárólag nőkből álló külön kategóriát is.
Csupán néhány változtatást és szabálymódosítást kiemelve is tisztán látszik az irány a sportágban, az optimalizáció, a környezettudatosság és a lehetőségekhez mérten kiegyenlített versenykörülmények megteremtése, amellett, hogy továbbra is évről évre izgalmasabb, látványosabb, biztonságosabb és nyereségesebb legyen a Forma–1.
Jelen blogbejegyzés szerzője Ferenczy Dániel, az egyik ügyfélkapcsolattartó privát bankárunk, akit a fentiekkel kapcsolatos kérdése esetén ezen a címen érhet el: privatvagyonkezeles@hold.hu
Kis pénz, nagy foci?
Az Apple közvetíti az amerikai labdarúgó bajnokság (Major League Soccer) összes mérkőzését a következő 10 évben. Mi ebben az újdonság?