Fáj a shortosoknak az idei év, pedig nem fényes a hajózási piac jövője

Rekordévre készül a konténerhajók piaca. Tavaly sosem látott mennyiségű szállítókapacitás állt szolgálatba, az idei számok azonban még nagyobbak lehetnek. A folyamatok a díjak csökkenését és a hajóscégek profitjának összezsugorodását eredményezhetik, az elmúlt pár hónap mégis fájdalmasan érintette a shortosokat.

A legtöbb konténerhajózási cég részvénye nagyot rallizott idén. Fontos látni ugyanakkor, hogy 2023 végére a vállalatok részvényei a fundamentális értékük minimuma környékére estek, amikor az ócskavas érték és a meglévő szerződések értékének összege adja a minimumértéket. Negatív forgatókönyvet áraztak a globális kereskedelem és fogyasztás csökkenésével, ami meglepetésre az első félévben még nem következett be (az amerikai fogyasztás különösen erős volt).

A húszi támadások hatására év végére a Szuezi-csatorna hajózhatatlanná vált, és a helyzet a vártnál tovább elhúzódott, a lázadók továbbra is veszélyeztetik a nemzetközi hajózást, hosszabb útvonalra kényszerítve a hajótársaságokat. Ezek a hatások együttesen a bérleti- és útdíjak emelkedését eredményezték, amik a hajós cégek idei árfolyamát is pozitívan befolyásolták:

A legfőbb konténerhajós index, a Shanghai Containerized Freight Index jól mutatja a 2023 év végi húszi támadások hatását:

Damoklész kardjaként lebeg a vállalatok feje fölött, hogy az évi kb. 3 százaléknyi keresletnövekedést jócskán meghaladja a kínálat bővülése, azaz a korábbi években megrendelt, új hajók piacra kerülése. Ez végső soron a díjak csökkenését és a hajóscégek profitjának összezsugorodását fogja eredményezni.

Rekordszámú új hajó érkezik a piacra

Már 2023-ban is rekordmennyiségű, új hajó érkezett a piacra, de 2024-ben még ezt a számot is felülmúlja az újépítésű hajók vízre kerülésének száma, túlnyomó részük a második félévben. Ugyanígy 2025-re 2 millió TEU (Twenty-foot Equivalent Unit: 20 láb nagyságú fémkonténer), 2026-ra további 1 millió TEU kapacitás várható, és mivel egy hajó elkészülése több évig is eltart, pár évre előre megbízhatóan lehet kínálatot jósolni.

Nem túl jó hír, hogy utoljára 2008-ban volt, hogy a globális konténerhajó kapacitás 14 százaléka került piacra egy év alatt, 2024-ben ez 11 százalék körül lesz.

A legmegdöbbentőbb azonban, hogy a hajóstársaságok továbbra is rendelnek új hajókat. Még nagyobb óvatosságra int az, hogy 6.1 millió TEU további kapacitás van berendelve, aminek nagy része 2028-ig piacra fog érkezni.

A túlkapacitáson segíthet az öreg hajók leselejtezése és bontása, de ez egyelőre alig zajlik, mert a hajókat megtérülési költségszint felett lehet lekötni több hónapra is akár, így nem éri meg kivenni őket a forgalomból és lebontani.

Lassulnak a hajók

A húszi támadások miatt meghosszabbodó hajózási útvonalak a globális hajókapacitás nagyjából 10 százalékát veszik ki. Amennyiben a helyzet stabilizálódna és hajózhatóvá válna a csatorna, akkor a hajós cégek nemcsak az organikusan piacra kerülő új kapacitásokkal néznének szembe, hanem a rövidebb útvonal miatt visszatérő 10 százaléknyi „eltűnt” kínálattal is, ami összeomló bérleti- és útdíjakat okozna.

Mit tesznek a cégek? A hajózási társaságok úgy dolgoznak a túlkapacitás ellen, hogy lassabban haladnak a hajóikkal, ezáltal csökkentik a fogyasztást, hatékonyabb hajózást lehetővé téve. Például 2022-ben 14,3 csomó, 2023-ban 13,9 csomó volt a hajók átlagsebessége, 2024-ben várhatóan még lassabban fognak közlekedni. Ennek hatása nehezen mérhető és van egy nyilvánvaló korlátja is, de a tendencia mindenesetre afelé mutat, hogy inkább hosszabb hajóutakra és lassabb leszállításokkal kell kalkulálni.

A kereslet/kínálat alakulása előbb-utóbb ki kell, hogy fejtse a hatását, még így is, hogy néhány esemény (pl. húszi támadások, erős kereslet) ideiglenesen elrejti a nyilvánvaló folyamatokat.

A hajóscégek részvényei kedvelt célpontjai a shortolóknak, az erre fogadó befektetőket érzékenyen érinthette az utóbbi pár hónap.

Nemeskéry Gergely, a HOLD Alapkezelő részvényelemzőjének írásait itt böngészheti a HOLDBLOG-on.