A 601-es volt a Trabant legismertebb és leghosszabb ideig gyártott típusa. A 26 éven át tartó modellciklus alatt a mérnökök nem csak a bázismodellt fejlesztették (apránként), hanem újabb és újabb változatokat is bevezettek az érdeklődés fenntartása érdekében. Így került a palettára kombi (Universal) és luxus verzió (DeLuxe), de Zwickauban gondoltak a mozgáskorlátozottakra is (Hycomat). A legkülönlegesebb verzió mégis a katonaság számára, ajtók nélküli vászontetős karosszériával gyártott Kübel és annak 1978-tól kínált civil változata, a Tramp volt.
A Tramp alapját a kombi adta, de az eredeti karosszéria-elemekből csak a homlokfal, a két első sárvédő, a motorháztető és a szélvédő maradt. A padlólemezt szükségszerűen megerősítették a mérnökök, a motor viszont ugyanaz az 595 köbcentis kéthengeres, léghűtéses, 26 lóerős kétütemű egység, mint amit a többi 601-es modell esetében is megszokhattunk. A futómű és a fékrendszer sem módosult, de az autó 155 mm-es szabad magassága így is használható terepképességeket biztosított a „kis csavargó” számára. Érdekesség, hogy amikor megjelent a négyütemű Trabant, az akkorra már bukókerettel is megerősített Tramp-karosszériával kezdődött az 1.1 literes modell sorozatgyártása. Végül 926 darab kétütemű és 496 darab négyütemű Tramp készült, amivel véget is ért „a dolgozó nép hobbiautójának” pályafutása.
Árak: a német Oldtimer Markt árkatalógusa (Oldtimer Preise 2020) szerint a Trabant 601 Tramp szép állapotú példányai napjainkban 8.800 euróért cserélnek gazdát. Egy átlagos állapotú autó 4.800 eurót ér, egy felújítandó pedig 2.800-at, de még a teljes restaurálásra szoruló példányokról is csak minimum 1.300 euró birtoklása esetén érdemes álmodozni. Az elmúlt öt esztendőben a típus ára átlagosan 55%-ot emelkedett.