Archívumunkból (2019):
Internet alapú világunkban elfogadott és el is várt, hogy online gyorsabban gyűjthessünk hasznos információt szinte bármiről. De mindent megkeresni sok idő. Nem véletlen, hogy a különböző értékelő oldalak nagyon gyorsan közkedveltté váltak. Így van ez az éttermek világában is, ahol a Tripadvisor.com megkérdőjelezhetetlenül az egyik legelismertebb, legtöbbet felkeresett forrás, amely abban segít, hogy egy számunkra idegen városban (sokszor jól ismert városban is) melyik étterembe, kávézóba, cukrászdába látogassunk el.
Az elv mindannyiunk számára ismert, minél többen értékelnek egy éttermet magas pontszámra, annál valószínűbb, hogy ott valami kiemelkedő dolog készül, érdemes tehát megnézni. A statisztika általában működik is. Éppen ezért lehetséges, hogy ma már a jobb minőségű éttermek sokszor még a rosszabb lokáció ellenére is teltházzal működhetnek, míg a turistacsalogató, rossz minőségű éttermek idővel elvesztik fogyasztóik jelentős részét. A tripadvisor értékelés javítására egy magára adó étterem, kávézó sok időt és energiát szán, adott esetben önálló kommunikációs vagy PR tanácsadót foglalkoztat.
Ami azonban az értékeléseknek sokszor előnye, az éppoly hátrányuk is lehet. Alapvetően számunkra teljesen ismeretlen emberek véleményére többet adunk, mint hasonszőrű barátainkéra (e témában kiemeltem javaslom e videó megtekintését). Továbbá az is egy probléma, hogy az értékelések (hiszen ez is egy algoritmus), sokszor nem megfelelően ellenőrzöttek, így kijátszhatók. Igaz lenne ez egy olyan világméretű, sokmillió dolláros forgalmat bonyolító értékelő honlapra is, mint a Tripadvisor.com?! „Biztosan nem!” Gondolná a gyanútlan internetfelhasználó.
Egy 25 éves angol újságíró azonban dokumentált formában bizonyította be, hogy e hiedelem mennyire téves. Alig 7 hónap alatt elérte ugyanis, hogy hátsókertjét a 18.000 londoni étterem közül az első helyre rangsorolja a Tripadvisor.com. A probléma csupán annyi volt, hogy ez az étterem soha nem is létezett. A neten található ételképek olyan izgalmas kreálmányok voltak, mint például a 25 éves srác sarkára sütött tükörtojás vagy a wc illatosító tablettából, mézből és borotvahabból összeállított kreálmány. A teljes folyamatról, az ötlettől a végül szinte kikényszerített egynapos megnyitásig mindeközben dokumentumfilm is készült, ami egyszerre érdekes, informatív, megdöbbentő és szórakoztató. Itt tudják megtekinteni.
Sokadszorra is ugyanazt az üzenetet szeretném ezen írással megfogalmazni:
- A tény, hogy egy információt a neten megtaláltunk, még nem jelenti azt, hogy az az információ valóban igaz is. Sajnos sok esetben még akkor sem, ha azt egy méltán elismert szervezet oldalán értük el.
- Komoly, anyagilag is nagy súlyú döntések előtt nem biztos, hogy elég az interneten elolvasni néhány gondolatot. Sok energia és idő, mire valóban megalapozott döntést hozhatunk.
- Mindig kételkedjünk a könnyen elérhető információk valóságtartalmában.
- Ami ingyen van, az valójában nincs ingyen (ingyenebéd nem létezik). Jöjjön rá, hogy hol fizet érte!
- Felgyorsult világunkban épp e fenti okok miatt a kreativitás és a dobozon kívüli gondolkodás képessége rengeteg kiaknázatlan lehetőséget rejt magában.
A ma már 27 éves fiatalember időközben komoly újságíróvá vált. Idén megjelent könyve (melynek éppen ez az átverés a fő témája) 2019 májusában az USA Today best sellere lett.
A rating cégek millió dolláros businesse eközben persze zavartalanul nő tovább és ez így is van jól. Szükségünk van rájuk, tényleg megkönnyítik az életünket. Amint azonban feláldozzuk józan gyanakvásunk a kényelem oltárán, könnyen átverhetővé válunk…