Energiaválság, alapanyaghiány, kínai zéró Covid politika, gazdasági és politikai feszült légkör – az autógyártás (egyik) keleti császárát, Japánt sem kímélik az iparág kihívásai.
A szigetországban 2,2 millió járművet adtak el az év első felében, 15,4 százalékkal kevesebbet 2021 azonos időszakához képest. A jellemzően erős, világszinten is kimagasló márkákra építő hazai piac mellett az import idén sem túl izmos. Behozott autók terén a Mercedes-Benz dominált az év első hat hónapjában, 154 ezer eladott járművel.
(Ilyen a német vs. japán autók örök csatája az ázsiai hazai pályán…)
Jól mutatja a piaci helyzet nehézségét, hogy a zászlóshajó Toyota az elemzők egyébként is borús várakozásait is felül- per alulmúlta: a második negyedévben éves összevetésben 42 százalékkal bezuhant a vállalat üzemi eredménye. A globálisan is vezető autógyártó ebben az időszakban háromszor csökkentette a termelési célját, ám végül ettől a volumentől is elmaradt, 10 százalékkal.
„Nem tudunk eleget gyártani”
– a cég szóvivője nem kertelt. Mint elmondta, a friss negyedéves nyereséget az alkatrészhiány következtében visszaeső gyártás, illetve az anyagköltségek drágulása rázta meg.
Ennek ellenére, az óriási keresletre hivatkozva, megerősítették a Toyota éves célkitűzéseit az üzleti eredmény és a tervezett 9,7 millió jármű legyártására vonatkozóan. Mindeközben a vállalat növeli a lítiumbeszerzéseit is, hiszen komoly ambíciói vannak az elektromosautó-piaci versenyben.
Izgalmas regionális jelenség a Japán-tenger partjain, hogy nagy számban érkeznek kocsik – köztük sok használtautó és/vagy luxusjármű – Dél-Koreából és Japánból a szankcionált Oroszországba. Május óta megtriplázódott az ilyen jellegű export, sőt az Asahi Shimbun riportja szerint további 40-45 ezer japán jármű vár leszállításra, a vlagyivosztoki kikötő alig bírja a terhelést.
Az oroszok felé irányuló kivitelt fűti, hogy az ukrajnai háború kitörése óta (egy nagy kezdeti erősödés ellenére) a jen sokat gyengült a rubel javára: egy 3 millió jenbe kerülő autó 2 millió rubelt ért az invázió előtt, ma mindössze 1,3 milliót.
Persze, Japán is számos területen léptetett életbe szankciókat Oroszország ellen, jelenleg a hatmillió jenes luxusautók, illetve a közepes és nehézgépjárművek vannak embargó alatt – meghagyva a teret és lehetőséget a „kisebbeknek” és olcsóbbaknak.
Lítiumláz: mérgező, de drága kincset rejt Szerbia
Az elektromosautó-gyártás és a szerbiai gazdaság lehetséges jövőbeli kincséért áll sorban a fél iparág, mégis, a környezetvédők és a mezőgazdálkodás nyerték meg a lítiumbányáért vívott csata első felvonását.