Hogyan készül a karbonsemleges üzemanyag, ami megmenti jelenlegi autóinkat?

Egészen a közelmúltig a szén-dioxid-semleges belsőégésű motor csak álom volt, hamarosan viszont valósággá válhat. A titok a szintetikus vagy szén-dioxid-semleges üzemanyagokban rejlik, amelyek előállítási folyamata megköti a CO₂-t – ezzel jelentősen hozzájárulva a globális felmelegedés korlátozásához.

A “szintetikus” a szintetikus üzemanyag kifejezésben egyszerűen azt jelenti, hogy az üzemanyagot az ember hozta létre, hogy utánozza a természetben előforduló energiahordozókat, például az olajat és a gázt, a “szintetikus üzemanyag” pedig egy tág fogalom, amely számos, az ember által előállított, energiatárolásra és -ellátásra használt terméket takar.

Az E-fuel, az elektroüzemanyag rövidítése, a szintetikus üzemanyag egy olyan típusa, amely szén-dioxid-semleges, és megújuló energia felhasználásával jött létre. A szintetikus üzemanyag előállításához nem megújuló energiaforrásokat (például szenet) is használhatunk – a második világháború alatt hatalmas mennyiségű szintetikus repülőgép-üzemanyagot állítottak elő nem megújuló források felhasználásával -, de ahhoz, hogy egy szintetikus üzemanyag szén-dioxid-semleges e-üzemanyagnak minősüljön, előállítása során szén-dioxid-leválasztást és megújuló energiát kell alkalmazni.

Forrás: efuel-today.com (Képernyőfelvétel)

A szintetikus vagy karbonsemleges üzemanyagok az előállítási folyamat során megkötik a CO₂-t. Így ez az üvegházhatású gáz olyan nyersanyaggá válik, amelyből megújuló forrásokból származó villamos energia segítségével benzin, dízel és helyettesítő földgáz állítható elő. A szintetikus üzemanyagokat használó belsőégésű motorok további döntő előnye, hogy a meglévő töltőállomás-hálózat továbbra is használható.

Ugyanez vonatkozik a meglévő belsőégésű motorokra is. Ráadásul, még ha az elektromos autók az elkövetkező években jelentősen olcsóbbak is lesznek, az ilyen üzemanyagok fejlesztése megéri. A Bosch számításai szerint 160 ezer kilométeres élettartamig egy szintetikus üzemanyaggal üzemelő hibrid teljes üzemeltetési költsége a felhasznált megújuló energia típusától függően alacsonyabb lehet, mint egy nagy hatótávolságú elektromos autóé.

Mindezek ellenére még mindig jelentős erőfeszítésekre van szükség ahhoz, hogy a szintetikus üzemanyagok elterjedjenek. A feldolgozó létesítmények még mindig drágák, és csak néhány kísérleti üzem létezik. A német Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium ezért támogatja a szintetikus üzemanyagokat az “Alternatív energiák a közlekedésben” kezdeményezés részeként. Ezen üzemanyagok széleskörű elterjedését a megújuló energiaforrásokból származó villamos energia egyre szélesebb körű elérhetősége és ezáltal csökkenő ára is elősegíti.

A szintetikus üzemanyagokat kizárólag megújuló energia felhasználásával állítják elő. Első lépésben vízből hidrogént állítanak elő. Ehhez szén hozzáadásával folyékony üzemanyagot állítanak elő. Ez a szén újrahasznosítható az ipari folyamatokból, vagy akár a levegőből szűrőkkel is kinyerhető. A CO₂ és a H₂ összekapcsolása ezután a szintetikus üzemanyagot eredményezi, amely lehet benzin, dízel, gáz vagy akár kerozin is.

Forrás: driving.co.uk (Képernyőfelvétel)

Jelenleg a szintetikus üzemanyagok előállítása összetett és költséges folyamat. A termelés felfutása és a kedvező villamosenergia-árak azonban azt jelenthetik, hogy a szintetikus üzemanyagok jelentősen olcsóbbá válnak. A Porsche által finanszírozott, szintén alternatív üzemanyag fejlesztéssel foglalkozó HIF Global 10 euróra tette egy liter üzemanyag árát tavaly decemberben.

A jelenlegi tanulmányok szerint maga az üzemanyag (a jövedéki adók nélkül) hosszú távon literenként 1-1,4 euróba kerülhet.

A szintetikus üzemanyagok nem jelentenek választást az üzemanyagtartály és a tányér között, mint a bioüzemanyagok. Ráadásul, ha megújuló energiát használnak a szintetikus üzemanyagok előállítása során, olyan korlátozó tényezőkkel sem kell számolni, mint a bioüzemanyagoknál a rendelkezésre álló földterület nagysága.

Nyilvánvaló persze, hogy semmi sem tökéletes… A szintetikus üzemanyag előállításához rengeteg energiára van szükség, és sajnos a tiszta üzemanyagok előállításához valószínűleg továbbra is a fosszilis tüzelőanyagokra fogunk támaszkodni, hacsak nem kapunk elég napfényt, hullámokat vagy szelet, amiből a dél-amerikai Chilében biztosan van elég vagy bármi mást, amiből az energiát tervezzük nyerni.

Forrás: gearrice.com

A Forbesban megjelent cikkben részletekbe menően foglalkoznak a szintetikus üzemanyagok árnyoldalával és negatívumaival is, csak, hogy teljesebb képet fessünk a technológiáról, lehetőségeiről és korlátairól egyaránt.

Természetesen a szintetikus vagy karbonsemleges üzemanyagok előállításához szükséges technológia még koránt sem tökéletes és hosszú évek fejlesztése előtt áll. Rengeteg különböző iparág, sokféle megközelítésből foglalkozik azonban a kérdéssel.

A Lamborghini saját fejlesztésbe kezdett, az Aramco a Forma–1-el közreműködve 2030-ra szeretné a versenyen használt üzemanyagot karbonsemlegessé tenni, a Shell kerozinnal kísérletezik, skót whisky gyárak pedig a saját gyártásuk melléktermékét fejleszti üzemanyaggá de olyan cég is akad aki hulladékból dolgozik hasonló megoldáson.

Ezek a törekvések mind azt jelzik, hogy igenis valós és működőképes megoldásról lehet szó, ami az üzemanyagokat illeti, elvégre nem kevés cég nem kevés erőforrást allokál hasonló projektekre. Azt gondolom érdemes kiemelt figyelemmel követni a következő évek, fejlesztéseit, bejelentéseit, lehetséges felhasználását az újfajta üzemanyagoknak, mert megeshet, hogy sokkal hamarabb találkozunk majd ezekkel a hétköznapi életben, mint gondolnánk.

Jelen blogbejegyzés szerzője Ferenczy Dániel, az egyik ügyfélkapcsolattartó privát bankárunk, akit a fentiekkel kapcsolatos kérdése esetén ezen a címen érhet el: privatvagyonkezeles@hold.hu

Az Exxon szabadalma teljesen megváltoztathatja a jelenlegi autóink használatát

“Klímasemleges mobilitást akarunk, és ehhez nyitottnak kell lennünk minden elképzelhető technológiára!”