Kiütötte a kínai tőke az európai óriásokat az Európa-bajnokságon

Egyre nagyobb szeletet szakítanak ki maguknak a kínai cégek a nyári Európa-bajnokság szponzori listáján. A BYD kiütötte a Volkswagent, mint a torna fő mobilitási partnere, de a kontinens cégei rendre megjelennek a legfontosabb támogatók közt. Az UEFA szemérmes a szerződések összegét tekintve, de torna összedíjazásából látható, mennyi pénzre van szükségük.

Korábbi írásaimban már felvetettem, hogy egyre szembetűnőbb az ázsiai érdekeltségek megjelenése az európai futball terepén. A PSG, Manchester City, Newcastle United vonalon tulajdonosként, az Arsenalban, a Real Madridban, a Bayern Münchenben, az FC Barcelonában és társaikban pedig támogatóként bukkannak fel egyre többen a keleti régióból. A 2024-es Európa-bajnokság kapcsán is érdemes még kutakodni, hiszen olyan érdekes vállalatok jelentek meg, amilyen a BYD is. Ezúttal ennek hátterébe tekintek bele aktuális írásomban.

A BYD gyors felfutása

A BYD neve hazánkban sem cseng ismeretlen fogalomként, hiszen a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója Európában először Szegeden kezdi meg építeni gyáregységeit. Az UEFA és a BYD 2024 elején jelentette be együttműködését a 2024-es Európa-bajnokság tekintetében. Ezzel az elektromos autókat gyártó cég lesz az első számú e-mobilitási partner ezen a tornán. A kínai BYD a szerződésben vállaltak szerint több száz rendezvényt tart több mint 230 BYD üzletben 19 európai országban.

Sportwashing vs szponzoráció? Ugyan nem tudjuk, hogy a XXI. század pontosan kinek az évszázada lesz, de lassan bátrabban merülhetünk tippelni arra, hogy a küzdelem valahol Ázsiában dől majd el.

Előző cikkemben írtam már arról, hogy milyen bosszúságot okozott Németország számára, hogy 2027-től a Nike lecsapta az Adidas kezéről a német válogatott mezének gyártását. A 2024-es Európa-bajnokság és a BYD kapcsán is hasonló bosszúság érte a németeket. Hiszen felettébb kellemetlen, hogy a 2024-es németországi tornának nem az a Volkswagen a hivatalos partnere, aki a 2020-as EB, valamint a 2018-as és 2022-es világbajnokságon is a hivatalos mobilitási szereplője volt az eseményeknek.

A helyzet további pikantériája, hogy Joe Biden, az Egyesült Államok elnöke a korábbi 25 helyett 100 százalékos védővámot jelentett be a napokban a kínai gyártású elektromos járművekre egy olyan intézkedéscsomag részeként, amely célja, hogy megvédje az amerikai gyártókat az olcsó importtól. A helyzet viszont érthető módon Európára nézve sem éppen mellékes.

A BYD neve egyébként a napokban Magyarországon is sokak számára feltűnhetett, hiszen a leghallgatottabb reggeli rádiós műsor keretein belül az Európa-bajnokság magyar mérkőzéseire lehetett jegyeket nyerni a cég jóvoltából. A BYD célja egyébiránt egyelőre az 5 százalékos részesedés megszerzése európai elektromos járművek piacán. A művelet tehát kezdetét vette ezekben a hónapokban.

Na, de kik a többiek?

Itt van a Hisense, az AliPay+, az AliExpress, a Vivo és a Visit Qatar is.

Ezek az együttműködések már korábbra nyúlnak vissza, hiszen a Hisense például a 2016-os és a 2020-as labdarugó Európa-bajnokságon, és a 2022-es FIFA-világbajnokságon is jelen volt. Idén pedig az UEFA Euro 2024 globális szponzori szerepét is megszerezte magának. A stratégiai megállapodás ráadásul érinti a 2023-24-es és 2025-26-os UEFA Európa-bajnoki-selejtezőket, a 2025-ös UEFA Nemzetek Ligája-döntőt, az UEFA U21 EURO 2025, a Finalissima 2024 és az UEFA Futsal 2026 szponzori jogait. A Hisense szerint a márka ismertsége majdnem megduplázódott az elmúlt öt évben, ami valóban arra világít rá, hogy

a legjobb befektetések egyike még mindig a futballban található a marketing szempontokat figyelembe véve.

A pénz beszél: a Bajnokok Ligája jelene és jövője. Érdemes megvizsgálni, hogy miként alakultak bizonyos folyamatok az elmúlt 30 évben, és merre mehet a sorozat és az európai klubfoci jövője a következő évtizedekben.

De itt van az AliPay is, amely 2018-ban, egy igencsak komoly, nyolcesztendős együttműködést ütött le az UEFA-val. A bejelentéskor az a Jack Ma volt jelen az UEFA elnökével, Aleksander Čeferinnel. Ma később komoly összeütközésbe keveredett a Kínai Kommunista Párttal és hosszú időn át eltűnt a médiából is. Mindehhez a szponzorációhoz 2024-ben csatlakozott az AliExpress, amely ígéretei szerint ezen a nyáron összekapcsolja az online fogyasztókat a futballal, és rendkívüli kedvezményeket nyújt az AliExpress Choice-on, valamint interaktív játékokat és versenyeket kínál, ahol nyereményeket és meccsjegyeket lehet szerezni a 2024-es tornára. A kínai Vivo-val való együttműködés is korábban indult már, hiszen már a 2020-as EB-n is a hivatalos okostelefon-szolgáltató partnere lett a tornának. A kínai vállalat ezt fejeli még meg az idei nyáron egy újabb támogatási időszakkal.

Ennél azonban egy fokkal érdekesebb a Visit Qatar megjelenése a porondon. Az UEFA ugyanis 2021 elején, alig pár hónappal a hivatalosan UEFA Euro 2020 név alatt futó torna kezdetét megelőzően jelentett be együttműködési megállapodást a Qatar Airways légitársasággal. A Qatar Airways 2017 óta az egyik legfontosabb FIFA-partner, olyannyira, hogy a 2022-es katari világbajnokság kezdetének egyéves évfordulóján bejelentette, hogy 2030-ig hosszabbította meg partnerségét a FIFA globális légitársaságaként.

Az UEFA esetében azonban ezúttal nem a Qatar Airways, hanem a Visit Qatar jelenik meg a szponzorok között. Erről azonban ezúttal hivatalos bejegyzés és nyilatkozat nem született a felek részéről. Egy sportszakmában jártas twitterező meg is jegyezte mindezt még tavaly ősszel.

Az UEFA nagyon szemérmes

Az UEFA weboldalán pedig különös módon a Qatar Airways/Visit Qatar együttes szereplőként van feltüntetve a szponzori leírásokban. A Visit Qatar hivatalosan egy olyan állami szerv, amely átfogó módon kezeli és reklámozza a különböző katari turisztikai, üzleti érdekeltségű lehetőségeket, eseményeket. Mind a LinkedIN oldalukon, mind a weboldalon vagy az Instagram felületen igen szűkszavú módon írnak magáról a vállalat működéséről.

Ellenben a 2024-es Katari Gazdasági Fórum vagy az aktuális Formula-1 futam kiemelt szerepet kap a webfelületeken.

Az anyagiakat illetően az UEFA egyébként nagyon szemérmes. Hivatalos adatok szerint nem ismerhetőek meg ezen együttműködések pontos feltételei. Azt viszont tudjuk, hogy az UEFA

  • 9,25 millió eurót biztosít minden a tornára kijutó válogatottnak.
  • 1 millió euró jár a csoportkörben megszerzett győzelmekért, 500 ezer euró a döntetlenekért.
  • A legjobb 16 csapat közé eljutók 1,5 millió euróval gazdagodnak,
  • a negyeddöntősök további 2,5 millió euróval.
  • Az elődöntőt elérők még 4 millió eurót kapnak.
  • A döntőt elveszítő válogatott újabb 5 millió euróval lesz gazdagabb, míg
  • a győztes 8 millió eurós jutalomban részesül.

A maximum elérhető összeg ugyanakkor 28,25 millió euróra rúg abban az esetben, ha a tornán egy válogatott minden mérkőzésen győzelmet arat. A tervek szerint összesen így 331 millió euró kerül kiosztásra, amely egyébként megegyezik a három évvel ezelőtti összeggel.

A bevételre tehát bőven szükség van az UEFA részéről, ha minden igényt szeretnének kielégíteni.

Létezik valójában a futballban kapitalizmus? Lehet, hogy a szabadjára engedett piac valójában nem sokat változtatna a jelenlegi helyzeten.

További szponzorok a nyári EB-n

Az olyan megszokott szereplők is ott lesznek ezen a nyáron, mint a Coca Cola. Ez a szponzori együttműködés már 1988 óta minden UEFA labdarúgó Európa-bajnokságon jelen van, és kizárólagos árusítási jogokat tartalmaz a 10 rendező stadionban, a szurkolói zónákban és egyéb szurkolói területeken a torna ideje alatt.

2024-ben természetesen számos németországi partner is megjelenik majd a Deutsche Bahntól a Deutsche Telekomon át egészen a Lidl-ig vagy a Bitburgerig. Ahogyan az Adidas továbbra is első számú partnere az UEFA-nak, és már 2001 óta szállítja mind a Bajnokok Ligája, mind az EB mérkőzések labdáit.

Egy azonban mindezen érdekességek mellett is biztos, az idei nyár az EB és az olimpia megrendezésével ismét egy izgalmas nyarat biztosít minden sportkedvelő számára. És az a jó hír, hogy nagyon sok helyen lehet majd szorítani a magyar nemzet legjobbjaiért is!

A cikk szerzője Sziklai Attila

Ez egy véleménycikk, amely nem feltétlenül tükrözi a HOLDBLOG szerkesztőségének álláspontját.