Kognitív torzítások II. rész: megerősítési torzítás

Befektetéspszichológiai egypercesek. Cikksorozatomban azokat a torzításokat szeretném bemutatni, amelyekkel nap mint nap találkozunk befektetőként, és igyekszünk megküzdeni velük – hol több, hol kevesebb sikerrel.

Confirmation bias

Korábbi bejegyzésemben a konzervativizmusról, mint torzításról írtam, tehát arról amikor a korábban gondolt elemzésünkhöz, megállapításainkhoz, előrejelzéseinkhez ragaszkodunk.

A megerősítési torzítás (confirmation bias) akkor jelenik meg, amikor túl nagy súllyal vesszük figyelembe azokat az információkat, amelyek megerősítik az álláspontunkat, és alulsúlyozzuk, vagy nem vesszük figyelembe azokat, amelyek ellentmondanak annak. A pozitív információ beépítése sokkal könnyebb, mert nem okoz mentális fájdalmat.

Befektetéseknél ez könnyen oda vezethet, hogy a befektető csak néhány nem diverzifikált befektetést tart, amibe beleszeretett és kevésbé hajlandó az új, vagy jobb befektetések felé nyitni, inkább kitart a döntése mellett negatív hírek esetén, és pozitív hírek esetén még növeli is a pozícióit.

Sokat segíthet a megerősítési torzítással szemben, ha aktívan keressük azokat a véleményeket, ami megkérdőjelezi az álláspontunkat. Ezeknek az információknak a feldolgozása sokat segít, hogy jobb döntést hozzunk.

Befektetéspszichológiai sorozatunk korábbi bejegyzései itt érthetőek el.

A Befektetéspszichológiai egypercesek (fontos) forrásai a CFA Institute oktatóanyagai.