Kognitív torzítások V. rész: információfeldolgozásból eredő torzítások – keretezés (framing), hozzáférhetőség (availability)

Befektetéspszichológiai egypercesek. Cikksorozatomban azokat a torzításokat szeretném bemutatni, amelyekkel nap mint nap találkozunk befektetőként, és igyekszünk megküzdeni velük – hol több, hol kevesebb sikerrel.

A kerezetés (framing) az a jelenség, amikor máshogy válaszolunk egy tartalmában ugyanolyan kérdésre, attól függően, hogy azt, ki, kinek és milyen kontextusban teszi fel. Ezáltal ugyanazt az információt másképp dolgozzuk fel. Például lehet egy kérdést úgy feltenni, hogy azt domborítjuk ki, hogy mit nyerhetünk (gain context) és nem azt, hogy mit veszthetünk (lose context). Marketingben és politikában tudatosan alkalmazzák a keretezést arra, hogy a célcsoportot vagy választókat valamilyen irányba befolyásolják.

Hozzáférhetőség (Availability)

A hozzáférhetőségi heurisztika, akkor jelenik meg a döntéshozatalban, ha a lehetséges kimentelek valószínűségének becslését erősen befolyásolja, hogy milyen könnyen idézhető/érthető/jut eszünkbe meg számunkra az adott esemény.

Hajlamosak vagyunk például egy közelmúltban történt eseménynek nagyobb valószínűséget adni, mint egy régebben történtnek. Illetve egy olyan eseményt, ami a közvetlen környezetünkkel, vagy velünk történt. A valószínűség becsléséhez az általunk tapasztalt világot/környezetet vesszük alapul, és ezért rendszerint alul- és felülbecsülhetjük a valós statisztikákat, valószínűségeket. Tipikus példa, hogy ha autóbalesetet szenvedtünk, akkor ezután sokkal óvatosabban vezetünk. Ebben az esetben jobban félünk a balesettől, mivel nagyobb valószínűséget adunk annak, hogy újra megtörténhet, mint mielőtt balesetet szenvedtünk volna. Majd pár év múlva, amikor ez a rossz emlék feledésbe merül, könnyebben visszatérünk a vezetési stílusunkhoz…

A valós információk és statisztikát megkeresése és elemzése sok energiát emészt fel, ezért az emberek és a befektetők hajlamosak inkább hüvelykujjszabályok alapján dönteni.

Befektetések világában még hozzáférhetőségi heurisztika miatt sokszor nem a legjobb, hanem a legkönnyebben elérhető és megérthető befektetések felé fordulnak a befektetők. Egy jól hirdetett és marketingelt befektetési alap lehet, hogy jóval több befektetést ér el akkor is, ha minden egyéb, de bonyolult szakmai mutatóban elmarad a versenytársaitól.

Befektetéspszichológiai sorozatunk korábbi bejegyzései itt érthetőek el.

A Befektetéspszichológiai egypercesek (fontos) forrásai a CFA Institute oktatóanyagai.

Kognitív torzítások IV. rész: mentális könyvelés (mental accounting)

Mentális könyvelésnek nevezzük azt, amikor különböző értéket tulajdonítunk két, egyébként teljesen egyenlő pénzösszegnek.