Légi közlekedés: szárnyalásra számít a Deutsche Bank

Február 20-án a Deutsche Bank három légitársaság részvényére is új célárat és erős vételi jelzést adott. Melyik vállalatok is ezek és mi állhat a céláremelés mögött?

COVID-hatás

Habár tavaly májusban az Egészségügyi Világszervezet bejelentette, hogy hivatalosan is vége a koronavírus-világjárványnak, a pandémia következményei továbbra is velünk vannak. Nemcsak a társadalomra, hanem a gazdaságra gyakorolt hatások is érezhetőek még – ebben pedig az egyik leginkább érintett terület a turizmus, és ebből adódóan a légitársaságok voltak.

A légi közlekedési piac mérete 2020-ban az azt megelőző évi 868 milliárd dollárról 391 milliárd dollárra zuhant a Statista adatai szerint, majd folyamatos növekedés révén tavaly már csupán 3 százalékkal volt a 2019-es szint alatt, 841 milliárd dolláros értékkel.

További pozitív hír, hogy a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI: Airports Council International) tavalyi kutatása szerint 2024-ben az utazók száma világszerte végre utoléri a Covid előtti szinteket.

A Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA: International Air Transport Association) legfrissebb, 2023. decemberi jelentésében pedig a légi közlekedésben gyakran használt mutatók alapján vezette le, hogyan is sikerült a tavalyi év utolsó hónapja az azt megelőző és a 2019-es évekhez képest.

A légi közlekedési jelentéseknél az egyik leggyakrabban használt mérőszám az RPK (Revenue Passenger Kilometers), azaz értékesített utaskilométer. Ez az érték a fizető utasok számának és az általuk megtett kilométereknek a szorzata. Tehát egy 250 kilométert repülő, 100 utast szállító repülő 25 ezer RPK-t generál.

A tavaly decemberi globális RPK több mint 25 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, de a 2019-es azonos adatnál még így is közel 6 százalékkal alacsonyabb. A decemberi belföldi járatokon értékesített utaskilométer régiónként eltérő mértékben változott, azonban ezen belföldi utaknak az összesített RPK-ja már 4 százalékkal megelőzte a 2019-es értéket.

Mindezekkel együtt pozitív képet fest az IATA jelentése a légi közlekedési eredményekről és kilátásokról, amivel sok tekintetben közeledünk, vagy már vissza is tértünk a Covid előtti időkhöz – vajon hasonló trendet figyelhetünk meg a légitársaságok részvényeit vizsgálva is?

Árfolyamok

Átfogóbb képet ad a piacról a U.S. Global Jets ETF, amely követi a globális légi közlekedési cégek részvényeinek mozgását, beleértve a légitársaságok üzemeltetőit és a repülőgépek gyártóit a világ minden tájáról.

Az ábrán a Jets ETF árfolyamának alakulását vetettük össze százalékosan az S&P 500, a legnagyobb kapitalizációjú amerikai vállalatokat tömörítő index alakulásával 2020. februári első kereskedési napjához viszonyítva. A pandémia okozta zuhanás ekkor indult és 2020 márciusában érte el a mélypontját. Az S&P 500 innen kevesebb, mint fél év alatt talpra állt és már 2020 augusztusában elérte a zuhanást megelőző szinteket. Az index mostanra történelmi magasságokba emelkedett és jelenleg több mint 50 százalékkal áll a vírus előtti értéke fölött.

A Jets ETF értékének alakulása közel sem ilyen szép. Az S&P 500-zal ellentétben ez az alap nem az értékének a harmadát, hanem több mint 60 százalékát veszítette el 2020 márciusáig. A mélypontot követően persze szép, emelkedő pályára állt, és egy év alatt majdnem másfélszeresével növekedett az értéke, azonban még így sem sikerült az elmúlt bő 4 évben elérnie a 2020. február eleji szinteket, sőt, 2021 márciusa óta csökkenő sávban mozog, jelenleg több mint 30 százalékkal a vírus előtti szintek alatt.

A Deutsche Bank kedvencei

Mindezen általános trendek fényében melyek is azok a cégek, amelyekkel kapcsolatban a Deutsche Bank elemzője ennyire optimista? A három cég nem más, mint a leginkább az USA-ban operáló Southwest Airlines, JetBlue Airways és az Alaska Air légitársaságok.

Közülük a Southwest rendelkezik a legnagyobb piaci kapitalizációval (körülbelül 20 milliárd dollárt ér a cég) és ennek a társaságnak van a legnagyobb, közel 12 százalékos súlya a Jets ETF-ben is. A Southwest papírjára a 2024. február végi értékénél több mint 20 százalékkal magasabb célárat adott meg a Deutsche Bank.

Az Alaska Air és a JetBlue Airways már kisebb, 4 és 2 milliárd dolláros piaci kapitalizációval rendelkeznek és körülbelül 3 százalékos súllyal szerepelnek az ETF-ben. Viszont mindkét légitársaság jelenlegi árához képest több mint 30 százalékkal magasabb árfolyamot adott meg a Deutsche Bank elemzője célárként.

A Jets ETF további pozícióit vizsgálva láthatjuk, hogy a Southwest mellett a Delta Air Lines, United Airlines és az American Airlines szerepel 10 százalék feletti súllyal. Ezeknek a jelenlegi árához képest az elemzők átlagosan körülbelül 35, 50 és 20 százalékkal magasabb célárakat határoztak meg.

Az említett felmérések és az elemzői várakozások alapján felszállásra készülhetünk ezen a piacon? A kérdésre a következő hónapokban nagy eséllyel választ fogunk kapni.

JOGI NYILATKOZAT

A dokumentumban foglaltak nem minősülnek befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak, befektetési elemzésnek, az abban foglaltak alapján a HOLD Alapkezelő Zrt.-vel szemben igény nem érvényesíthető, azokért a HOLD Alapkezelő Zrt. felelősséget nem vállal.

Borítókép: Bill Clark/CQ-Roll Call, Inc via Getty Images