A nagykereskedők nyelik be a veszteséget, amit csak fokoz, hogy a nemzetközi fuvarozás és a szomszédaink a hazánkba járnak olcsón tankolni. Mennyire igazságos ez a rendszer?
Az olaj ára még tavaly jelentősen emelkedni kezdett a világpiacon, amit csak tovább fokoz az orosz-ukrán konfliktus.
Mindenkinek ismerős a történet: a magyar kormány, megelégelve az üzemanyagár-növekedést, még tavaly novemberben bevezette a benzinárstopot, a benzinkutaknak 480 forinton kellett rögzíteniük a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti árát. Miután a nagykereskedők által kért ár ennél magasabb volt, kénytelenek voltak a kutak benyelni a veszteséget. Aki be akarta zárni a kútját, azét a Mol (ideiglenesen) átvette, és üzemelteti tovább.
Sok helyen 100 literben maximalizálták az egyszerre tankolható mennyiséget. Ez intő jel volt.
Nem sokkal később a benzinártop a nagykereskedőkre ugrott, ezzel eldőlt, hogy már nemcsak a kiskereskedelem, a benzinkutak üzemeltetői, hanem a nagy halak is viselik az intézkedés költségeit, a veszteséget.
Fontos megjegyezni, hogy a kutak 30 százalékát nem a MOL látja el.
Ma nagyjából 70-80 forintot buknak a nagykereskedők egy liter üzemanyagon.
Kérdés, mikor mondják azt, hogy köszönöm szépen? Igaz, a Mol átveheti a szerepüket, azonban ennek vannak szűk keresztmetszetei – elsősorban logisztikai oldalról.
Több kérdés is eszembe jutott a benzinárstoppal kapcsolatban. Rendben van, hogy itthon csapódik le a veszteség, amiért a szomszédos országokban élő emberek gyorsan át tudnak ruccani hozzánk egy tankolásra, ha már 2 euróba kerül egy ilter üzemanyag? Ugyanez a helyzet a nemzetközi fuvarozókkal.
A mostani autóm átlagfogyasztása 8L/100 km. Az előző kerek két literrel többet evett, míg mások hibridekkel, 5 literes fogyasztással közlekednek. Véleményem szerint, a környezetvédelemhez és a vagyoni egyenlőtlenségekhez kapcsolódó szempontok teljesen hiányoznak a javaslatból, kissé kapkodónak tűnik számomra a rendelet.
Amennyiben a nagykereskedők bedobják a törölközőt, viszonylag gyorsan veszélybe kerülhet az ellátásbiztonság.
“Nekem erről az átkos idők banánja jut eszembe: olcsó volt, csak nem igazán lehetett kapni.”
Recesszió? Stagfláció?
Nagyon sokat romlottak a magyar növekedési kilátások az elmúlt hetekben, és nem csak rövidebb, hanem hosszabb távra is.