A végtelenbe és tovább – Lada Niva (1977-től napjainkig) 2022. 06. 10. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Amikor 1977. április 5-én elindult a Volgai Autógyár (VAZ) 2121-es típusának sorozatgyártása, még senki sem gondolta, hogy igazi sikermodell lesz belőle. A teljes egészében szovjet…
Pedig jó ötletnek tűnt – Oltcit Club (1981-1991) 2021. 10. 18. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Az 1970-es közepén az elvtársakban felmerült egy második román autógyártó megalapításának ötlete is. Nem volt tehát minden előzmény nélküli az 1976. december 30-án aláírt újabb…
Amikor a Kárpátok géniusza autót akart – Dacia 1300 (1969-1982) 2021. 08. 25. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Nem a Dacia volt az első román autómárka (hanem a GAZ-69-másolat IMS-57-es), mégsem volt az országban érdemi járműgyártói tapasztalat az 1960-as évek közepén. Miután azonban…
Ukrajnából szeretettel – ZAZ 1102 Tavria (1987-1997) 2021. 04. 02. Sziklai Zsolt (Youngtimer) A Zaporizzsjai Autógyár (ZAZ) teljesen új fejlesztésű modelljének bemutatását 1981-re tervezték, az első prototípus mégis csak 1986-ra készült el. A késlekedés hátterében az állt, hogy…
Az elvtársak kívánsága – VAZ-2106 (1976-2006) 2021. 01. 14. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Az 1970-es évek derekán a VAZ-2103-as állt a Lada-kínálat csúcsán. Az „Ezeröcsi” olaszos szépségével, erős motorjával, kényelmével, gazdag műszerezettségével hihetetlenül vágyott autó volt a keleti…
Hobbiautót a népnek! – Trabant 601 Tramp (1978-1990) 2020. 12. 14. Sziklai Zsolt (Youngtimer) A 601-es volt a Trabant legismertebb és leghosszabb ideig gyártott típusa. A 26 éven át tartó modellciklus alatt a mérnökök nem csak a bázismodellt fejlesztették…
Rendszerváltó – Lada Samara (1984-2013) 2020. 10. 09. Sziklai Zsolt (Youngtimer) A belföldön Szputnyik néven piacra dobott Samara, a Niva után a második teljesen önálló fejlesztésű modellje volt az AvtoVAZ-nak. Viszont ez volt az első fronthajtású,…
Kispolszki – Polski Fiat 126p (1973-2000) 2020. 07. 06. Sziklai Zsolt (Youngtimer) 1972-ben a Torinói Autószalonon a Fiat bemutatja új kisautóját, a legendás 500-ast leváltó 126-os típust. És bár a mindössze 3,05 méter hosszú karosszéria teljesen új,…
Nagypolszki – Polski Fiat 125p (1967-1991) 2020. 03. 25. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Az FSO gyárat 1951. november 6-án alapította a lengyel kormány Varsóban, ahol 1957-től a Syrena kisautót, majd Warszawákat gyártottak. Az 1960-as években viszont már valami…
A legnyugatibb keleti – Zastava 101 (1971-1983) 2020. 02. 04. Sziklai Zsolt (Youngtimer) A Crvena Zastava, azaz Vörös Lobogó autógyárat 1953-ban alapították a Belgrádtól délre fekvő Kragujevácban. A Zastava története már az 1950-es évektől szorosan kapcsolódott a Fiathoz….
Keleti kényelem – Tatra 2-603 II (1968-1975) 2020. 01. 14. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Az azonos nevű hegyvonulatról elnevezett Tatra már 1897-től gyártott gépesített luxushintókat. Később megjelentek a cég saját tervezésű személyautói is, elsőként a T77, majd a T87…
Záporeső – ZAZ 968M (1980-1994) 2019. 12. 20. Sziklai Zsolt (Youngtimer) A keleti blokkban talán csak egy kisebb presztízsű autómárka létezett a Trabantnál, a Zaporozsec. Létrejöttének legfőbb célja, egy mindenki számára elérhető, olcsó népautó megalkotása volt….
Ezerkecske – VAZ-2101 (1970-1982) 2019. 12. 10. Sziklai Zsolt (Youngtimer) A szovjet elvtársak az 1960-as évek elején egy modern konstrukciójú autóval akarták kielégíteni a középosztály növekvő igényeit. Választásuk végül a 124-es Fiat-ra esett, a vonatkozó…
A hiányzó láncszem – BMW 700 LS Luxus (1964) 2019. 05. 10. Sziklai Zsolt (Youngtimer) A BMW sohasem szenvedett hiányt azokból az autókból, amelyek a bajor retorika szerint „megmentették a vállalatot a csődtől”. Számos modell (Isetta, 700-as, ”Neue Klasse” sorozat)…
Higgy az álmaidban – ANTRO Solo (2008) 2019. 01. 05. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Habár kiemelt képünk talán ezt sugallja, mai írásunk főszereplője nem a Tesla valamelyik modellje. Illetve egy picit mégis. Párizs, Porte de Versailles, 5-ös csarnok, 135-ös…
Örök etalon – Iso Grifo GL 365 Lusso (1968) 2018. 06. 08. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Az ideális sportautó fogalmát sok rajongó számára az 1960-as évek olasz gépcsodái testesítik meg. Azok az autók még egy olyan korban születtek, amikor a sofőrt…
Ezeröcsi – VAZ 2103 (1974) 2018. 05. 12. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Mindig is vonzottak az autók. Még hároméves sem voltam, amikor már könnyedén felismertem lényegében az összes korabeli autótípust. Persze nem volt ez olyan nagy szó,…
Columbo büszkesége – Peugeot 403 Cabriolet (1959) 2018. 05. 06. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Fél évszázada már, hogy a világ filmrajongói megismerhettek egy különös tekintető, furcsa stílusú, ballonkabátos felügyelőt. 1968. február 20-án vetítették le ugyanis Amerikában a később kultikussá…
Stuttgart kedvence – Porsche 911S (1970) 2018. 03. 16. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Vannak formák, melyek hűen tükrözik egy-egy autótípus arculatát, e mellett a mai napig összetéveszthetetlenek. Ezek között az identitást meghatározó típusok között pedig vannak rokonlelkek is….
Bambina – Fiat 500 L (1968) 2018. 01. 26. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Az olasz autógyártás sokak szerint az 1950-es évek második felétől az 1970-es évek első feléig terjedő időszakban volt a csúcson, azokban a hihetetlenül kreatív és…
Mr. Duroplast – Trabant 601 S (1987) – 2. rész 2017. 12. 31. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Hosszú évek óta tudjuk már, hogy a keletnémet autóipar legnagyobb számban eladott járművének a Trabant bizonyult. A kisautó 1957-től 1991-ig tartó pályafutásának szinte teljes intervallumát…
Mr. Duroplast – Trabant P50 (1959) – 1. rész 2017. 12. 17. Sziklai Zsolt (Youngtimer) A legtöbben utálják, mégis tömegek kedvelik. Hogy ez ellentmondás? Nem feltétlenül. Persze a két kijelentés között azért eltelt vagy két emberöltőnyi idő. Hiszen a nyitó…
Megasztár – Morris Mini-Minor (1967) 2017. 11. 12. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Nem csak egy autó, hanem divatikon is volt egyben, hírességek egész sora közlekedett vele. Hosszú pályafutása alatt számtalan mozifilmben játszott főszerepet. Születése közvetve az 1956-os…
Az első szamuráj – Toyota 2000GT (1967) 2017. 10. 23. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Az 1960-as évekre úgy emlékszünk vissza, mint a nyitott gondolkodás évtizedére. A szabad korszellem, a meghatározó zene, a fantáziadús divat és persze a leggyönyörűbb autók…
Szocialista luxus – Škoda 1100 MBX De Luxe (1969) 2017. 10. 06. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Néhány hónappal ezelőtt, a Škoda 1000 MB-t bemutató írásunk végén úgy búcsúztunk, hogy az autó kupé változata „…annyira ritka, szép és különleges autó, hogy a…
Egy vérbeli olasz – Fiat 124 Sport Spider (1970) 2017. 09. 22. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Vannak olyan nevek az autótervezésben, amelyek csak az igazi benzinvérűeknek jelentenek valamit. Olyan nevek, illetve olyan szakemberek, akik mindig is a nagyok árnyékában dolgoznak. Akiknek…
Enzo megvalósult álma – Ferrari 125 S (1947) 2017. 09. 10. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Idén 70 éves a Ferrari. Az év során több mint hatvan ország és még több helyszín adott otthont az ünnepi eseményeknek, melyek során a márka…
Rekorder – Indian Scout (1920) 2017. 08. 26. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Herbert James „Burt” Munro. Született 1899. március 25-én Új-Zéland Invercargill nevű kisvárosában. De ki volt ő, és hogyan kerül egy új-zélandi nyugdíjas oldtimer rovatunkba? Hogy…
Elvis autója volt – BMW 507 Roadster (1958) 2017. 08. 11. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Azon túl, hogy a mi családunkban kiemelt jelentőségű dátum augusztus 16-a – ezúton és előre is Isten éltessen Édesanyám! –, azt is tudom már egy…
Bajor buborék – BMW Isetta 300 (1959) 2017. 07. 29. Sziklai Zsolt (Youngtimer) Egyesek szerint úgy néz ki, mintha egy hűtőszekrény és egy robogó hirtelen házasságának lenne a gyümölcse, mások egy körhintáról elszabadult játékautót látnak benne. Természetesen egyik…