Most érdemes Teslát venni?

A kérdés – persze – nem a február elején elindult támogatott elektromosautó-vásárlási lehetőség esetleges kihasználására vonatkozik, hanem a vállalatba való befektetésre. Érdemes most vásárolni a vállalat a Tesla részvényeiből?

Egy kis történelem

A Tesla-márkanév összeforrt az elektromos autózással. Már csak azért is, mert a Tesla Model S volt az első sorozatgyártott elektromos autó, amely betört a köztudatba a 2010-es években.

Az elektromos autókra kezdetben (és sokszor még most is) igen nagy bizalmatlansággal tekintettek a kocsik rövidebb, illetve az időjárási viszonyok függvényében változó hatótávja, valamint a tankoláshoz képest durván lassú töltési idő miatt.

A Tesla modelljének kipróbálásakor, vagy az arról készült videók megtekintésekor azonban egyre több embernek tetszett meg az elektromos autók koncepciója. Amellett, hogy jól hangzott az, hogy valaki károsanyag-kibocsátás nélkül autózik, az elektromos autók gyorsulása és a Tesla önvezető funkciója lenyűgözte azokat, akik az autók mellett a technológiai újdonság szerelmesei is voltak.

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója (aki, a közhiedelemmel ellentétben, nem maga alapította a vállalatot, hanem később szállt be a cégbe) már igen korán elárulta a Tesla üzleti tervét, ami igen egyszerű (volt):

1. Először piacra dobni egy drága, felső kategóriás autót,

2. majd ennek a bevételéből létrehozni egy olcsóbb, szélesebb közönség számára elérhető szériát.

3. Ezt a „demokratizáló” ciklust pedig addig ismételni, ameddig a villanyautózás – a Tesla vezető szerepével – mindenki számára megfizethető nem lesz.

Hol tart most Musk mesterterve?

A szedán kialakítású, jelenleg 75 ezer dolláros kezdő áron elérhető Model S 2009-es megjelenése után 2015-től kezdték gyártani a nagyobb kialakítású, akár hétszemélyes kivitelben is elérhető, 80 ezer dolláros induló áron forgalomba kerülő Model X-et. Ezzel a két autóval alapozták meg azt a sikert, amelyet később a 2016-ban bemutatott, már megfizethetőbb árú Model 3 (39 ezer dolláros listaár) és a 2019-ben bemutatott Model Y-nál (44 ezer dolláros kezdőár) értek el.

Jelenleg pedig már mindenki a legújabb következő generációs elektromos autót várja, amiről Musk idén év elején már igen optimistán beszélt és szerinte akár már 2025-ben meg tudják kezdeni a gyártását több gigafactory-ben világszerte. Ezt a modellt a sajtó sokszor a „25 ezer dolláros Tesla” vagy „Model 2” néven emlegeti. 

Ahogy az ábrán is látható, 2023 újabb rekordot hozott eladásokban a vállalatnak. Csak az utolsó negyedévben majdnem 485 ezer autót értékesítettek – legtöbbet a Model Y-ból.

Milyen eredmény ez az e-autók piacán?

A jó eredmény ellenére csupán az ezüstérem csilloghat a Tesla képzeletbeli nyakában, hiszen 2023 utolsó negyedévében már a BYD adott el több tisztán elektromos autót: összesen 526 ezer darab BEV-et (battery electric vehicle) értékesített.

Ahogy az látható az ábrán, az elektromosautó-piac három legjelentősebb szereplője közül is inkább a kettő igazán nagy, a Tesla és a BYD között van verseny és a Volkswagen csupán „kullog” a másik kettő után. A kullogás viszont lehet túlzás, hiszen a Volkswagen is rekord negyedévet zárt 2023 végén majdnem 240 ezer tisztán elektromos autó eladásával, amellyel körülbelül a piac 10 százalékát birtokolta.

Látható továbbá, hogy a tavalyi harmadik negyedév után, amikor a BYD szinte utolérte a Teslát, az év utolsó három hónapjában körülbelül 40 ezerrel több eladott autóval már egy jó 2 százalékot vert a Teslára piaci részesedésben. A BYD előnye valószínűleg tovább fog nőni, de közel sincs vége a versenynek, hiszen nemsokára a Tesla texasi gigafactoryjáben, Austinban is teljes kapacitáson dübörög majd a termelés, illetve további hatalmas gyártóbázisok megépítését is tervezi Elon Musk vállalata. Persze mindemellett a BYD is gőzerővel terjeszkedik világszerte: itthon a Szegeden épülő gyáregységhez nemrég már meg is jelentek az első álláshirdetések.

Hasonlítsuk össze a fenti három vállalatot!

A befektetők által egyik leggyakrabban használt mutató az árfolyam-nyereség hányados (P/E, Price to Earnings), ami egy vállalat részvényének árfolyamát viszonyítja az általa megtermelt egy részvényre jutó nyereséghez (EPS). Ezt leginkább szektoron belül alkalmazzák, azt vizsgálva, hogy az adott vállalat P/E-mutatója alacsonyabb-e, mint a többi versenytársé, azaz alulárazott, vagy magasabb, azaz túlárazottságra utal-e. Érdemes továbbá az egyik legegyszerűbbnek tűnő mutató, a nettó profit margin követése, amely a teljes bevétel és a nettó nyereség közötti arányt adja meg.

A P/E és a nettó profit margin mellett a hatékony működést különböző megtérülési mutatói alapján is gyakran vizsgálják. Ennek a három sokat használt fajtája a sajáttőke-arányos (ROE), befektetésarányos (ROI) és az eszközarányos (ROA) megtérülési mutató.

A Tesla igen erős, majdnem 40-es P/E-mutatóval rendelkezik. Viszont a Magnificent Seven (a legerősebb 7 technológiai vállalat) tagjaként ez talán átlagosnak nevezhető, hiszen ezek a papírok jelenleg 45 körüli átlagos P/E-vel forognak.

Ami viszont ennél is szebben fest az az, hogy a többi mutató ötéves átlaga alapján is kitűnik a Tesla versenytársai közül, hiszen mindegyik vizsgált mutatónál felülteljesíti a BYD-t és a Volkswagen Groupot is.

Elemzői várakozások

Tesla

A vállalat papírja az elmúlt évben 3 százalékot emelkedett, év eleje óta viszont 20 százalékot zuhant. Ezt az esést követően pedig már a Deutsche Bank elemzője szerint egy jó beszállási lehetőséget kínálhat a részvény, mivel hosszú távon a vállalat új generációs autójához igen nagy elvárásokat fűznek. Ez persze a későbbiekben veszélyt is jelenthet, ha nem tud megfelelni a várakozásoknak a modell. Mindezzel együtt az elemző 250 dolláros 12 havi célárat adott a papírnak, ami körülbelül 25 százalékos növekedést vetít előre.

A Wall Street többi elemzője is egészen optimista a papírt illetően. A TipRanks által összegyűjtött 34 elemzői értékelés alapján az átlagos egyéves célár 220 dollár körül van – ami körülbelül 10 százalékos emelkedést jelez.

BYD

A legtöbb elektromos autót 2023 utolsó negyedévében a BYD adta el, beérve amerikai versenytársát. De valóban rivális-e a kínai gyártó?

A Tesla felső kategóriás autóival szemben a BYD a megfizethetőbb autók kategóriájában kezdte terjeszkedését, és ezáltal sikerült elérnie ezeket az eladási számokat. Igaz, azóta bővítik a termékkatalógusukat prémiumautókkal is, azonban a minősége ezeknek továbbra is kívánnivalót hagy maga után, hiszen a kínai autómárkák között is csupán átlag alatti elégedettséget jelentettek a vásárlóik egy 2023-as felmérésben.

Megalapították viszont a Yangwang nevű, luxus-e-autók gyártására fókuszáló vállalatukat is, amivel már a valódi felső kategóriában is versenybe szállnak.

A BYD részvénye az elmúlt évben majdnem 20 százalékot, év eleje óta pedig több mint 10 százalékot esett. Az elemzői várakozások viszont igen optimisták. A TipRanksen megtalálható négy elemzői értékelés átlagosan 36 dolláros egyéves célárat vetít előre, amely majdnem 50 százalékos emelkedést jelentene a jelenlegi 24 dollár körüli szintről.

Volkswagen

A legidősebb versenyzőnek – ahogy tavaly Ifkovics Ábrahám kollégám is írta – az elmúlt években igen nehéz sorsa volt. Jelenleg is az emissziós botrány utáni szintek körül forog a részvénye. Ez pedig körülbelül 0,3-as P/B-mutatót jelent. Utóbbi ráta a vállalat piaci árazását hasonlítja össze a könyv szerinti értékével, amely a vállalat eszközeinek főkönyv szerinti értékét jelenti. Ez az érték ilyen mélyen általában csupán igen erősen alulértékelt vagy csődközeli vállalatoknál szokott állni.

Ahogy fentebb is láthattuk a P/E-mutatója is nem csak az említett versenytársakhoz, hanem a többi nagy autógyártóhoz képest is a legalacsonyabb a Volkswagennek.

Azt is érdemes továbbá kiemelni, hogy a Volkswagen akkumulátorcége, a PowerCo nemrég számolt be egy akkumulátor tesztjéről, aminek keretei között a tesztelt 24 rétegű QuantumScape-telep több, mint ezer feltöltés után is az eredeti kapacitásának 95 százalékát tudta visszaadni. Amely igen ígéretes eredmény, hiszen egy átlagos lítiumion-akkumulátor ennyi töltési ciklus után körülbelül az eredeti kapacitásának 80 százalékát képes visszaadni.

A vállalat részvényeinek értéke az elmúlt egy évben 10 százalékot esett, év eleje óta viszont már 6 százalékot emelkedett. A TipRanks által összegyűjtött 10 elemzői előrejelzés alapján az átlagos egy éves célár is 140 euró körül van, amely a jelenlegi árhoz képest kicsit több, mint 15 százalékos emelkedést vetít előre.

Ki lesz a bajnok?

Valószínűleg egyre inkább kiéleződik a BYD és a Tesla közötti verseny – a Tesla megfizethetőbb autóival és a BYD javuló minőségével. Azonban egyre több nagy autóipari vállalat próbál beszállni az elektromos autók piacára, több-kevesebb sikerrel. Ennek pedig mint felhasználók biztos nyertesei lehetünk, hiszen – ahogy a piac diktálja – egyre jobb és megfizethetőbb autókat dobnak majd piacra. Ezek a történések pedig egészen biztosan érdekes lehetőségeket hoznak a befektetők számára is.

JOGI NYILATKOZAT

A dokumentumban foglaltak nem minősülnek befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak, befektetési elemzésnek, az abban foglaltak alapján a HOLD Alapkezelő Zrt.-vel szemben igény nem érvényesíthető, azokért a HOLD Alapkezelő Zrt. felelősséget nem vállal.

Borítókép: Ethan Miller / Getty Images