A belföldön Szputnyik néven piacra dobott Samara, a Niva után a második teljesen önálló fejlesztésű modellje volt az AvtoVAZ-nak. Viszont ez volt az első fronthajtású, fogasléces kormányzású, elől korszerű MacPherson-, hátul hosszanti csatolt lengőkaros futóművel szerelt Lada. Szíjas vezérlésű, keresztben elhelyezett négyhengeres motorjának fejlesztésébe pedig még a Porsche szakembereit is bevonták az elvtársak. A technikai újdonságok mellett már csak a késői 1970-es évek stílusában rajzolt formaterve jelentett nagyobb attrakciót.
Az első prototípus már 1979-ben elkészült, a sorozatgyártás mégis csak 1984. december 18-án indult, egy háromajtós, azaz 2108-as kódjelű példánnyal. Kezdetben 1,3 literes, 65 lóerős benzinmotorral és 3 ajtós ferde hátú karosszériával volt elérhető, később viszont megjelentek az 1,1-es (54 LE) és az 1,5 literes (75 LE) erőforrások, valamint az 5 ajtós ferde hátú és a 4 ajtós lépcsőshátú karosszéria is. Pályafutásának egyetlen komolyabb ráncfelvarrása 1997-ben érkezett (ez volt az 1,5 literes injektoros motorral szerelt Samara 2) és körülbelül eddig tartott nemzetközi pályafutása is. Viszont hazájában egészen 2013 végéig elérhető volt, abban az évben búcsúzott, 29 év és 5,2 millió legyártott példány után. A Samarával az utolsó olyan Lada típus is elköszönt, amely még a szovjet időkben született, végleg lezárva egy korszakot az AvtoVAZ-nál.


Árak: a német Oldtimer Markt árkatalógusa (Oldtimer Preise 2020) szerint a Lada Samara 1.5-ös motorral szerelt, szép állapotú példányai napjainkban 2.700,- Euróért cserélnek gazdát. Egy átlagos állapotú autó 1.300,- Eurót ér, míg egy felújításra szoruló példányért már 400,- Euróval a zsebben is érdemes elindulni. Az elmúlt öt esztendőben a típus ára átlagosan 160%-ot (!) emelkedett.