Spotify Stadion lesz az FC Barcelona otthonából

Ilyen az, amikor egy fociőrült techvezér óriási szponzorációs együttműködést kínál fel egy küszködő sztárcsapatnak.

Hosszú távú megállapodás született arról, hogy a katalán együttes stadionját a nyáron átnevezik Spotify Camp Nou-ra. Mellette a streamingszolgáltató logója kiemelt helyen szerepel majd a következő négy évben a barcelonai játékosok mezén, és a Spotify előadói egyéb reklámlehetőségeket is kapnak a klub felületein – írta a Fortune a vállalat közleménye alapján.

Egy helyi lap, a La Vanguardia szerint a katalánok 280 millió euróért (307 millió dollárért, 105 milliárd forintért) bólintottak rá arra, a csapata történelme során először, hogy egy támogatójuk a stadion névtáblájára kerülhet.

Az éves 76 millió dolláros deal a sportág valaha volt egyik legnagyobb szponzorációs szerződése, igaz, eltörpül amellett, hogy az Adidas szezononként 150 millió dollár felett fizet a nagy rivális Real Madridnak. A Barcelonára egyébként nagyon ráfér a megtámogatás: mély seb, hogy csak a tavalyi évben 481 milliós mínuszt hoztak össze és Lionel Messit is el kellett engedniük Párizsba.

Csak tetézi az eladósodott helyzetet, hogy egyre időszerűbb az eredetileg 1957-ben átadott, majd’ százezres stadionjuk felújítása – a pénzszűkében lévő klub elnöksége októberben szavazta meg, hogy mindenáron pluszforrást kell szerezni a beruházásra.

Úgy tűnik, szerencsés csillagzat alatt találkozott a klub és a Spotify.

Az utóbbi években remekelő streaming cég igazgatója és társalapítója, Daniel Ek imád arról beszélni, hogy mekkora futball fanatikus. Ha hiszünk a vállalati PR-nak, olyan szerelem lehet ez, mint amilyen Jeff Bezos Amazon-vezér és a Gyűrűk Ura között van. Ek most úgy kötelezte el magát a katalán együttes mellett, hogy tavaly még az Arsenal megvásárlására készült.

Daniel Ek, a Spotify igazgatója és társalapítója Fotó: Shutterstock

Subscription Economy: A retail jövője?

Bizonyára ma már senki számára nem újdonság, ha valaki azt mondja, hogy az internetes szolgáltatások piacát gyakorlatilag teljes mértékben meghódította az előfizetéses üzleti modell. 

A mára több mint 400 millió felhasználóval rendelkező Spotifynak nagyon jól megy a szekere. Friss hír, hogy kiskereskedőként a történelem legmagasabb éves kifizetését produkálta a vállalat:

hétmilliárd dollárt fizetettek 2021 után a zeneipar szereplőinek, egy tételben.

Tavaly a nagy lemezkiadók több mint 4 milliárd dolláros nyereséget értek el a streamingnek köszönhetően, de a kiadói jogtulajdonosok is több mint 1 milliárdot vittek haza.

Londonban sem könnyebb

Érdemes még a brit gyepen maradni: a BL-címvédő Chelsea FC durván megszenvedi azokat a szankciókat, amiket a csapat tulajdonosára, Roman Abramovicsra vetett ki a londoni kormány az orosz-ukrán háború kapcsán.

Talán nem véletlen elővigyázatosságból, a Putyin oligarchái közé sorolt üzletember már korábban egy alapítványra bízta a klub irányítását, majd az invázió után pár nappal bejelentette, hogy teljesen megválna az érdekeltségétől. Mégis, miután befagyasztották a szigetországbeli vagyonát, így a Chelsea FC-s tulajdonrészét is, az együttes válságos pénzügyi helyzetbe került.

Roman Abramovics egy harkovi meccsen Fotó: Shutterstock

Egyébként a piac ismerői azt pedzegetik, hogy – egy komplett licitháború végén – minden idők legnagyobb, egy klubért járó összegét fogják kifizetni a csapatért.

Abramovics 3,5 milliárd font, 1570 milliárd forint bevételt remél az ügyletből,

aminek a lezárására a brit kormánynak komoly ráhatása lesz, hiszen végül neki kell engedélyeznie a tranzakciót. Sajtóhírek szerint az üzletember a török élvonal egyik sereghajtóját, az izmiri Göztepét tervezi megvásárolni.

A pénz áll nyerésre a fociért vívott meccsen?

A labdarúgás főszereplői számára az sem mindegy, hogy miként teljesítenek a pályán kívül, a tőzsde világában. Jónéhány ismert klub tőzsdei árfolyama sokéves mélyponton van jelenleg.