A stadionok átnevezése egyáltalán nem újszerű jelenség a sport világában. Annyira nem, hogy Nate Jackson, egykori NFL-játékos, a Kelj fel és járj! című önéletrajzi könyvében humorosan csak újabb nagy multinacionális cég által elnevezett stadionként hivatkozik különböző arénákra, amelyekben pályára lépett. Nem meglepő tehát, hogy ha megvizsgáljuk a szponzorok által ellátott arénákat, akkor az Egyesült Államokban jelentős mennyiségben találhatunk ilyen együttműködéseket. Ez a jelenség viszont ebből fakadóan szintén nem meglepő módon átszivárgott Európába is, és minden bizonnyal ez a tendencia még nagyobb teret kaphat a legnagyobb, legérintetlenebbnek hitt klubok esetében is a jövőben.
A patrióta átnevezések
Persze fontos leszögezni, hogy számtalan olyan példát említhetünk, mint a PSV, amelyet a helyi Philips vállalat munkavállalói alapítottak az 1910-es években. A stadion jelenleg is viseli a cég nevét, és a klub nevében is megtalálható a Philips kifejezés. Hasonló a Bayer Leverkusen esete is, amelyet 1904-ben gyógyszergyári munkások alapítottak Németországban. Jelenleg viszont már egyértelműen az üzleti érdekek diktálják az ilyen jellegű lépéseket, és a professzionalizálódó sportvilágban ebben igazán nincs semmi szégyellnivaló. Németországban például kifejezetten aktívak a helyi nagyvállalatok, és ez jól mutatja a német gazdaság erejét és európai dominanciáját.
A Stuttgart csapatának például Mercedes-Benz Aréna a neve, a Schalke stadionja a híres sörcégről, a Veltinsről van elnevezve, a tavaly Európa-ligát nyerő Eintracht Frankfurt stadionját Deutsche Banknak hívják, és természetesen a két igazán nagy aréna sem maradt név nélkül. A Bayern München 2005-ben megnyitott stadionja az Allianz Aréna nevet 30 évre már biztosan magáénak tudhatja. A Borussia Dortmund pedig egy másik nagy német biztosítócég, a Signal Iduna Park nevét hordja magán. Már-már evidencia, hogy utóbbi vállalat elsősorban dortmundi kötődésű, míg előbbi müncheni.
A németeknél tehát nagyon erős nemzeti kötődés van ezen irányú lépéseknél, ahogyan a klubtulajdonlás esetében is hasonló a helyzet. Nem véletlen, hogy a szabályokat okos módon áthágó Lipcse nem örvend hatalmas szeretetnek Németországban. Az viszont biztos, hogy a klub továbbra is hajt első Bundesliga elsőségére, és mind a stadionján, mind a mezén viseli a Red Bull nevét és logóját, akik a klub alapítói és tulajdonosai is egyben. Érdekesség, hogy a térségben is örömmel szemlélődnek a németek cégek, hiszen az Allianz például 2030-ig rendelkezik a Juventus stadionjának névadói joga felett. A 2017 és 2023 közötti szerződést a felek egy további 103 milliós együttműködéssel toldották meg a 2023 és 2030 közötti időszakra.
Egy másik kontinensre átkanyarodva, érzékelhetjük, hogy ez patriotizmus az Egyesült Államokban is erősen megvan. Persze ezzel sem mondunk túlzottan nagyot, hiszen az ország a kapitalizmus fellegvára, számtalan vállalat várja és keresi a lehetőséget, hogy összekapcsolódjon az olyan területekkel, amelyben egymásra találnak a rajongói és üzleti érdekek.
Ennek köszönhető, hogy a Bostonban található New England Patriots együttesét is egy helyi brand, a Gillette támogatja. A Gillette 2031-ig névadó szponzora Tom Brady egykori sikerhelyszínének. A Carolina Panthers stadionját egyenesen a Bank of America vette nevére, a legendává érő Golden State Warriors kosárlabdacsapat sportcsarnokát pedig a JPMorgan Chase egyszerűen csak Chase Arénává keresztelte 2016-ban. Jól mutatja a lokalitást és a patriotizmust, hogy a detroiti központú Ford 2002-ben 40 millió dollárért vásárolta meg az NFL-csapat Detroit Lions stadionjának névhasználati jogát, a csapat pedig a Ford család hathatós tulajdonlása alatt működik már 60 éve.
Az NBA csapat Houston Rockets arénája a Toyota Center nevet viseli, ugyanis a Toyota Motor Manufacturing központja Texasban található. A szintén texasi központú AT&T telekommunikációs vállalat szintén nem igazán finomkodik. A gigantikus cég nevére vette a szintén nem kevésbé híres San Antonio Spurs kosárlabdacsapat arénáját, de ennél is nagyobbat fogva, 2009-ben 1,2 milliárd dollárért vásárolta meg a világ jelenleg messze legértékesebb csapatának stadion névjogát. Így a most 8 milliárd dollárt érő Dallas Cowboys ennek is köszönhetően ér ennyire gigantikus összeget. Az arénát egyébként éppen pár évvel előtte építették nagyjából hasonló kiadások mellett. Jerry Jones 35 évvel ezelőtti 150 millió dolláros befektetése alighanem rendben lévőnek mondható. A most 80 éves tulajdonos 1989-ben vásárolta meg a dallasi klubot.
A globalizálódó átnevezések
Azonban itt is vannak kivételek, és a patriotizmuson túlnyúló realitások látszanak egyre inkább beteljesedni. Kevesen fogadtak volna ugyanis arra, hogy a nagy Los Angeles Lakers is lecseréli a legendás Staples Center nevét. Az üzlet azonban üzlet. A katari világbajnokságon nagy erővel megjelenő crypto.com, szingapúri cég 700 millió dollárt adott, hogy 20 évre megkaphassa a legendás Los Angeles-i aréna nevét. Nem véletlen, hogy az eset kapcsán sokan éltek a LeBitcoin poénnal, hiszen LeBron James jelenleg is a Lakers játékosa. Ezzel kapcsolatosan szintén izgalmas kitekintés, hogy a New York Knicks (NFL) és a New York Rangers (NHL) csapatainak otthont adó Madison Square Garden önmagát nőtte ki egy branddé. A híres Madison Avenue, Madison Park környékén található aréna brandjének gazdái, saját ultramodern koncerttermet építettek Las Vegasban és minden bizonnyal hamarosan Londonban is végrehajtják ezt a bravúrt.
Vissza kell viszont kanyarodnunk Európába, hogy az itteni példákat is szemléltetni tudjuk. Az mondhatni, hagyján, hogy a Manchester City csapatának mind a mezszponzora, mind a stadionja az Etihad nevet viseli, hiszen a cég az Egyesült Arab Emírségekből érkező tulajdonos országának légitársasága. De az már keményebb dió, hogy a nem emirátusi kézben lévő Arsenal esetében is hasonló a helyzet. A 2006-ban átadott modern stadion 2028-ig biztosan az Emirates nevet viseli, és 2024-ig mezszponzorként is a csapathoz kapcsolódik a vállalat. Ezen esetek mentén durrant különösen nagyot az FC Barcelona és a Spotify együttműködése, amely szintén átfogó alapokon született meg. A csapat négy évig viselné biztosan magán a Spotify nevét, és mellette négy évig további 5 millió eurót is kap a stadion átnevezése miatt. Mindez azért egy nagyon komoly lépés, mert korábban az FC Barcelona még a mezén sem tűrte meg az ilyen jellegű elképzeléseket. A stadion felújítása miatt viszont 2023-24-ben nem játszhat a Nou Campban a Barca. Ha viszont a visszatérés után az együttműködés az ötödik évben is megmarad, akkor nyolc esztendőn át évi 20 millió euró ütné az FC Barcelona markát. Mindezzel együtt ez egy 400-450 millió eurós együttműködést jelenthetne a svéd vállalattal. Amely bizony igen jól jönne a bajból kilábalni kívánó katalánoknak.
Az izgalmas jövő
Néhány nagy klub maradt, aki a közeljövőben részesévé válhat egy ilyen jellegű „kísérletnek”, hiszen az esetleges tulajdonváltások, stadionépítések vagy éppen üzleti lehetőségek esélyt kínálnak arra, hogy ebben az ügyben változások álljanak be. A Chelsea-nél az új amerikai tulajdonos gigantikus költekezésbe kezdett, így biztosak lehetünk benne, hogy Todd Boehly vissza is szeretne látni valamit a végtelen mennyiségű elköltött pénzből. Mindezek mellett a Manchester United most már teljesen nyilvánvalóan tulajdonosváltás előtt áll, és amennyiben katari kezekbe kerülne a klub, igencsak sejthető lenne, hogy mi lehetne az az irány, amely felé elindulnak a Vörös Ördögök. Ebben az esetben pedig valóban megtörténhetne akár az is, hogy a szent tehénnek vélt Old Trafford is elveszítheti a nevét, ha beesik egy jelentős nagyságú szponzoráció. Daniel Levy, a Tottenham Hotspur elnöke és valódi pénzügyi guruja sem véletlenül próbálja meg évi 25 millió font körüli összegért árulni a 2019-ben átadott, 63 000 férőhelyes, londoni Spurs stadion névjogát.
Ennél is nagyobb durranás a Real Madrid esete, hiszen a csapat 1 milliárd euró összegért húzta teljesen újra a Santiago Bernabéu stadiont. A klub természetesen előre gondolkodott, hiszen 360 millió euróért értékesítette a stadion egyéb célokra való felhasználási jogát a Six Streets nevű befektetési céggel, valamint Legends nevű sport és élő események szervezéssel foglalkozó vállalattal. Ez azonban még közel sem jelenti azt, hogy itt vége lehetne a különböző szponzorációs megoldásoknak. A Real Madrid 2013 óta az Emirates nevét hordja a mezén és 2022 óta a legnagyobb mezszponzori szerződés keretében, évi 70 millió euróért teszi mindezt. Az együttműködés 2026-ban jár le, de ki tudja, hogy a hosszú távú kapcsolat járhat-e hasonló eredményekkel, mint például az Arsenal esetében. Azt gondolom, hogy nagyon nem kellene meglepődni, ha a válasz igen lenne a kérdésre.
Arra viszont alighanem várni is fölösleges, hogy olyan kultikus létesítmény veszítse el a nevét, mint a New Yorkban található Yankee baseball stadion. Hiszen valószínűleg van, amit még pénzért sem lehet megvenni, de a stadionok átnevezésével egy újabb komoly kapu nyílt ki az európai szponzorációs piacon, amelynek legnagyobb győztesei a legértékesebb gigaklubok lehetnek.
A cikk szerzője Sziklai Attila
A FIFA nem tud leállni
Gianni Infantino 2016-ban, Sepp Blatter tulajdonképpen váratlan lemondása után lett a FIFA elnöke. Azt hiszem, abszolút fogalmazhatunk úgy, hogy a blatteri örökség nemes képviselőjeként folytatta a munkát a szervezet élén. 2019-ben megkapta Vlagyimir Putyintól a Barátság Érdemrendet, 2022-ben a katari világbajnokságon állt ki különböző emberi jogi megjelenésekkel szemben, miközben lakhelyét lényegében Katarba tette át Svájcból.
Ez egy véleménycikk, amely nem feltétlenül tükrözi a HOLDBLOG szerkesztőségének álláspontját.