Kávézó óriások: kit dobnak fel jobban, téged vagy a portfóliód?

A legtöbbünknek ismerősen cseng a „Starbucks-fogalom”, ami nem is csoda, hiszen a világ legnagyobb kávézómárkájáról beszélünk. A már sokszor igeként használt „starbucksozás” a mindennapjaink részévé vált. A lánc kellemes kialakítású kávézói tökéletes lehetőséget nyújtanak nem csupán a fogyasztásra, hanem akár egy baráti beszélgetésre, tanulásra vagy akár munkára is – az otthonos környezet az egyik faktor, amivel belopta magát a kávéimádók szívébe, szerte a világon. Mindeközben egy kínai konkurens, a Luckin Coffee teljesen más megközelítéssel kezdi éppen meghódítani a piacot.

A Starbucks-sztori

Az első Starbucks üzletet három egyetemi barát alapította 1971-ben Seattleben. Eleinte csak szemeskávét és egyéb kiegészítőket árultak a boltjukban, mivel úgy gondolták, hogy a kávé egy olyan dolog, amit otthon kell elkészíteni. Ezzel ment szembe a ’82-ben marketingmenedzsernek felvett Howard Schultz, aki egy milánói útja után azt vetette fel a tulajdonosoknak, hogy ne csak a szemeket árulják, hanem kínáljanak lefőzött kávét is.

Schultz ötlete nem talált nyitott fülekre, ezért ott is hagyta a vállalatot és megalapította a saját kávézóláncát, az Il Giornalet, ami később olyan sikeres lett, hogy felvásárolta a Starbucksot, a márkanevet a többi üzlet is átvéve és elkezdte gyors terjeszkedését Amerikában.

Az elmúlt majd’ 30 évben az üzletek száma a párszázról 38 ezer fölé növekedett. Milyen volt mindeközben a Starbucks gazdasági teljesítménye? Nézzük az elmúlt öt évet!

A fekete leves

A láncnak az elmúlt öt évben mindvégig negatív volt a saját tőkéje, tehát a vállalat összes kötelezettsége folyamatosan meghaladta az összes eszköz értékét. Nem egy befektetőbarát indikátor ez… 

A Starbucks bevétele viszont ebben az időszakban évente körülbelül 9 százalékot növekedett, a Covid-válsággal járó visszaesés ellenére is és, a jövedelmezőségi mutatók is kedvező képet festenek. A befektetésarányos megtérülés (a ROI, Return on Investment) ötéves átlagban 16 százalék fölött alakult. Az eszközarányos jövedelmezőség (a ROA, Return on Assets) ugyanezen időtávban évi 12 százalék volt. A nettó profit margin pedig, amely a teljes bevétel és a nettó nyereség közötti arányt mutatja, ugyanígy évi 10 százalék fölötti ötéves átlagot jelez.

A papír február elején 94-95 dollár körül forgott a tőzsdén, miközben, a Yahoo Finance elemzői konszenzusa (31 elemző véleménye) alapján az egy éves célár 108 dollár volt, ami körülbelül 14 százalékos prognosztizált növekedést jelez.

Ki lehet a Dávidja ennek a Góliátnak?

Ahhoz, hogy erre a kérdésre válaszoljuk érdemes egy fontos trendfordulóra felhívni a figyelmet. Nevezetesen arra, hogy 2023-ban nem csak utolérte, le is hagyta Kína az Egyesült Államokat a kávézólánci egységek számában: már az ázsiai ország ad otthon a legtöbb kávézónak a világon.

Kína az elsőséget egy, a korábbi évhez képest 58 százalékos növekedéssel érte el tavaly, amellyel együtt már több mint 49 ezer kávézóval találkozhatunk Kínában, míg az Egyesült Államokban ez a szám csupán 4 százalékkal nőtt, picivel 40 ezer fölé 2023-ban.

Nem lett tehát igazuk a szkeptikusak, akik az ázsiai terjeszkedésben azért nem bíztak, mert ebben a térségben az emberek sokszor teáznak az kávézás helyett. A fiatalabb generációk egyre inkább a kávézás mellett döntenek, amely jobban beleillik a felgyorsult életvitelükbe.

A fentiek fényében már valószínűleg nem okoz meglepetést, hogy a Starbucks kihívója egy kínai vállalat, a Luckin Coffee.

A Luckin-sztori

A 2017-ben, Pekingben alapított kávézó neve többeknek csenghet ismerősen, de nem feltétlenül pozitív ez az emlék. A fiatal kávézólánc 2019 májusában lépett tőzsdére 17 dolláros kibocsátási árral és rövid időn belül (a 2019-es harmadik negyedéves eredmények bejelentését követően) a részvény árfolyama az 50 dolláros szint fölé is emelkedett (egy kis ideig), ami majdnem 200 százalékos pluszt jelentett a kibocsátási árhoz képest. Mindenki Luckin-lázban égett és biztosak voltak abban, hogy az ilyen gyorsan terjeszkedő és ilyen eredményeket felmutató cég taszítja le a Starbucksot a kávézóláncok trónjáról.

Nem is kellett azonban egy évnek eltelnie a Luckin Coffee a tőzsdére lépését követően ahhoz, hogy feledésbe merüljön a befektetők körében ez a papír.

2020 áprilisában a vállalat nyilvánosságra hozta, hogy a 2019-es árbevételét közel 310 millió dollárral fújta fel. Ez több vezető kirúgásához, a részvényárfolyam zuhanásához és a papír NASDAQ-ról való kivezetéséhez vezetett. Az eltávolítás után a Luckin Coffee részvényeivel az OTC (Over the counter) piacon kezdtek el kereskedni, ami gyakran magasabb kockázatot jelent a befektetők számára, mivel ezek a piacok kevésbé átláthatóak és kevésbé szabályozottak.

Mindezekkel együtt a Luckin részvényének árfolyama 2 dollár alá zuhant, amellyel már a penny stock-kategóriába esett, amelyek olyan részvények, amelyek 5 dollár alatt forognak.

A történet érdekes része viszont csak most következik, amely miatt ez akár egy sikersztori is lehet.

Korai lenne temetni a papírt

A Luckin Coffee üzleti modelljéről alapvetően azt érdemes tudni, hogy a Starbucks kényelmes és ráérős kávézás élményével ellentétben sokkal inkább a gyors kiszolgálást helyezték előtérbe. A rendelés teljes mértékben a Luckin alkalmazásán keresztül történik, ahol ki lehet választani melyik üzletből, milyen kávét szeretnénk elhozni vagy rendelni, majd az üzletbe csupán a kávét átvenni kell betérni. Persze általában van néhány férőhely az egységekben, de vannak olyanok is, ahol valóban csak átvételre van lehetőség, fogyasztásra nem.

Az alkalmazás használatának élményét úgy lehet leírni, mint a többi kínai e-kereskedelmi vállalat platformját, tehát „szanaszét bombázzák” a felhasználókat kuponokkal és rövid ideig tartó akciókkal, hogy a valóban alacsony árakkal egyre több vásárlást generáljanak. Ez a módszer be is válik. Aki egy gyors és megfizethető kávéra vágyik, annak a Luckin egy tökéletes lehetőség és a boltok számának növekedése alapján igen nagy is erre a kereslet.

A Luckin Coffee-nak 2023-ra már kicsivel több, mint 13 ezer üzlete volt, amelyből szinte az összes Kínában található, csupán Szingapúrban jelentek meg pár üzlettel. Ezzel a 13 ezer kínai egység pedig több mint duplája a Starbucks kínai kávézószámának, ami alig 6 ezer.

Javuló pénzügyi mutatók

A vállalat folyamatosan a hírnevének visszaállításán dolgozik és ez sikereket is hoz. 2021-ben, működése megkezdése óta először már nyereséget is termelt, amely azóta szépen nő. A ROI (befektetésarányos megtérülése) jelenleg 27 százalék fölött van, a ROA (eszközarányos megtérülése) pedig 19 százalék.

A papír 2024. február elején 23 dollár körül forgott, a TradingView felületen elérhető 2 elemzői értékelés alapján pedig az átlagos egyéves célár 42 dollár. Ez egy igen komoly, körülbelül 70 százalékos emelkedést vetít előre.

A fentebbiek alapján érdemes a Luckin Coffee-n tartani a szemünket, hiszen úgy tűnik nem csak a ruhák és kis kiegészítők területén tarolnak a kínai platformok – például a Shein vagy Temu –, hanem a kávézás élményében is versenyre kelhetnek a nyugati láncokkal!

JOGI NYILATKOZAT

A dokumentumban foglaltak nem minősülnek befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak, befektetési elemzésnek, az abban foglaltak alapján a HOLD Alapkezelő Zrt.-vel szemben igény nem érvényesíthető, azokért a HOLD Alapkezelő Zrt. felelősséget nem vállal.

A borítókép forrása: alekleks / Getty Images