Az elmúlt években óriási mértékben bővült a streamingszolgáltatásokra előfizetők tábora. 2023 első negyedévében a legtöbb előfizetővel rendelkező vállalatnak, a Netflixnek valamivel több, mint 232 millió felhasználója volt világszerte. Azonban ez a növekedés megállhat a jövőben, ahhoz viszont, hogy teljesen megértsük a mögöttes okokat, vissza kell mennünk az időben.
Hogyan jutottunk el idáig?
A legelső szereplő – aki tulajdonképpen elindította a ma ismert streamingiparágat – a Netflix volt. A világ legelső online videotékája az 1999 szeptemberében bevezetett havidíjas rendszerével forradalmasította a DVD-kölcsönzést, ugyanis innentől kezdve nem volt visszaküldési határidő, egy fix havidíjért gyakorlatilag korlátlan mennyiségben lehetett filmeket rendelni – ez a konstrukció nagyban azonos az online streamingszolgáltatók jelenlegi működésével. Egy 2007-es fejlesztéssel a Netflix elérhetővé tett DVD-előfizetői számára filmeket az interneten keresztül, majd 2010-re olyan népszerű lett ez a szolgáltatás, hogy DVD nélküli csomagokat ajánlottak ügyfeleiknek. Ezzel létrejött az első streamingszolgáltató.
2015-ben, legfőképpen a Netflix térhódítására reagálva, az amerikai HBO egy új, televíziós előfizetéstől független szolgáltatást vezetett be. Ezzel létrejött az első stúdió – a Warner Brothers – által birtokolt streamingplatform. Ezt követően egymás után léptek be a piacra az olyan óriásvállalatok, mint az Apple vagy az Amazon, akik nem készítettek mozgóképes tartalmat korábban. Az utolsó nagy belépők a Disney, valamint a Sky Showtime voltak, mögöttük is nagy stúdiók állnak, tehát rendelkeznek rengeteg saját gyártású tartalommal, amivel feltölthetik a kínálatukat – erre az egyébként kritikus tényezőre, a tartalomkapacitásra még visszatérünk.
A sorsfordító(nak gondolt) világjárvány
2020 elején viszont olyan veszéllyel, nehézséggel találkozott szembe az immár globalizált világ, amivel egész ágazatok lezárásával és erőteljes digitalizációval tudott csak megbirkózni, a Covid-járvánnyal. Tehát 2020 és 2021 jelentős részét az emberek otthonaikban töltötték a karanténintézkedések következtében. A mozik bezártak és a televízióban közvetített műsorok sem váltottak ki nagy érdeklődést (a sportbajnokságok, a televíziós produkciók mind leálltak). Mivel töltötték otthon a legtöbb időt az emberek? Még szép, hogy filmeket és sorozatokat néztek. A streamingszolgáltatásokra előfizetők száma rekordmértékben növekedett ebben az időben.
Kiválóan szemlélteti ezt, hogy a Netflix egy részvényeseinek küldött levélben bejelentette, hogy 2020 első félévében több, mint 25,8 millió új előfizetővel bővült a felhasználói köre. Akkoriban annyira eltolódott a streaming felé a hangsúly, hogy a Warner a 2021-es filmbemutatóit egy napon tartotta streamingen, illetve moziban, ami a korábbi gyakorlattal szemben teljesen példátlan lépés volt.
Az úgynevezett „theatrical window” hagyományosan 60-90 napos, a filmek mozis pályafutása ennyi idő után már biztosan véget ér. A stúdiók többsége a mozis premier után ennyi idővel teszi elérhetővé otthon is az alkotásokat a streamingcsatornákon keresztül (a DVD már zárójelben). Azonban ekkoriban a filmipar szereplői nem voltak biztosak abban, hogy a pandémia után visszatérnek az emberek a mozikba, így ennek az időtávnak a drasztikus rövidülésére számítottak.
Jelenlegi piackép
A feltételezésekkel szemben az emberek nem az intézkedések feloldása után visszatértek a moziba, így valójában a mozi–streaming szimbiózisban minden visszatért a rendes kerékvágásba – már ami a nagy blockbuster közönségfilmeket illeti. Ezt mutatja jól az Avatar 2. sikere, ami bőven meghaladta a 2 milliárd dolláros árbevételt, vagy említésre kerülhet itt a Tom Cruise fémjelezte Top Gun: Maverick. Ezen adatokból is következik, hogy a különböző megfilmesítési jogok felbecsülhetetlen versenyelőnyt és ezzel együtt bevélt jelenthetnek, ezáltal igazán értékesek, mivel a sorozatok terén is a franchiseok a húzónevek.
A régebb óta filmgyártással foglalkozó szereplők helyzeti előnyt élveznek, értelemszerűen. A kimagasló filmstúdiók közül csak a Sony nem köteleződött el valamelyik piaci szereplő mellett. A legnagyobb brandek, márkanevek már mind kapcsolódnak valamelyik szolgáltatóhoz, mint jogtulajdonos. Napjainkra jellemző a filmek, sorozatok franchise rendszerbe helyezése, mivel ebben a formában sokkal nagyobb érdeklődés, vagyis magasabb bevétel érhető el, legjobb példák erre a Disney részéről a Marvel- és Star Wars-produkciók, A Disney rendelkezik a Marvel képregényfilmek tulajdonjoga felett, ami óriási vonzerőt jelent a Disney+ számára, csak az egyik legelső Marvel-sorozat, a Loki ideje alatt 12 millió új taggal gyarapodott az előfizetői tábor.
A Netflix és az Apple Tv+ nem tradicionális stúdió lévén küzd azzal, hogy új, népszerű franchiseokat tudjon létrehozni. Ezt az Amazon részben úgy oldotta meg, hogy felvásárolta az MGM filmstúdiót. Nem véletlen, hogy a hagyományos filmstúdiók és a Netflix (amely vállalat mai napig rendelkezik az úgynevezett “first mover advantage” -el, mint első belépő) mellett csak olyan hatalmas mennyiségű tőkével rendelkező vállalatok fektetnek be a streamingbe, mint az Amazon és az Apple, amik a világ legnagyobb bevételű, legbefolyásosabb vállalatai között szerepelnek.
Nézzünk rá 2023 első negyedévének pénzügyi eredményeire. A legérdekesebb a Netflix adataira vetni egy pillantást. A vállalat adózás előtti nyeresége a 2022-es évre hozzávetőlegesen 5,6 milliárd dollár volt, ami éves léptékben közel 9 százalékos visszaesés a korábbi évek biztos lábakon álló növekedése után.
A szolgáltatás alapárát tekintve a legdrágább mind közül a Netflix, de mivel az elmúlt években rengeteg pénzt költöttek tartalmakra, ezért nem engedhetik meg, hogy csökkenjen a bevételük. Erre reagálva azt a megoldást alakította ki a cég, hogy alacsonyabb áron, de reklámokkal megtöltött előfizetést vásárolhatnak a fogyasztók. Ez a csomag már fél éve elérhető néhány országban és május 17-én egy virtuális prezentáción Jeremi Gorman, a Netflix hirdetésekért felelős globális igazgatója kijelentette, hogy ezekben az országokban már 5 millió előfizetője van az új szolgáltatásnak. A Netflixet követve az HBO és a Disney korábban már bejelentette, hogy reklámokkal támogatott csomagot dobnak piacra.
Egy másik ok, ami miatt a verseny intenzitása egyre nagyobb és nagyobb lesz, az a szolgáltatások árnövekménye.
A fogyasztók többsége egy idő után egyszerűen nem lesz képes több pénzt áldozni ennyi előfizetésre, vagyis választania kell. Amerikában egy háztartás átlagban négy előfizetéssel rendelkezik, de könnyen belátható, hogy világszinten ez az átlag jelentősen kisebb jó eséllyel. Erre a hatásra erősít rá a (globális) gazdasági válság és a magas infláció.
Az Amazon Prime és az Apple TV+ esete annyiban különleges, hogy nehéz megbecsülni ezen szolgáltatások valódi jövedelmezőségét, mert mindkettő vállalatnak több ajánlata is van vásárlóik felé, amelyik egy csomagban helyezte el streaming platformját egyéb szolgáltatásaikkal. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az Apple TV+ előfizetőinek csak a harmada tartozik a “paid subscriber” kategóriába, kétharmaduk egyéb promóció részeként használja az oldalt. A régi motoros HBO új streamingplatformot indított 2020-ban HBO Max néven. Azonban miután a Warner és a Discovery egyesült, nemrég David Zaslav, a Warner vezérigazgatója bejelentette, hogy májusban elindul az új szolgáltatás, most már csak Max névvel, illetve azt, vagyis elhagyják az HBO megnevezést. Zaslav ezzel szeretné felvenni a versenyt két legfőbbnek tartott riválisával, a Netflix és a Disney+ kettősével.
Az egyik legnagyobb bevételt csökkentő tényezőt az illegálisan hozzáférhető tartalmak jelentik, évente milliók töltenek le filmeket és sorozatokat feketén. Ez nem új jelenség, már a Trónok harca 2007-es hetedik évadának epizódjait együttesen rövid időn belül több, mint egymilliárd alkalommal töltötték le ingyenesen, ezzel óriási anyagi kárt okozva az HBO-t tulajdonló Warnernek. A legnagyobb gond ezzel kapcsolatban, hogy igen nehezen büntethetőek az emberek emiatt, továbbá maguk a torrent oldalakat is lehetetlen megszüntetni. A jövőben ezeknek a versenytársaknak össze kell fogniuk és együtt megoldást találniuk a tartalmaik illegális terjedésének a problémájára, mert az ingyenes mozifilm, illetve sorozatok letöltésénekmegszüntetése értelemszerűen mindegyikük érdeke.
A streamingverseny jövője
Ahogyan már az említésre került, a jövőben a népszerű franchise címek fognak dönteni a streaming verseny eredményéről. Amelyik vállalat több ilyennel fog rendelkezni, az fog több potenciális előfizetőt elérni, ezáltal nagyobb piaci részesedést szerezni. Innen nézve a Disney+ a legnagyobb reményekkel rendelkező versenytárs az olyan brandekkel, mint Marvel, Star Wars vagy a Pixar. Erős kihívó lehet a nevek alapján a Warner Max platformja, David Zaslav tervei szerint készül Harry Potter-sorozat streamingre, valamint DC-képregénysorozatok is várhatóak James Gunn újraalkotott stratégiája alapján, de természetesen a Trónok harca spinoff-sorozatai lesznek a legnagyobb ütőkártyák. A Netflix olyan nagy produkciókkal próbál kitűnni a tömegből, mint a Stranger Things vagy a Vaják. Az Amazon Prime legnagyobb fogása a Hatalom gyűrűi sorozat következő évadjai lesznek. Míg természetesen az Apple TV+ és a Sky Showtime sem tervezi feladni a versenyt, de az ő terveik homályosabbak.
A cikk szerzője Varga Árpád, az EVK Szakkollégium tagja.
Az amerikai kereskedelmi ingatlanok nem túl rózsás helyzete
Rengeteg befektető és elemző figyelme most a bankszektorra szegeződik, azonban a tengerentúlon egy még újabb kihívás ütötte fel a fejét, ami akár további problémát is okozhat; a kereskedelmi ingatlanok helyzete.
Ez egy véleménycikk, amely nem feltétlenül tükrözi a HOLDBLOG szerkesztőségének álláspontját.
JOGI NYILATKOZAT
A dokumentumban foglaltak nem minősülnek befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak, befektetési elemzésnek, az abban foglaltak alapján a HOLD Alapkezelő Zrt.-vel szemben igény nem érvényesíthető, azokért a HOLD Alapkezelő Zrt. felelősséget nem vállal.