Az Exxon szabadalma teljesen megváltoztathatja a jelenlegi autóink használatát

Az Európai Unió országai elhalasztották a március 7-re tervezett szavazást a mérföldkőnek számító törvényről, amely 2035-től kezdődően megszüntetné az új, CO2-kibocsátó autók értékesítését, miután Németország megkérdőjelezte a szabályok támogatását. Forradalomra kontrázó forradalmat hozhat a közlekedésben, hogy egy, az elektromos motorknál is frissebb vívmány segítségével a világháború előtti autók is ugyanúgy, hibátlanul (és minimális ökológiai lábnyommal) működnek, mint a ma kapható vadonatúj SUV-ok.

Daniel Holmberg, az EU soros elnökségét betöltő Svédország szóvivője azonban a Twitteren megerősítette a szavazás elhalasztását, és közölte, hogy a diplomaták “kellő időben” visszatérnek a kérdésre.

Az Európai Parlament, a Bizottság és az uniós tagállamok több hónapos tárgyalássorozat után tavaly állapodtak meg a jogszabályról, amely előírja, hogy 2035-től az EU-ban értékesített új autóknak nulla szén-dioxid-kibocsátásúnak kell lenniük, vagyis ettől az időponttól kezdve gyakorlatilag lehetetlenné válik a belső égésű motorral hajtott autók értékesítése.

Az autógyártóknak azért áll érdekében a halasztás, mert az új szabályozások bevezetésével hatalmas fejlesztési terhet kellene viszonylag rövid időn belül magukra vállalniuk, hogy teljesen átalakítsák a jelenlegi termékpalettájukat. Ezt sok gyártó már megkezdte a hibrid modellek bevezetésével, de több márka, köztük a Jaguár és a Volvo is teljesen elektromos kínálatra tervez átállni.

Az uniós tagállamoknak azonban még jóvá kell hagyniuk a határozatot, hogy az hatályba léphessen. Az uniós országok nagykövetei viszont lemondták a március 7-re tervezett szavazást – közölte Svédország szóvivője. Erre idő közben sor került.

Volker Wissing német közlekedési miniszter múlt pénteken megismételte, hogy a 2035-ös határidő után is lehetővé kell tenni a szintetikus üzemanyagok használatát, és hogy az Európai Bizottság ígért javaslata, hogy hogyan lehetne ezt megvalósítani, még mindig hiányzik.

“Klímasemleges mobilitást akarunk”, és ehhez nyitottnak kell lennünk minden elképzelhető technológiára

– nyilatkozta a politikus egy sajtótájékoztatón.

A Bizottság szóvivője pénteken azt mondta, hogy a Bizottság “mérlegelni fogja a CO2-semleges üzemanyagok lehetséges hozzájárulását az éghajlat-semleges mobilitás eléréséhez”, és hozzátette, hogy kapcsolatban áll az országokkal, hogy megvitassák a jogszabállyal kapcsolatos problémáikat.

A közlekedés az EU kibocsátásának közel negyedéért felelős és az elmúlt három évtizedben az EU általános tendenciája ellenére növekedett a szén-dioxid-kibocsátás, ami azzal fenyeget, hogy meghiúsítja a bolygót felmelegítő kibocsátások csökkentésére irányuló célkitűzéseket.

Ferrari-benzinkút Olaszországban
Forrás: Facebook

Olaszország, amely korábban már közölte, hogy az uniós gépjármű-törvény ellen fog szavazni, üdvözölte a szavazás elhalasztását. “Olaszországnak nagyon világos álláspontja van – az elektromos [autók] nem lehetnek a jövő egyetlen megoldása” – mondta Gilberto Pichetto Fratin energiaügyi miniszter, hozzátéve, hogy a “megújuló üzemanyagokkal” működő járműveket “ugyanolyan tiszta” lehetőségnek kell tekinteni.

Egyre több kutatás és tanulmány jelenik meg az elektromos autók és az előállításukhoz szükséges akkumulátorgyártással kapcsolatban, feltárva a súlyosan környezetterhelő részleteket. A Volvo által közzétett tanulmány szerint, egy elektromos autó 9 év vagy 110 000 km futása után lesz csak zöldebb alternatíva, így jogosan merült fel a kérdés és az igény, hogy egyéb karbonsemleges lehetőségeket is érdemes lenne számba venni. Elsősorban a környezetvédelemi szempontokat kellene kihangsúlyozni, nem csupán az elektromos közlekedést.

A német Szabad Demokrata Párt (FDP) régóta támogatja a klímasemleges szintetikus üzemanyagokat, más néven e-üzemanyagokat, azzal érvelve, hogy ezek használata lehetővé tenné a belső égésű motorok további használatát.

Az Audi AG vezérigazgatója, Markus Duesmann támogatta ezt az álláspontot, mondván, hogy a fokozatos kivezetéstől való elfordulás azzal a kockázattal jár, hogy az iparágat bizonytalanságban hagyja. “Ez pedig végzetes lenne az autóipar számára” – mondta a Der Spiegel magazinnak.

A probléma a német kormánykoalícióban kialakult nézeteltéréseket tükrözi. A konzervatív Szabad Demokrata Párt (FDP) azt akarja, hogy 2035 után engedélyezzék az úgynevezett szintetikus üzemanyagokat vagy másnéven e-üzemanyagokat.

E-üzemanyag “laboratóriumi” körülmények között
Fotó: Shutterstock (Illusztráció)

Ezeket az üzemanyagokat megújuló hidrogénből és más gázokból villamos energiával állítják elő, a támogatók “szén-dioxid-semlegesnek” nevezik, és meghosszabbítanák a tüzelőberendezések élettartamát. Egyes autógyártók szerint ez alternatívája lehet az elektromos autóknak, mivel szén-dioxid (CO2) kibocsátásmentes.

A Porsche, a Siemens Energy, az ExxonMobile és további partnerek konzorciumot hoztak létre egy erőmű megépítésére Patagóniában, ahol az építkezés már tavaly elindult. Évente 130 000 liter klímasemleges üzemanyag előállítására lesz kezdetben alkalmas – erről itt olvashat bővebben.

Ez a fajta karbonsemleges, teljesen megújuló üzemanyag már jelenleg is használatban van a WRC (rali) sportágban, így maga a termék már kézzelfogható és az eredményei is ígéretesek. A Forma– 1-ben például 2026-tól tervezik hasonló üzemanyag bevezetését. A fejlesztés alatt álló tüzelőanyag egyik érdekessége az, hogy a világháború előtti autók ugyanúgy, hibátlanul működnek ezzel az üzemanyaggal, mint egy ma kapható vadonatúj SUV.

A jelekből ítélve tehát egyértelműen piacképes alternatíváról van szó, ugyan egyelőre még két-háromszoros áron, mint a hagyományos üzemanyagok, de szinte már mindegyik autógyártó cég és olajvállalat szponzorál bizonyos mértékig hasonló fejlesztéseket, már most nagy a verseny. Elkerülhetetlen, hogy hamarosan a benzinkutakon is viszontlássuk a jövőképes, környezetkímélő üzemanyagot, ami egyben azt is jelenti, hogy a teljes jelenlegi autópark használható marad még hosszú évekig.

Szintetikus értéklánc
Forrás: Repsol

Jelen blogbejegyzés szerzője Ferenczy Dániel, az egyik ügyfélkapcsolattartó privát bankárunk, akit a fentiekkel kapcsolatos kérdése esetén ezen a címen érhet el: privatvagyonkezeles@hold.hu

Forma–1 2023: nézettebb lesz, mint valaha

Nincs még egy sportág, amelyikben úgy érvényesülne a személyesség, a politika és a dráma, mint az F1-ben, ami megmagyarázza a Netflix „Drive to Survive” című dokusorozatának globális sikerét, melynek ötödik évadát nemrég mutatták be. Már most, a szezon elején is egészen biztos, hogy az idei év izgalmakkal teli lesz.