Mit vegyek a szuperállampapír után? – 1. rész

A „szuperállampapír” az elmúlt években a magyar állampapírok kapudrogja és keménydrogja is volt egyszerre, amit kifejezetten a laikus lakosság számára fejlesztett ki az Államadósság Kezelő Központ, mint azt a későbbi értékesítési számokból láthattuk, elsöprő sikerrel. Hogyan csökkentsük a leszokás szükségszerű mellékhatásait és vajon milyen alternatívák közül válogathatunk? Erről szól e kétrészes cikksorozat. Előrebocsátom, hogy erről az állampapírról a leszokás látványosan fájdalmasnak ígérkezik annak, aki nem professzionális állampapír-befektető…

Mivel ma már a klasszikus egyéves diszkontkincstárjegy hozama is 9,8 százalék körüli, a régen valóban szuperként elhíresült állampapír (másik nevén Magyar Állampapír Plusz vagy röviden MÁP+) trónfosztottá vált. Még a legelső széria mára 5,5 százalékosra nőtt éves kamatfizetése is kevés. Mondhatjuk, hogy a királyt regnálása alatt MNB kamatemelési puccs segítségével nemcsak letaszították trónjáról, hanem látványosan száműzték is. Hamarosan már csak a figyelmetlen vagy lusta befektetők fogják tartani (sőt ez már talán most is így van). Sorozattól függően még akkor is megéri idő előtt visszaváltani, ha már csak másfél hónap van hátra a kamatfizetéséig, annak ellenére is, hogy időközben megemelte az Államadósság Kezelő Központ a korai visszaváltás költségét 0,25 százalékról 0,5 százalékra.  

Azonban, amint visszaváltottuk, felmerül a kérdés, ami e bejegyzést is ihlette:

Mit vegyek a szuperállampapír után?

A válasz sajnos sokkal összetettebb, mint amilyen a MÁP+ esetében volt. És miért? Azért, mert a MÁP+ akkor jött létre, amikor az állam szerette volna bevonzani a befektetőket a kincstárba és a magyar állampapírba, ezért gyakorlatilag az összes létező kötvénypiaci mézesmadzagot és konkrét mézet is egy csomagba csomagolta (sőt olyat is, ami addig nem is létezett). Mik is voltak ezek:

1. A piacinál messze magasabb kamatozás.

Amikor a MÁP+ 2019-ben megjelent, 0,2 százalék volt (nem elírás!) az egyéves állampapírhozam. Az ahhoz képest ígért induló első éves 3,75 százalék és a futamidő végéig számolt 4,94 százalékos hozam akkor verhetetlen volt.

2. A piaci ártól független garantált visszaválthatóság.

Az éves egyszeri kötelező névértéken történő visszaválthatóság a klasszikus kötvénypiacon ritka, mint a fehér holló. A nem kötelező, de szokásjogon megszokott, piaci körülményektől független időelőtti 0,25 százalékos visszaváltási költség úgyszintén az. Az, hogy ma 0,5 százalékért bárki visszaadhatja a MÁP+-át névértéken (plusz felhalmozott kamaton) idő előtt is, miközben az ugyanúgy 2019-ben megvett akkor ötéves klasszikus állampapír piaci ára csak idén közel 18 százalékot esett (annyival olcsóbban adható csak el). Jól mutatja ez, hogy micsoda különbség van/volt a klasszikus piac és a MÁP+-ot megalkotó elme eszköztára és gondolkodása között.

3. Az önmagába történő kamatos kamatfizetés.

Nem emlékszem olyan magyar állampapírra, ami valaha is úgy fizetett volna kamatot, mint a MÁP+. A klasszikus éven túli állampapírok leggyakrabban évente egyszer pénzben kifizetik a kamatukat, és abban a pillanatban arra figyelni kell, hogy hogyan is fektetjük be a kamatot, különben az ott áll majd parlagon, ezáltal rontva befektetésünk hozamát. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy jó eséllyel éppen olyan állampapírt éppen, olyan áron nem is kapunk abban a pillanatban, amikor megkapjuk a kamatot, mint ami kifizette azt. Ezzel szemben a szuperállampapír úgy fizet kamatot, hogy nem pénzt kapunk, hanem a birtokolt darabszámunk nő meg. A kifizetett kamatot névértéken (azaz a piaci ártól függetlenül) ugyanabban az állampapírban kapjuk meg, mint ami kamatot fizetett. Semmi dolgunk nincs tehát a kamatfizetéskor, egyszerűen ugyanazzal az induláskor remek kondícióval „újrabefektetődik” a kamatunk, ugyanabba az állampapírba, mint amit tartunk. Ez kamatos kamatot jelent, úgy, hogy semmilyen akciót nem kell végrehajtanunk és nem változik a portfóliónk komplexitása sem. A klasszikus lakossági befektető álma ez, hiszen elég egyszer megvenni és aztán öt évre tényleg el lehet felejteni a papírt.

4. Ráadásul adómentesen.

Mert bizony a MÁP+ megjelenésével egy jogszabálymódosítás egycsapásra adómentessé változtatta az összes frissen kibocsájtott magyar állampapírt (köztük a MÁP+-t is). Azonban fontos, hogy a korábban kibocsájtottak még mindig adóznak, akkor is, ha éppen ma veszem meg őket.


A fentieket figyelembe véve a MÁP+ megalkotója létrehozta a tökéletes lakossági (és ha lehetne venni intézményeknek, akkor intézményi) állampapírt. Professzionális kötvényportfóliókezelőként is alig akartuk elhinni, amikor 2019. 06. 11. környékén elolvashattuk az első szériás MÁP+ működését leíró „Nyilvános ajánlattételnek” nevezett dokumentumot. Ténylegesen ez volt a magyar állampapírok svájcibicskája, kapudrogja és keménydrogja egy személyben. Jogos volt tehát a szuperállampapír elnevezés.

Az idei éveben azonban nagy változás állt be a magyar állampapírpiacon. A három éve még csodás fix 4,94 százalékos ötéves átlagos hozam mára a 10,75 százalékos magyar jegybanki alapkamat felét sem éri el, sőt közben az infláció is nagyon meglódult. Az analógiánál maradva, annyit változott a világ, hogy kialakult a toleranciánk és már a hatóanyag is olyan kevés, hogy nincs értelme tovább tolnunk a MÁP+-t, VALAMI MÁS KELL, mert ez már NAGYON KEVÉS!!

De hát akkor mit kell venni??!

Sajnos ismét csak lesújtó válaszom van. Olyan kiemelkedően „szuper” magyar állampapír, mint a MÁP+ volt anno, ma nem érhető el, de még talán közel olyan jó sem. Szempontok és részmegoldások azonban vannak, no meg izgalmas forinthozamok is. A következő részben ezeket veszem górcső alá…

Jelen blogbejegyzés szerzője az egyik ügyfélkapcsolattartó privát bankárunk, akit a fentiekkel kapcsolatos kérdése esetén ezen a címen érhet el: privatvagyonkezeles@hold.hu 

Elveheti tőlem az állam a bankbetétem kamatát?

Sajnos az a rossz hírem, hogy igen, megteheti. Sőt, valami ehhez hasonló történik mostanában… Nézzük, mire is gondolok pontosan!

JOGI NYILATKOZAT

A dokumentumban foglaltak nem minősülnek befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak, befektetési elemzésnek, az abban foglaltak alapján a HOLD Alapkezelő Zrt.-vel szemben igény nem érvényesíthető, azokért a HOLD Alapkezelő Zrt. felelősséget nem vállal.