Taylor Swift jegygazdasága

A sokak által ismert amerikai énekesnő, Taylor Swift idén tavasszal kezdte a több mint 140 koncertes Eras turnéját, ami – becslések szerint – egymilliárd dollár nettó nyereséget fog hozni az énekesnőnek és közvetve-közvetlenül összesen 5 milliárd fogyasztói kiadást fog generálni a házigazda helyszíneken, szerte a világban. Masszív számok… mi lehet a titok a már most megelőlegezett pénzügyi siker mögött?

Swift az Egyesült Államokban kezdte koncertjeit és ott is fogja befejezni jövő ősszel, bejárva Dél-Amerikát, Ázsiát, Ausztráliát és Európát is – mindenhol jelentős bevételekre lehet számítani.

Egy átlagos jegy 250 dollár, azonban a másodkézből vásárolt jegyek ára a több ezer dollárt is elérheti. Abban az esetben, ha a milliár dolláros becslések helyesnek bizonyulnak, akkor övé lesz a valaha volt legnagyobb (bevételű) turné a világon, megelőzve olyan ikonikus előadókat, mint Elton John, akinek a legutóbbi turnéja 939 millió dollár bevételt hozott.

Az időzítés nem is lehetne jobb. A Covid-járvány után most már – nagyjából – mindenki mindenhol szabadon vehet részt ilyenfajta kulturális eseményeken. Az énekesnőnek rendkívül lojális rajongó tábora van, sokan csak azért átutaznak az országon (USA), hogy részt vehessen egy vagy akár több koncerten is, ami komoly anyagi áldozatokat jelent, de úgy látszik, hogy van még miből költeni.

Az énekesnő koncertjeinek nagyon pozitív hatása van a helyszínek vendéglátására, turizmusára.

A turné első helyszínén, Glendale-ben (Arizona, USA), a koncert több bevételt produkált a helyi idegenforgalomból élő vállalatoknak, mint az idén ugyanitt rendezett Super Bowl (ami a legnagyobb nézettségű amerikai sportesemény minden évben). Ezt az anyagi sikerességet az énekesnő megismételte több egymást követő hétvégén, több helyszínen is. A rajongók egy hétvégén több száz millió dollárral gazdagítják a koncert helyszínéül választott városok gazdaságát, telt ház van a környéken minden szállásadónál, a szállások ára akár a háromszorosára is nő a koncert ideje alatt a Booking.com adatai alapján.

Chicagóban tartott koncertje alatti hétvégén megdőlt a rekordja a valaha volt legtöbb kiadott hotelszobának a városban, több mint 44 ezer hotel szoba volt kiadva naponta, ami összesen 39 millió dollár jövedelmet generált a kiadóknak. Annak ellenére, hogy a rajongók közül sokan megélhetési válságban vannak, mégis több ezer dollárt költenek el ezeken az eseményeken, és felmérések szerint 91 százalékuk azt nyilatkozta, hogy ezt újra megtenné, mert annyira fontosnak érzi, hogy ott legyen.

Los Angeles-i koncertjei a becslések szerint közvetve-közvetlenül 310 millió dollárt fognak a város GDP-jéhez adni. A koncertek időszakosan érdemben növelik majd a helyi lakosok számára a munkalehetőségek számát, a kapcsolódó szektorokban jelentősen növekszik az árbevétel, miközben az állam jelentős adóbevételekre tesz szert. A várható plusz adóbevételek közé sorolható például 17 millió dollár jövedelemadó, 20 millió dollár forgalmi adó, illetve 9 millió dollár idegenforgalmi adó.

A turné hátralévő része várhatóan hasonlóan sikeres lesz. Sok koncertre már most elfogytak a jegyek, Buenos Aires-i koncertjére a 24 ezer elérhető jegyért több mint 1 millió ember állt sorba virtuálisan. Ausztráliában aznap el is fogytak a jegyek, amikor az árusítás megkezdődött és Európában is hasonló gyorsasággal csaptak le a koncertjegyekre… Ausztriában a három meghirdetett estére összesen 170 ezer jegyet kínáltak, melyek az első pár órában elfogytak (pedig csak jövő nyáron lesznek a koncertek) és ezzel a valaha volt legnagyobb és leggyorsabb jegyeladást generálták.

A bejegyzés szerzője Brezóczki Lili