Itt tartanak az elmúlt évek Tesla-gyilkosai

Elon Musk cége is jelentős árfolyamesésen van túl, de az egykori Tesla-gyilkosok jegyzése borzasztóan néz ki.

Az e-autózás királyának piacvezető helyére sokan pályáznak, a kínai BYD látszik jelenleg a legnagyobb riválisnak. De érdemes rápillantani, hány gyártó állt földbe azért, mert nem tudta skálázni a gyártását, nem tudott elég finanszírozást behúzni, nem volt képes elég jó autót gyártani,

vagy csak mert az alapítónak nem volt olyan karizmatikus, mint Elon Musk.

A grafikon számai azt mutatják, mennyit zuhant az említett vállalatok árfolyama saját történelmi csúcsához képest. Igaz, óriási árfolyamtorzító hatása van a járványnak, a legtöbb gyártó jegyzése brutálisan kilőtt 2020-ban, az árazások irreálissá váltak. Innen nem volt túl nehéz nagyot zuhanni. A Tesla jegyzése is nagyot esett a 2021 végi csúcs óta, de míg Elon Musk cégének árfolyama alig megfeleződött, és onnan is már szépen visszamászott, addig a többiek úgy összeomlottak, hogy alig maradt valami az árfolyamból.

Az elmúlt hetekben pár pozitív iparági hír hatására több gyártó jegyzése is meglódult, de annyira mélyről, hogy a chartot több évesre nyitva már alig látszik az emelkedés.

Persze világszerte számtalan cég foglalkozik e-autózással, ebben a gyűjtésben csak az elmúlt évek leghangosabb vetélytársai szerepelnek. Mi történt tehát a Tesla-gyilkosokkal?

Fisker

Az egykori nagyreményű gyártó épp ezekben a hetekben kért csődvédelmet, miután egyik autójuk gyártása közben egyszerűen elfogyott a készpénz. Persze úgy, hogy soha, egyik évben sem sikerült nyereséggel zárniuk. A sajtóhírek szerint a vállalat több, mint 800 millió dollárral tartozik két kötvénytulajdonosi csoportnak.

Lordstown

Tavaly kért csődvédelmet az e-pickupokra szakosodott, amerikai Lordstown, miután nem bírt megegyezni tajvani hitelezőjével, Foxconnal. A cég igazából nem tudott nemhogy profitábilisan, még csak tartósan megbízhatóan sem működni. Azóta Steve Burns alapító már új startupot alapított, amely szintén az e-autózást célozza.

Henrik Fisker, a Fisker alapító-CEO-ja a Los Angeles Auto Show-n. Fotó: Getty Images

Proterra

2004-es alapításával a Proterra az egyik legrégebbi szereplő a listán, és egész komoly üzletet építettek ki, több amerikai nagyvárosba is a Proterra szállította az e-buszokat. A probléma az volt, hogy közel két évtized alatt sem tudta a cég annyira felskálázni a gyártást, hogy nyereségessé váljon, az utolsó évek már masszív veszteségről szóltak. Végül tavaly kértek csődvédelmet, egy ideig úgy volt, hogy az adósság átrendezésével kikecmereghetnek a bajból, de csak az számít pozitív hírnek, a céggel kapcsolatban, ha valamelyik volt üzletágára vevőt talál.

A Proterra egyik busza Albany-ban. Fotó: Getty Images

Arcimoto

Hivatalosan még nem jelentett csődöt az Arcimoto, de a honlapjuk hónapok óta halott, a központi telefonszámon sem reagál senki. Áprilisban még cikkeztek róla, hogy egy volt partnernek 1 millió dollárt kell fizetniük egy volt üzlet miatt, de vélhetően hiába várnak majd rá. Alapvetően a járvány okozta ellátási zavarok küldték padlóra az egykor milliárd dollárosra értékelt céget, az eladások brutálisan leestek, míg végül a munkavállalókat sem nagyon tudták kifizetni.

Arrival

Az idén törölték végleg a Nasdaq-ról az Arrivalt, az orosz milliárdos, Denisz Szverdlov cégét. Pedig a 2014-ben alapított gyártó három éve még egész jól muzsikált, sorra jelentették be a partnerségeket, ám a gyártás folyamatos csúszásai és a megbízhatósági problémák miatt szinte teljesen elapadtak a bevételek.

Workhorse

Alapvetően nem él rossz időszakot a Workhorse, ugyan még veszteséges a cég, de az árbevétel megduplázódott egy év alatt. Az viszonteladói hálózat is szépen gyarapszik, az árfolyam gyenge teljesítménye ellenére a cég saját magát a kereskedelmi e-gépjárművek piacának élére pozícionálja saját magát.

Nikola

A Walmart kanadai leánya lett az első igazán nagy kiskereskedelmi vállalat, amely a Nikola hidrogén-üzemanyagcellás teherautóit választotta a flottájába – szóltak a hírek a héten, de még ez sem tudta megdobni a vállalat jegyzését. Pedig a gyártó amúgy nem él rossz napokat, az idei második negyedévben a várt 60 helyett 72 járművet értékesítettek. Az e-teherautók amúgy szép jövő előtt állhatnak, olyan óriások, mint a PepsiCo vagy az Amazon is közölték: több tucatnyi hasonló járművel bővítik gépparkjukat.

A Nikola gyártó Nikola névre keresztelt autója World Solar Challenge-en. Fotó: Getty Images

Canoo

Hiába nyertek autói több formatervezési és konstruktőri díjat, legfrissebb jelentésére megint esett a Canoo árfolyama. Immár zsinórban nyolcadik negyedéve közöltek nagyon rossz pénzügyi mutatókat, a befektetők pedig komolyan elgondolkodtak, képes lesz-e e cég túlélni nagyon komoly tőkebevonás nélkül. Főleg úgy, ha felvásárolják a csődbe jutott vetélytársak eszközeit, mint múlt hónapban tették az Arrival esetében.

Hyliion

A delaware-i, kereskedelmi járművekre specializálódott Hyliion az első negyedéves jelentésében csökkenő veszteségekről adott számot, és fenntartotta az idei 40-50 millió dollár közti beruházási előrejelzését, ami azt mutatja, hogy komoly terveik vannak. Nem véletlen, hogy az elmúlt hetekben a menedzsment egyes tagjai vásárolták a cég papírjait, amit a piac is pozitív jelnek fogad.

Lucid

Hiába az egymilliárd dolláros szaúdi tőkeinjekció, lehet, hogy a Lucid lesz a következő csődbe jutó gyártó. Az idei első negyedév ugyanis borzalmas volt: a nettó árbevétel mindössze 172 millió dollár volt, szemben az egy évvel korábbi 149 millió dollárral, a veszteség 684 millió dollárra rúgott, szemben az egy évvel ezelőtti 775 millió dollárral. A Lucid eladásainak ugrásszerűen meg kellene növekedniük ahhoz, hogy a vállalat legalább nullszaldós legyen. De a várakozások szerint idén is csak 9000 járművet tudnak majd gyártani. Pedig az álmok hatalmasak.

A Lucid Gravity épp bemutatkozik a genfi Motor Show-n. Fotó: Getty Images

NIO

A sanghaji székhelyű cég több ezer dolgozót foglalkoztat a kutatás-fejlesztésben, miközben minden egyes eladott autója jelentős veszteséget termel. A BYD-hez és más autógyártókhoz hasonlóan a NIO is a helyi kormányzati szervek nagylelkű beruházásainak egyik fő kedvezményezettje. Ez még itthonról is látszik, a cég nemrég együttműködési szándéknyilatkozat aláírásáról egyezett meg a győri Széchenyi István Egyetemmel, a cél a folyamatos innováció. A NIO a jelentős árfolyam-esés ellenére is nagyon aktív és nem is teljesít rosszul. Jó értékesítési adatokról adott számot a cég, a januártól áprilisig tartó időszakban 21,2 százalékos növekedést ért el az eladott autók száma az előző évhez képest.

Rivian

Főleg a Riviannal kapcsolatos hírek húzták az ágazati cégek papírjait az elmúlt hetekben: a Volkswagen bejelentette, hogy akár 5 milliárd eurót is befektethetnek az amerikai gyártóba. A piaci kommentárok szerint viszont a befektetőket nem győzte meg az üzlet (főleg, hogy közös autó sem lesz), pedig a Riviannak a túlélést jelentheti. Jelenleg autónként közel 40 ezer dollár veszteséget termel a cég, negyedéves jelentései szerint a készpénzállománya is súlyosan csökken.

Egy Rivian tölt a cég San Francisco-i központja előtt. Fotó: Getty Images

XPENG

A Xpeng valószínűleg leginkább az EV-k gyors fejlődéséről – és a Tesla másolásáról – ismert. A vállalatot nem sokkal azután alapították, hogy a Tesla elindult Kínában; He Xiaopeng vezérigazgató 2018-ban a Quartznak azt mondta, hogy „az Xpeng alapításának egyik oka az volt, hogy Elon Musk elérhetővé tette a Tesla szabadalmait”. A gyártó elsősorban a piac egyik legzsúfoltabb területét célozzák meg, a 30-42 ezer dollár közti szegmenst, bár az idén közölték: lőnének az ennél olcsóbb, 14-21 ezer közti területre is egy új márkával, a Monával. Ráadásul partnerségre léptek a Volskwagennel is új e-fejlesztések miatt.


JOGI NYILATKOZAT

A dokumentumban foglaltak nem minősülnek befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak, befektetési elemzésnek, az abban foglaltak alapján a HOLD Alapkezelő Zrt.-vel szemben igény nem érvényesíthető, azokért a HOLD Alapkezelő Zrt. felelősséget nem vállal.