Piacok: közelebb az augusztusi mélypontokhoz.
—
VW szoftverbuhera: nyilván maradandó károkat okozó súlyos és terebélyes ügy. Azért annyiban a szabályozó hatóságok is benne vannak, hogy folyamatosan egyre szigorúbb emissziós normákat szabnak meg, amelyeknek lassan semmilyen technológiai fejlesztéssel nem lehet megfelelni, egy határon túl nem lehet fosszilis tüzelőanyaggal menő kocsi egyszerre nagy teljesítményű, alig fogyasztó meg alig koszoló. A szigorítási folyamat eredményezheti, legalábbis a nagyvárosokban, az elektromos autók gyorsabb elterjedését.
Az egyébként konkurens német gyártók épp most álltak össze aksi fejlesztésre – nyilván akkora a beruházási igénye, hogy nem éri meg külön-külön fejleszteni. Ebből 5-10 év múlva a mostani 150-250 hatótávolságú full elektromos autók helyett elérhetik, amit a Tesla már mai is tud, 450-500 km-t, ami már nem csak elővárosi közlekedésre alkalmas.
—
Vicc a jövőből: letöltötted már a mobilodra az új meghajtást a kocsidhoz?
Viccen kívül, ez nem teljesen a jövő, pl. a Nissan Leafhez már van mobilapp, amivel tölteni lehet, klímát, fűtés lehet mobilról kapcsolni meg távolról ellenőrizni a funkciókat/töltöttséget. Tehát az a furának tűnő mondat, hogy „mobilról töltöm a kocsimat” már ma is valóságos.

Ismert globális jelenség a „talent shortage”: azaz, hogy képzett munkaerőből egyre nagyobb hiány van, főleg az IT-szektorban, csak az EU-ban kb. 1,5 millió (!) betöltetlen állás van, és Mo.-n is kb. 15 ezer. Egyre több cégnek okoz fejtörést a megfelelő munkaerő megtalálása, ezért a szegmensben dinamikusan nőnek a bérek. Mivel a Java a legelterjedtebb programozói nyelv, nagyon beszédes, hogy a világon mely városokban hirdetnek meg sok állást ilyen tudással, mert ez egy jó indikátor arra, hogy az adott városban milyen erős a tech szektor, illetve hogy egy adott gazdaságban milyen nagy a technológia/IT súlya. Amiért ezt előhoztam, roppant érdekes, hogy a top 25 városban 3 lengyel van! Ez igen pozitív a lengyel gazdaság kilátásaira nézve, hiszen prosperitás főleg ott várható a jövőben, ahol erős a magas hozzáadott értékű szektor és sok ilyen munkahely keletkezik. (És nem ott, ahol összeszerelő üzemek vannak csak.) Lisszabon előkelő helye is meglepő.