Záporeső – ZAZ 968M (1980-1994)

A keleti blokkban talán csak egy kisebb presztízsű autómárka létezett a Trabantnál, a Zaporozsec. Létrejöttének legfőbb célja, egy mindenki számára elérhető, olcsó népautó megalkotása volt. A Zaporozsec pályafutása a Fiat 600-asra erősen hajazó 965-össel indult, majd az NSU Prinz vonalait utánzó modellek következtek, a 968-as 1972-ben váltotta le a 966-ost. A 968-ast kezdetben 40, majd 45 lóerős, 1196 köbcentis léghűtéses V4-es farmotorral szerelték. A 968M 1980-ban érkezett, persze ez a modell sem nevezhető újnak, legfeljebb egy erős „ráncfelvarrásról” beszélhetünk.

Újak lettek a lökhárítók, a hátsó sárvédőkről eltűntek a jellegzetes „kopoltyúk”, e mellett több Zsiguli-alkatrésszel is modernizálták az autót az ukrán mérnökök. Szögletesek lettek a hátsó lámpák, az első irányjelzők visszakerültek a homloklemezre, a fényszórók körül pedig króm helyett egyszerű fekete borítás jelent meg. A domború homlokfal, illetve a motortérbe kerülő pótkerék miatt megnőtt a csomagtér mérete és megjelent az 50 lóerős motor. A fűtésért felelős benzinkályha maradt, csak egyvalami nem változott ezúttal sem, a gyatra gyártási minőség. De hála a szocialista országokat sújtó krónikus autóhiánynak, a típus még így is 1994-ig húzta. 1988-tól már utódjával, a Tavriával párhuzamosan készült. A „Zapi” hazánkba is eljutott, 1970 és 1982 között több mint 22 ezer példány talált belőle magyar gazdára.

Árak: a német Oldtimer Markt árkatalógusa (Oldtimer Preise 2019) szerint a ZAZ 968M tökéletes állapotú példányai napjainkban 6.300,- Euróért cserélnek gazdát.  Egy szép állapotú autó 4.000,- Eurót ér, átlagos állapotban pedig 2.300,- Euró a vételár. Egy felújításra szoruló példányért viszont már csak 400,- Eurót kérnek, a teljes restaurálásra várókhoz pedig már 100,- Euró birtoklása esetén is hozzájuthat a lelkes veterános. Az elmúlt öt esztendőben a típus ára átlagosan 21%-ot emelkedett.