Az árrugalmasság egy mikroökonómiai fogalom, mely egy adott termék keresletének, vagy kínálatának százalékos változását jelenti, az ár 1 százalékos növekedésének hatására.
Árrugalmasság jelentése
Jele ε görög betű, kiejtése: epszilon. Értéke megadja, hogy a kereslet mennyire érzékeny az árakra, tehát mennyivel többen, vagy kevesebben vásárolják az adott terméket, amennyiben megváltozik az ára. Kiszámolásához a kereslet mennyiségi változását kell elosztani az ár változásával (mindkettőt százalékban kifejezve). Ily módon a rugalmasság meghatározható többféle pénznem, mértékegység vonzatában is, egyszerűbbé téve az összehasonlítást.
Árrugalmasság meghatározásának célja
Pontos meghatározása segíti a gazdasági folyamatok előrejelzését, illetve segítséget nyújthat a vállalatok árpolitikáinak meghatározásában. A kereslet árrugalmassága jellemzően negatív előjelű, hiszen az árak megemelésével általában csökken a kereslet az adott termékre.
Az árrugalmasság mértéke megadja, hogy az adott termék kereslete mennyire érzékeny az ár változására. Amennyiben az epszilon abszolút (tehát előjel nélküli) értéke egynél kisebb, akkor a jószág keresletét rugalmatlannak, amennyiben egynél nagyobb, akkor pedig rugalmasnak nevezzük. Amennyiben egy jószág keresletének rugalmassága -1 értéket vesz fel, egységnyi rugalmasságú keresletről beszélhetünk.
Az árrugalmasság nagy mértékben meghatározza a jószágok árát. Mivel ez a vállalatok árbevételének alapvető tényezője, ezért lényeges az elemzése.
Mely tényezők befolyásolják?
Nagy mértékben függ külső piaci tényezőktől. Ezek közül az egyik legjelentősebb a termék helyettesíthetősége. Amennyiben sok, könnyen elérhető helyettesítő termék érhető el a fogyasztók számára, a kereslet rugalmas lesz.
Árrugalmasság fogalma makroökonómiában
Az árrugalmasság, mint mikroökonómiai fogalom nem ugyanaz, mint a makroökonómiában használt rugalmas ár kifejezés, de segíthet a megértésében.
A makroökonómiai modellek egyik alapvető feltevése az árak alkalmazkodása a piaci viszonyokhoz. Hatékony piac esetén egy termék vagy szolgáltatás ára gyorsan alkalmazkodik, ezzel biztosítva a kereslet és a kínálat egyensúlyát, így az adott ár mellett mindenki annyit vásárol, amennyit akar, és annyit ad el, amennyit akar.
A valóságban viszont az árak különböző gyorsasággal alkalmazkodnak, nem tudnak rögtön reagálni a változó piaci feltételekre. A fennálló ármerevség miatt egyes közgazdasági modellek nem feltétlenül tükrözik a valós piaci feltételeket. A gyorsan változó árakat rugalmasnak, a lassan változó árakat ragadósnak nevezzük.
Összességében elmondható, hogy hosszú távon minden ár alkalmazkodik a kereslet és a kínálat változásaihoz, az egyensúlyi állapot elérése érdekében. Ez alapján az árrugalmassági modellek inkább hosszú távú elemzések esetén használhatóak, hiszen rövid időszakok alatt az árak egy része egy bizonyos meghatározott szinten stagnál.