Az e-kereskedelem az elektronikus kereskedelem rövidítése, amely azt jelenti, hogy a termékek és szolgáltatások eladása és megvétele, illetve pénzmozgások az interneten keresztül, fizikai kontaktus nélkül történnek.
E-kereskedelem jelentése
Lényegében minden internetes tranzakció ezen kategóriába tartozik. Viszont nem szükséges az egész vásárlási folyamatnak az interneten történnie, már az is elég, ha csak egy eleme történik a virtuális térben, és akkor már e-kereskedelemről beszélünk.
Napjainkban már szinte minden elérhető az online térben, ráadásul több ajánlat közül választhatunk, olcsóbban vásárolhatunk, mint a hagyományos üzletekben.
Az e-kereskedelmen kívül más szinonimákat is használunk erre a jelenségre, például: online kereskedelem, internetes kereskedelem, online értékesítése, angolul pedig e-commerce. Az e-kereskedelem nem összekeverendő az e-business-szel, amely az üzleti folyamatok internetes technológiákon alapuló támogatását jelenti.
Az e-kereskedelmi rendszer 3 fő részből áll:
- elektronikus áruház (vannak olyan cégek, amelyek fizikai és online áruházat is működtetnek párhuzamosan, azonban olyanok is, amelyek kínálata csak online érhető el)
- e-bank
- elektronikus pénztárca és egyéb fizetési formák
E-kereskedelem története
Az e-kereskedelem az 1990-es években kezdett kibontakozni. Azóta rengeteget fejlődött az iparág, és rohamosan megnövekedett az interneten vásárlók száma, főleg a koronavírus-járvány hatására. Bár Magyarországon csak kicsit később, a 2000-es években jelent meg, azóta jelentős növekedés következett be itthon is. A lakosság több mint fele már vásárolt online, a fiatalok körében az online vásárlás népszerűbb, mint a hagyományos kereskedelem. Nem hiába, hiszen szinte bármilyen terméket meg lehet venni az interneten, és sokszor sokkal kényelmesebb módon, kedvezményesebb áron, mint egy konvencionális boltban.
2021-ben az e-kereskedelem még mindig az egyik leggyorsabban fejlődő iparág. Legfontosabb trendjei az automatizáció, a vásárlói mintázatok és profilozás fejlődése, illetve a környezettudatosság. Várhatóan a raktárak robotizációja, a mesterséges intelligencia térnyerése és a mobilról történő vásárlások is nagy hatással lesznek az e-kereskedelemre a jövőben.
Jogszabályi háttér
Magyarországon az e-kereskedelem a kereskedelmi tevékenységekkel azonos megítélés alá esik, és az e-kereskedelmet folytató kereskedő tevékenysége lényegében csomagküldő tevékenységnek felel meg. Ezek alapján a gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény és az egyes kereskedelmi tevékenységek gyakorlásáról szóló 15/1989. (IX. 7.) törvény az irányadóak. Mivel a fogyasztónak nincs lehetősége kézbe venni a terméket, nincs fizikai kontaktus, így az Európai Unió erre az esetre vonatkozó irányelvének szabályaira épülő, a távollévők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (11.5.) kormányrendelet is fontos.
Az e-kereskedelem előnyei
Vásárlói oldalról:
- rugalmas és kényelmes, hiszen bárhol és bármikor intézheted a vásárlásodat
- szélesebb kínálat
- belföldről és külföldről, igazság szerint a világ bármely pontjáról rendelhetsz, így a földrajzi akadályok lebomlanak
- felhasználóbarát, átlátható, könnyen összehasonlíthatók az adott weboldal ajánlatai, így nagyobb eséllyel megtaláljuk a számunkra legmegfelelőbb, legolcsóbb, legjobb terméket
- ugyanezen elv mentén a különböző weboldalak ajánlatait is összehasonlíthatjuk
- időt és pénzt spórolhatunk (online sokszor kedvezményesebb áron juthatunk hozzá valamihez, ráadásul nem kell érte elmennünk, bolyonganunk az áruházi sorok között)
- a legtöbb helyen lehetőség van utánvétre is
Eladói oldalról:
- jövedelmező, gyorsan növekvő iparág
- automatizáció, hatékonyabb működés
- szélesebb vevői kör, mivel nem csak a közelben élők tudnak vásárolni
- online hirdetéssel könnyebb megcélozni a különböző fogyasztói csoportokat
- a fizikai bolt fenntartásának költségei másra fordíthatók
Hátrányai
Fogyasztói oldalról:
- ha nem figyelünk, könnyen csalás, átverés, visszaélés áldozatai lehetünk
- fennáll a veszélye, hogy nem azt a terméket, vagy nem olyan minőségben kapjuk, mint ahogy azt elképzeltük
- bankkártya adatainkat illetéktelen kezekbe kerülhetnek
- könnyen belemerülhetünk a böngészésbe, amely nem csak sok időt elvesz, hanem a végén olyan terméket is megvehetünk, amelyre valójában nincs szükségünk
- nincs lehetőség kézbe venni a terméket
- házhoz szállítás sok időbe telhet
Eladói oldalról:
- folyamatosan változó jogszabályi háttér
- egyre szigorúbb adatvédelmi előírásoknak nehéz megfelelni