Hálózati hatás azt értjük, amikor egy termék vagy szolgáltatás értéke a felhasználók számával együtt nő.
Amíg kevesen használnak egy hálózatot, addig a fogyasztók számára kevésbé előnyös a használata. A felhasználószám növekedésével a hálózat által kínált lehetőségek és spektrum is növekszik. A hálózati hatás olyan szektorok esetében érvényesül, mint például az információ (adatok, képek, telekommunikáció, internet), közüzemi szolgáltatások (energia, víz), vagy infrastrukturális hálózatok (utazás, szállítás).
Hogyan működik a hálózati hatás?
A jelenség alapja, hogy minél többen használnak egy adott hálózatot, annál értékesebb lesz a felhasználók számára, hiszen annál több (potenciálisan) értékes kapcsolatot fog magában rejteni a szolgáltatás. Továbbá, a hálózat növekedésével méretgazdaságosabbá válik a szolgáltatás, költséghatékonyabb a működtetése, és ezáltal olcsóbbá, élvezhetőbbé és jobb minőségűvé válhat a fogyasztók számára a hálózat használata.
Általánosságban a hálózatok kiépítése, fenntartása, magas fix költségekkel, és relatíve alacsony változó költségekkel jár. Így minden egyes új felhasználó csatlakozásával egyre költséghatékonyabban tud működni. Természetesen szükség van a kritikus tömeg eléréséhez ahhoz, hogy egyáltalán megtérüljenek a költségek. Azonban, ha a keresletnövekedéshez nem társul a rendelkezésre álló kapacitás bővítése, úgy túlzsúfolttá válhat a hálózat.
Milyen példák említhetők a gyakorlatban?
Vegyük például az internetet. Az internet azon fázisában, amikor még kevesen használták, lassabban működött, drágább volt az előfizetés. Ez addig így volt, amíg a használók száma el nem ért egy magasabb szintet. Egy hálózatot nem éri meg addig működtetni, amíg nem ér el egy adott létszámot, ezt kritikus tömegnek nevezzük. Természetesen az internet-előfizetők gyarapodásával párhuzamosan egyre fejlesztették a hálózat minőségét, hogy gyorsabb legyen. A szolgáltatás olcsóbbá és jobb minőségűvé vált. Egyre inkább megéri a tagjának lennie, hiszen egyre sokszínűbben lehet használni, több dologról lehet informálódni, illetve sok ember így tartja a kapcsolatot barátaival, ismerőseivel. Minél többen használják a hálózatot, annál több ember érhető el rajta keresztül.
Megfelelő méretű hálózatok előnyei
- A kritikus tömeg elérése után egyre többen és többen csatlakoznak a hálózathoz, így vonzóbbá, olcsóbbá, jobb minőségűvé válik. Minél többen használnak egy hálózatot, annál inkább megéri a tagjának lenni.
- Minél nagyobb, kiterjedtebb infrastruktúrával rendelkezik egy vállalat, minél jobb lefedettséget biztosít és minél több fogyasztót ér el, annál alacsonyabb költségekkel tud működni.
Hálózatok és hálózati hatás hátrányai
- Vállalatok számára drága a hálózatok kiépítése és fenntartása. Ahhoz, hogy a fogyasztó számára vonzó, a vállalat számára pedig ne legyen veszteséges, el kell érni egy kritikus tömeget, amely nehéz lehet.
- Ha túl sokan használják a hálózatot, telítetté, zsúfolttá válik (például lelassul az internet, vagy tömeg van a buszon).
Hálózati hatás és hálózati externáliák
A hálózati hatás és hálózati externáliák két hasonló és összefüggő, de nem összekeverendő fogalom. Míg a hálózati hatás arra utal, hogy a termék, szolgáltatás minősége javul, ha több ember használja, a hálózati externália egy mikroökonómiai fogalom, mely azt írja le, hogy a szolgáltatás keresletét és a fogyasztó által realizált hasznot befolyásolja, hogy hány másik fogyasztó használja az adott terméket, szolgáltatást (sőt, még az is, hogy kik ezek a fogyasztók). Minél többen tagjai egy hálózatnak, és minél több az új belépő a hálózatba, annál hasznosabb az adott hálózat tagjának lenni (klubhatás).