Outsourcing

Az outsourcing mindazoknak a feladatoknak a kiszervezését jelöli, amelyek nem tartoznak közvetlenül a vállalkozás tevékenységi körébe, viszont a vállalat működéséhez szükségesek.

Outsourcing jelentése

A kiszervezés (angolul outsourcing) vállalatok esetében egyes tevékenységeik szervezeten belüli megszüntetését jelenti, amelyeket a továbbiakban más, külső cégek végeznek el. Egyik formája, hogy a vállalat volt dolgozói maguk alapítanak egy külső céget, amely továbbra is ellátja a kiszervezett feladatokat. Másik esetben egy olyan cégre bízzák a tevékenységet, amely erre a részterületre szakosodott. A kiszervezés leggyakoribb oka a költségek csökkentése, vagy a szervezeti hierarchia átrendezése, karcsúsítása. Az outsourcing leggyakoribb típusai közé tartozik az IT, az ügyfélszolgálat, a marketing és a számviteli feladatok kiszervezése.

Akár időközönkénti, akár folyamatos feladatellátás biztosítása a cél, az outsourcing olyan erőforrásokat jelent, melyekre a vállalkozásnak szüksége van a mindennapi tevékenységének támogatásához. Folyamatos feladat lehet például a könyvelés, időszakos pedig egy projekt véghezvitele. Az outsourcing igénybevétele költséget is jelent egyben, így könnyen előfordulhat az – főleg egy kezdő vállalkozás esetében – hogy méretgazdaságosság okán a cég vállalaton belül tartja az egyes kiszervezhető funkciókat.

Miért létezik az outsourcing?

Ousourcing igénybevételére a vállalkozás fejlődési szakaszában kerül legtöbbször sor, amikor az üzleti tevékenység növekedésével a vállalati struktúra is változást követel. Ilyenkor a szervezet átrendezése, a vállalati hierarchia és funkciók egyszerűsítése érdekében a menedzsment gyakran a kiszervezés eszközéhez nyúl.

Sok esetben – főleg, ha időszakos feladatokról van szó – jobban megéri az ilyen jellegű szolgáltatások (tanácsadók, szakemberek) igénybevétele, mint állandó munkatársak felvétele. A kiszervezés több foglalkoztatással járó feladattól mentesíti a céget, ráadásul költséghatékonyság szempontjából is jó megoldás lehet.

Outsourcing előnyei

Csökkenti a gyártási és felszerelési költségeket, több emberi erőforrást és technológiát bocsát a vállalkozás rendelkezésére. Lehetővé teszi a vállalat számára, hogy gyorsan reagáljon az üzleti változásokra, és hogy üzleti tevékenysége kulcsfontosságú területeire összpontosítson. Ennek köszönhetően a vállalat versenyképesebbé tud válni.

Outsourcing hátrányai

A kiszervezés költségei a vártnál magasabbak lehetnek. A tevékenység kiszervezése vagy a bedolgozó vállalat leváltása gazdasági és termelékenységi szempontból negatív is lehet. Lehetséges, hogy a kiszervező vállalat elveszíti az irányítást a termelése egyes fázisai felett. A szerződések megkötése más társaságokkal időt és külön erőfeszítést igényelhet a vállalat jogi osztályától. Adatbiztonsági kockázat akkor állhat fenn, ha egy másik fél hozzáfér a vállalat bizalmas információihoz. Előfordulhat, hogy hiányos a kommunikáció a vállalat és a kiszervezett szolgáltató között, ami késleltetheti a projektek befejezését.

Különbség az offshoringhoz képest

Noha az offshoring és az outsourcing kifejezéseket gyakran szinonimaként használják, a két kifejezés merőben mást jelent. Az offshoring azt jelzi, hogy a szerződő társaság székhelyének országán kívüli vállalkozásnak szervezi ki a feladatokat. Az offshoring esetében, tehát mikor az alvállalkozói szolgáltatások kiszervezése egy másik országban működő vállalkozás számára történik olcsóbb munkaerő megtalálása érdekében, nagyobb a valószínűsége a korábbi munkavállalók elbocsátásának. Az outsourcing viszont az országon belüli kapcsolatokat és tranzakciókat tartja fent.

Példa

Tegyük fel, hogy asztalosként bútorokat készítünk. Az olyan feladatok elvégzése, mint például a könyvelés, beszámolók elkészítése nem a vállalat központi feladatköre, ez a funkció egy könyvelőhöz kiszervezhető. Ha ez a könyvelő vállalkozói szerződéssel kapcsolódik hozzánk, akkor outsourcingról beszélhetünk. Egy könyvelő foglalkoztatása alkalmazottként viszont nem számít az outsourcing tevékenységnek.