Sikerdíj esetén az ügyfél és a megbízott együtt érdekeltek a pozitív eredmény elérésében. Sikerdíjas megállapodás esetén a megbízott fél csak valamilyen előre definiált pozitív kimenetel esetén részesül díjazásban a szolgáltatásáért cserébe.
A befektetési szolgáltatók körében gyakori a sikerdíjas megállapodás. Céljuk, hogy a befektetők és a szolgáltatók érdekei közelebb kerüljenek egymáshoz. A sikerdíj összege változhat az elért eredmény függvényében. Például a szolgáltatás sikerességétől - és a megállapodás típusától - függően a sikerdíj aránya is változhat.

Sikerdíjas ügyleteket leggyakrabban alapkezelők és befektetési bankok szolgáltatásaira kötnek. Ez a díjazási struktúra lehetővé teszi az ügyfél számára, hogy csak sikeres kimenetel esetén kelljen fizetnie, szemben más díjazási struktúrákkal.
Vállalatok összeolvadása (vagy felvásárlása) esetén is alkalmazható ez a fizetési forma. Ilyenkor az eladott (vagy megvásárolt) üzletrész árához arányosítják a kifizetést.
A sikerdíj előnyei
Alkalmazásának számos előnye lehet. Ahogy fentebb szerepel, az ügyfél és a tanácsadó érdekeit a lehető legközelebb hozza egymáshoz azzal, hogy mindkét fél azonos kimenetel esetén profitál a legjobban. Amennyiben a felek közötti megállapodás feltételei nem teljesülnek, az ügyfél pénzt takarít meg, hiszen a sikerdíjat nem kell kifizetnie.
A sikerdíj egy egyszerűnek tekinthető díjazási struktúra, amely ráadásul a lehető legjobb kimenetel elérésére ösztönzi a szolgáltatás nyújtóját.
Milyen hátrányai lehetnek?
Amennyiben a szolgáltatástól elvárt paraméterek elérésére kevés esély van - például piacit meghaladó hozam nulla kockázattal - a szolgáltatást nyújtó felet a sikerdíj kevésbé fogja motiválni, mint egy alapdíjas struktúra.
A szolgáltató abból a szempontból kockázatnak van kitéve, hogy – ha a megállapodásnak nem lesz sikeres végkimenetele – munkájáért egyáltalán nem kap semmilyen juttatást. E lehetőség miatt számos függő díjmegállapodás előírja, hogy a tanácsadó valamekkora névleges kompenzációt kapjon a feladatra allokált időért és szakértelméért cserébe, még akkor is, ha végül nem sikerül segítenie az ügyfelet az eredeti célkitűzésében. Az ügyfél számára lehetséges hátrány, hogy a sikerdíj drágább lehet, mint a munkadíj vagy a fix díj, mert a sikerdíjba a megkötött ügylet sikeres kimenetelének kockázata is beárazásra kerül.
A díj mellett milyen tulajdonságok mentén különböztethetők meg a vagyonkezelési szolgáltatások? Olvassa el a témában készült cikkünket is!